روزنامه «نیویورک‌تایمز» این هفته در گزارشی در مورد تنش‌های اخیر در منطقه خلیج فارس، از نگرانی امارات عربی متحده و عربستان سعودی از تبعات درگیری نظامی با ایران خبر داده است.

این روزنامه نوشته است: «در حالی که عربستان سعودی و امارات عربی متحده به صورت علنی از کارزار "فشار حداکثری" دولت [علیه ایران] حمایت کرده‌اند، اما مقام‌های ارشد هر دو کشور به صورت خصوصی به "مایک پامپئو" وزیر خارجه که اخیرا به این دو کشور سفر کرد، گفته‌اند که خواستار جنگ با ایران نیستند.»

نیویورک‌تایمز به نقل از یک مقام ارشد دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نوشته است که «در صورت وقوع جنگ، احتمالا بیشترین تبعات دامنگیر این دو کشور شود. آن‌ها می‌ترسند که اگر آقای ترامپ در انتخابات شکست بخورد، آن‌ها می‌مانند و جنگی که ایالات متحده به دنبال خروج از آن است».

دیروز (چهارشنبه) هم «عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات در اظهار نظری متفاوت با موضع دولت آمریکا، گفت این کشور مدارکی در دست ندارد که مشخص کند چه کشوری عامل حمله به نفتکش‌ها در بندر «فجیره» بوده است. این در حالی است که واشنگتن تمام حوادث اخیر منطقه از جمله حادثه فجیره، انفجار چند نفتکش در دریای عمان و چند حمله خمپاره‌ای در عراق و افغانستان را به ایران نسبت داده است.

اظهارات بن زاید موجب شد تا امروز برخی از تحلیلگران این گمانه را مطرح کنند که ابوظبی از بیم تبعات درگیری نظامی با ایران، در حال تجدید نظر در سیاست‌های منطقه‌ای خود در قبال ایران است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.