صمت  و نیرو کمکی به مهندسی نیروگاهی نمی‌کنند

شرکت پویش گستر صنعت، یکی از شرکت‌های فعال در زمینه تعمیرات اساسی تجهیزات نیروگاهی، خدمات تعمیر و نگهداری تجهیزات، تامین قطعات یدکی برای صنایع نیروگاهی، نفت، گاز و پتروشیمی ‌و نیز تامین و تولید تجهیزات جانبی مرتبط در بخش‌های نیرو، نفت و گاز، پتروشیمی ‌در بازارهای داخلی و خارجی به صورت EP و EPC است.«دنیای اقتصاد» در گفت‌وگو با محمد اکبری، مدیرعامل شرکت پویش گستر صنعت اهداف و برنامه‌ها، زمینه فعالیت و چالش‌های پیش‌روی این شرکت مهندسی نیروگاهی را مورد بررسی قرار داده است. اکبری می‌گوید: متاسفانه نهادهایی که باید حامی ‌تولید باشند راه خود را گم کرده و به مانع تولید تبدیل شده‌اند.

وی درباره فعالیت این شرکت می‌گوید: شرکت پویش گستر صنعت در سال ۱۳۷۵ با هدف ارائه خدمات فنی و مهندسی به صنایع نیروگاهی در تهران ثبت شد و با بهره‌مندی از نیروهای متخصص و با تجربه صنعت برق و همچنین همکاری شرکت‌های داخلی و خارجی قدم به این عرصه گذاشت. در سال ۱۳۹۱ در شهرک صنعتی صفادشت اقدام به راه‌اندازی کارگاه‌های ساخت و تعمیرات تجهیزات سبک و سنگین کرد و با بهره‌گیری از امکانات و تجهیزات به‌روز کارگاهی، این شرکت به یک سازنده توانمند در زمینه ساخت هیترهای فشار قوی مبدل شد. این شرکت موفق شده پروژه‌های متعددی در زمینه ساخت هیترهای فشار قوی به انجام برساند و سهم مهمی ‌در بومی‌سازی ساخت این تجهیز استراتژیک داشته باشد که علاوه بر صرفه‌جویی ارزی، کاهش زمان ساخت را نیز در پی داشته است. همچنین در زمینه تامین قطعات یدکی اصلی توربو ژنراتورهای گازی خدمات ارزنده‌ای در صنعت برق و نفت و گاز ارائه کرده است.

اکبری با اشاره به اینکه شرکت پویش گستر صنعت، عضو سندیکای صنعت برق ایران است، گفت: این شرکت با بیش از دو دهه تجربه در زمینه‌های تعمیرات، بازسازی و تامین تجهیزات صنایع نیروگاهی، نفت، گاز و پتروشیمی ‌ارائه‌دهنده خدمات در پنج بخش بویلر، مبدل حرارتی، توربین‌های گازی و بخار، بازرگانی خارجی و مهندسی، تحقیق و توسعه فعالیت است. او ادامه داد: در بخش بویلر فعالیت‌هایی در زمینه تعمیرات اساسی بویلرهای نیروگاهی، طراحی، ساخت، تعمیر و بازسازی تجهیزات و قطعات بویلرهای نیروگاهی و صنعتی، طراحی و ساخت تجهیزات بویلر شامل دیواره‌های واتروال، باندل‌های سوپرهیتر، ری هیتر و اکونومایزر، هدرها و ایرهیتر، انجام خمکاری و فرم‌دهی انواع لوله‌های بویلر، تدوین روش‌های اجرایی جوشکار‌ی‌های خاص و اجرای آنها، رفع ایرادات و ری تیوب بویلرهای بازیاب و تامین لوله‌های فین دار بویلرهای HRSG در شرکت پویش گستر صنعت در حال جریان است.

وی همچنین اظهار کرد: در حال حاضر در زمینه‌های طراحی و ساخت انواع مبدل‌های حرارتی و مخازن تحت فشار از جمله هیترهای فشار قوی نیروگاهی، تعمیرات و بازسازی انواع مبدل‌های حرارتی استیم کویل، مبدل‌های پوسته لوله‌ای، کولر روغن، کولر هوایی، ایر هیتر و بهره‌گیری از امکانات ساخت پیشرفته شامل تجهیزات اتوماتیک جوشکاری‌های خاص، فرمینگ و ماشین‌کاری، پروژه‌هایی واگذار شده یا در جریان مناقصه هستیم. وی افزود: تعمیرات اساسی و سرویس توربین‌های گازی و بخار، بازدید مسیر داغ واحدهای گازی و ساخت فیکسچرهای عملیات حرارتی هم فعالیت‌هایی است که در بخش توربین در این مجموعه انجام می‌شود.

در راستای توسعه بازارهای هدف، با صادرات به کشورهای منطقه، فصل جدیدی از فروش محصولات و خدمات در این شرکت آغاز شد. افزایش کیفیت خدمات و بهبود بهره‌وری به منظور دستیابی به یک شهرت پایدار در بازارهای داخلی و بین‌المللی، بهبود کارآیی با افزایش بهره‌وری و به کارگیری کلیه امکانات لازم و مشارکت پرسنل شرکت در برنامه‌های بهبود با آموزش آکادمیک و ضمن خدمت  سه هدف مهم شرکت پویش گستر صنعت در این سال‌ها به شمار می‌روند.

