استعفای مدیر  در آستانه ورشکستگی شرکت

دنیای‌اقتصاد: مدیرعامل شرکت بین‌المللی ودرفورد تنها چند روز پیش از برپایی جلسه سالانه شرکت با موضوع بحران بدهی‌ها که می‌تواند منجر به دومین اعلام ورشکستگی شرکت ظرف کمتر از یک سال شود، استعفا کرد. مارک مک کالوم که استعفای او یک روز دیرتر از سوی شرکت اعلام شد، فعلا جانشینی نخواهد داشت و دو تن از مدیران ارشد شرکت به نام‌های کاربلانچارد و کریستین گارسیا طی دوره جست‌وجو برای تعیین جانشین، نظارت بر فعالیت‌های شرکت را عهده‌دار خواهند شد.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، شرکت «ودرفورد» یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خدمات نفت و گاز است که محصولات و خدمات حفاری ارائه می‌کند و در زمینه ارزیابی، تکمیل، تولید، نصب و راه‌اندازی دکل‌های حفاری برای چاه‌های نفت و گاز طبیعی همراه با ساخت لوله فعالیت می‌کند. این شرکت چندملیتی که مقر اصلی آن در سوئیس است، در حال حاضر در بیش از ۱۰۰ کشور جهان فعالیت می‌کند و تعداد کارکنانش بالغ بر ۵۸ هزار نفر است و طی سال‌های اخیر فعالیت‌های «ودرفورد» در خاورمیانه قابل توجه بوده است.

گارسیا در رابطه با استعفای مدیرعامل این شرکت بزرگ چنین اظهار کرد: «استعفای مک‌کالوم در نتیجه هیچ مجادله یا اختلاف نظری با شرکت یا پرونده‌های مالی آن انجام نشده است.» به هر حال اما این استعفا دقیقا در آستانه اجلاس سالانه شرکت که روز جمعه برگزار شد، شکل گرفت و درست زمانی بود که پرونده این شرکت در کمیسیون اوراق بهادار و سهام فاش ساخت که فروپاشی قیمت نفت موجب بروز بحران مالی در این شرکت شد تا جایی که این شرکت بار دیگر مجبور است پرونده‌ای مبنی بر اعلام ورشکستگی و ناتوانی در بازپرداخت بدهی‌هایش بگشاید.

سارا فوس، تحلیلگر پرونده‌های حقوقی در هیوستون می‌گوید: «مشکل این است که ودرفورد از ورشکستگی پیشین خود در زمان بدی سر برآورد چون هنوز بدهی‌های زیادی بر دوشش بود. آنها در حالی ورشکستگی خود را اعلام کرده بودند که هنوز ۷/ ۲ میلیارد دلار بدهی داشتند. آنها توانسته بودند ۷/ ۶ میلیارد دلار از بدهی‌هایشان را پس بدهند. هر چند این موفقیت‌شان تاثیرگذار بود، اما انتظار رویدادهایی را که هم‌اکنون در حال وقوع هست، نداشتند.»

مک کالوم یک سمت مدیریتی در شرکت رقیب به‌نام هالیبرتون را در سال ۲۰۱۷ ترک کرد تا در ماه مارس آن سال به عنوان مدیرعامل به شرکت «ودرفورد» ملحق شود. در آن زمان صنعت نفت در حال خروج از رکود نفتی سال‌های

۲۰۱۴-۲۰۱۶ بود. «ودرفورد» که در آن زمان ۱۰ میلیارد دلار بدهی داشت، چهار سال متوالی نتوانست هیچ سودی داشته باشد و در نهایت در ژوئیه سال ۲۰۱۹ اعلام ورشکستگی کرد. این شرکت اما توانست در ماه دسامبر از ورشکستگی درآید و همزمان به‌خاطر جنگ قیمت‌ها که بین روسیه و عربستان سعودی در گرفته بود و همچنین پاندمی ویروس کرونا که موجب فروپاشی قیمت‌های نفت شدند، بالغ بر ۹۶۶ میلیون دلار متضرر شد. حالا هم اعلام استعفای مدیرعامل چالش بعدی است که باید دید این شرکت چگونه از پس آن بر خواهد آمد.