این روزنامه با اشاره به عملیات پهپادی روز شنبه علیه تأسیسات نفتی عربستان سعودی در دو منطقه «بقیق» و «خریص»، نوشته است: «این حملات نه تنها آسیب‌پذیری عربستان سعودی در جنگ علیه حوثی‌ها را برملا کرد، بلکه نشان داد که انجام چنین حملات مهمی تا چه حد کم‌هزینه شده است. «میم زویجننبرگ» پژوهشگر ارشد مسائل پهپادی در مؤسسه صلح هلندی «پکس» می‌گوید برای ساخت پهپادهای مورد استفاده در این عملیات تنها ۱۵۰۰۰ دلار یا کمتر هزینه شده است.»

نیویورک‌تایمز حملات پهپادی یمن را از منظر انجام عملیات موفق توسط یک گروه کمتر مجهز به یک ارتش کاملا مجهز، تاکتیک‌های «داوود و جالوت» خوانده و نوشته است: «در حالی که حوثی‌ها از منابع مالی قابل توجهی برخوردار نیستند، پهپادها به آن‌ها ابزاری بخشیده تا به عربستان سعودی آسیب بزنند، یعنی به کشوری که با هزینه ۶۷.۶ میلیارد دلاری، در مقام سوم بیشترین هزینه‌کرد نظامی در جهان قرار دارد.»

«فاری المسلمی» از مؤسسین مرکز مطالعات راهبردی صنعا در این مورد می‌گوید: «این برای سعودی‌ها چالشی ایجاد کرده که توان رویارویی با آن را ندارند، هرقدر هم که توان مالی، نظامی یا اطلاعاتی داشته باشند.»

نیویورک‌تایمز با اشاره به اینکه عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵ امیدوار بود با پشتیبانی آمریکا به سرعت انصارالله را کنار بزند، به عمیق‌تر شدن حملات یمنی‌ها در ماه‌های اخیر اشاره کرده و نوشته است: «این جنگ به یمن بن‌بست بدل شده و حوثی‌ها به مرور به راه‌های پیچیده‌تری برای پاسخ به عربستان سعودی دست یافته‌اند، خصوصا از طریق پهپادها. اولین بار پارسال بود که نشانه‌ای از استفاده حوثی‌ها از پهپاد ظاهر شد و از آن زمان توان آن‌ها مرتبا افزایش یافته است.»

نقش کلیدی مجتمع بقیق در صنعت نفت عربستان، از دیگر دلایلی است که به نوشته نیویورک‌تایمز، عملیات اخیر یمنی‌ها را حائز اهمیت کرده است. «هلیما کرافت» تحلیلگر بانک سرمایه‌گذاری «آر.بی‌.سی» می‌گوید این تأسیسات نفت چندین میدان نفتی عربستان را پالایش می‌کند و همین امر حمله به این مجتمع را به عملیاتی خاص بدل کرده است.

کرافت می‌گوید: «این نقطه کانونی برای حمله به زیرساخت‌های عربستان سعودی است. حمله به بقیق همیشه مایه نگرانی ما بوده است.»

«اِیمی میرز جِیف» تحلیلگر انرژی خاورمیانه در شورای روابط خارجی آمریکا معتقد است یمنی‌ها از اهمیت بالای این تأسیسات اطلاع کامل داشته‌اند و نقطه‌ای را هدف قرار داده‌اند که حداکثر «اثرگذاری و خسارت» را ایجاد کند.

مؤسسه «راپیدان انرژی» هم تأسیسات بقیق را با فاصله زیاد از دیگر تأسیسات مشابه، مهمترین مجمتع نفتی در جهان توصیف و عنوان کرده است.

زویجننبرگ می‌گوید قیمت ارزان پهپاد، دشواری شناسایی و هدف قرار دادن آن‌ها و توانایی بالای آن‌ها در ایجاد آسیب گسترده، موجب شده تا یمنی‌ها با استفاده از این ابزار، دست برتر را در برابر سعودی‌ها داشته باشند.

نیویورک‌تایمز در گزارش خود نوشته است که یمنی‌ها می‌توانند در آینده تجربیات موفق خود در زمینه استفاده از پهپادها را با دیگر گروه‌های مقاومت در عراق، سوریه و لبنان نیز به اشتراک بگذارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.