 چالش‌ شرکت‌های مهندسی نیروگاهی

مدیرعامل شرکت پویش‌گستر صنعت در مورد اینکه شرکت‌های مهندسی نیروگاهی در ایران با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند، گفت: مشکلات به دو دسته تقسیم می‌شوند. بخشی از مشکلات عمومی‌است که مهم‌ترین آن تامین نقدینگی است. شرکت‌هایی از جمله پویش گستر صنعت، مشتری اصلی‌شان صنعت برق بوده که طبیعتا طرف حساب آنها دولت است. با توجه به شرایط اقتصاد فعلی، متاسفانه نقدینگی سال‌ها است همه شرکت‌ها و از جمله شرکت‌های دولتی را دچار مشکل کرده است که در این میان بخش‌خصوصی هم درصد آسیب‌پذیری بیشتری دارد.

اکبری ادامه داد: ما برای ‌‌حل این مشکل تلاش کردیم به بازارهای جدیدی ورود کنیم، اما در ابتدای جذب پروژه‌های جدید برون‌مرزی، مرزها به دلیل  شرایط پاندمی ‌کرونا بسته شد و به همین دلیل قراردادها معلق ماند.  به گفته اکبری چالش دومی‌ که برای شرکت‌ها وجود دارد این است که سازمان‌ها و تشکیلاتی که در ایران متولی حمایت از واحدهای صنعتی و تولیدی هستند، رسالت خود را گم کرده‌اند. این سازمان‌ها به جای اینکه حمایتگر تولیدکننده باشند، خودشان مانع از توسعه کسب و کار شرکت‌های تولیدی صنعتی هستند که نمونه آن وزارت صمت است.

وی افزود: وزارت صمت حداقل در بخش مهندسی نیروگاهی هیچ‌گونه همکاری و مساعدتی تاکنون انجام نداده و حتی تلاشی برای کاهش بوروکراسی‌های اداری نیز نداشته است. در واقع می‌توان گفت در این سال‌ها کمترین مشکل را با دارایی‌ داشتیم، هرچند در بخش بیمه نیز با معضلات بسیاری مواجه شده‌ایم. به اعتقاد مدیرعامل شرکت

پویش گستر صنعت فقط نمی‌توان با شعار اقتصاد را صلاح کرد. او معتقد است چنانچه گلوگاه‌ها شناسایی ‌شوند، به راحتی می‌توان در جهت کاهش معضلات و مشکلات تولید گام برداشت.

اکبری معتقد است: سازمان‌هایی که مسوول رونق تولید هستند خود نیز مانع بوده و هرگز اعتقادی به جهش تولید ندارند.

مدیرعامل پویش گستر صنعت در مورد بحث کیفیت تاکید دارد: معمولا گفته می‌شود کالاهایی که از خارج وارد کشور می‌شوند کیفیت بالاتری دارند که من در این باره نظر ممتنع دارم. به باور او در مقوله ساخت تجهیزاتی که نیاز به تکنولوژی تولید بالایی دارند، شرایط شرکت‌های خارجی با توجه به داشتن شرایط تکنولوژی بالاتر می‌تواند به لحاظ کیفیت بالاتر باشد، اما تجربه ۴۰ ساله ورود شرکت های داخلی به صنعت نیروگاه نشان داده است که خلاقیت مهندسی تاحدود زیادی بر تکنولوژی غلبه کرده و حتی در بسیاری از موارد کیفیت تجهیزات ساخت داخل بالاتر بوده است که این خود الگویی برای شرکت‌های خارجی است. پر واضح است حمایت از صنعتگر ایرانی نه تنها می‌تواند باعث موفقیت در عرصه داخلی شود، بلکه می‌تواند باعث صدور خدمات مهندسی به کشورهای حوزه خاورمیانه به ویژه عراق و سوریه باشد.

 انتظارات از سیاست‌گذاران

مدیرعامل پویش گستر صنعت در خصوص انتظار و تعامل با دولت  تصریح کرد: وزارت نیرو در وهله اول برای شرکت‌هایی که در اصطلاح  آنها را بازوی دست راست می‌داند، ببیند اصلا برنامه‌ای دارد؟ اتاق مشورتی دارد؟ اصلا کسی هست حرف این شرکت‌ها را بشنود و مشکلات آنها را رصد کند؟ یا فقط در زمان گرفتاری‌ها شرکت‌های تعمیراتی و ساخت نظیر پویش گستر صنعت باید پاسخگوی نیازمندی‌های آنها به ویژه در شرایط افزایش خاموشی‌ها در سطح کشور باشند.

وی در ادامه افزود: به عنوان بخشی از مشکلات این شرکت‌ها، به یکی از قراردادهای اخیر اشاره می‌کنم که به واسطه آن قرارداد بخشی از تجهیزاتی که خارج از کشور خریداری شده بود، در نیمه اسفند وارد و ترخیص شد، اما بخش دیگر آن به دلیل بسته شدن مرزها در کشور ترکیه متوقف شد. حال که مرزها باز شده‌اند، به دلیل افزایش نرخ یورو خسارت بسیاری بابت تغییرات نرخ ارز متوجه این شرکت شده و متاسفانه کارفرما این خسارت ناشی از افزایش ناگهانی نرخ ارز را قبول ندارد. انتظار است وزارت نیرو و شرکت‌های تابعه به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند که اساسا حمایت از صنعت داخلی می‌تواند باعث ایجاد انگیزه برای حضور در صنعت برق باشد و بدون حمایت، تجهیزات نیروگاه‌ها به تدریج از بین رفته و کشور مجددا با افزایش خاموشی‌های سراسری مواجه خواهد شد.