به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از رویترز، صنعت هواپیمایی در میان صنایعی بوده است که متحمل بیشترین ضرر و زیان ناشی از کرونا شده است؛ بحرانی که تقاضا برای سفرهای بین‌المللی را به شدت کاهش داد و این شرکت‌ها را وادار کرد تا دست به تعدیل کارکنان خود یا دریافت وام‌های دولتی بزنند. در طول این زمان دو شرکت هواپیمایی دولتی امارات و اتحاد به طور محدود و گزینشی برخی سفرها را به مناطق دوردست انجام داده‌اند.

قرار است این دو شرکت پرواز‌های اتصالی خود را از سر بگیرند، چراکه دولت امارات هفته گذشته تعلیق خدمات به مسافرانی که قصد تعویض هواپیمای خود را در این کشور دارند یا سوخت‌گیری باید انجام شود، برداشته است. در برخی از بخش‌های این شرکت، کاهش پرداخت‌ها به کارکنان بیشتر نیز خواهد بود و به طوری که اکنون ۵۰درصد از برخی دستمزدها کاهش یافته است.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که تمامی گزینه‌های احتمالی برای حفظ نقدینگی مورد بررسی قرار گرفت.

شرکت دولتی گروه هواپیمایی امارات که مالک دو شرکت هواپیمایی امارات دبی و اتحاد ابوظبی است و ۱۰۲ هزار نفر پرسنل را تا ماه مارس در استخدام خود داشته است، به درخواست رویترز برای اظهارنظر درمورد این خبر پاسخی نداد.

این غول هواپیمایی پیش از این و در مرحله نخست تا ماه آوریل دستمزدها را از ۲۵ تا ۵۰ درصد کاهش داده بود. البته کارکنانی که سال نخست حضور خود را در این شرکت می‌گذرانند، از این طرح کاهش دستمزد معاف هستند.

شرکت اتحاد ابوظبی نیز هم‌زمان کاهش ۲۵ تا ۵۰ درصدی دستمزدهای خود را تا سپتامبر تمدید کرد و این اقدام پس از بررسی تمامی گزینه‌های لازم برای حفظ نقدینگی در شرکت انجام می‌شود. این شرکت نیز در ابتدا طی ماه آوریل طرح کاهش دستمزد کارکنان خود را آغاز کرده بود. شرکت اتحاد در هفته پیش برخی از پرسنل کابین هواپیماهای خود را تعدیل کرد و فعلا قصد استخدام جدید در این برهه را ندارد.

پیش ‌از این، شیخ احمد بن سعید آل مکتوم، رئیس هواپیمایی امارات اعلام کرد که سفرهای بین‌المللی حداقل برای ۱۸ ماه دیگر نیز نمی‌توانند به سطح پیش از کرونا برسند و هشدار داد که ویروس کووید-۱۹ تاثیر اساسی بر عملکرد این شرکت در سال‌جاری خواهد داشت.