برخی مانند موسسه اعتباری ملل به بانک تبدیل شدند یا در حال تبدیل هستند. برخی مانند موسسه کاسپین مسوول ساماندهی به موسسات غیرمجاز شدند و برخی مانند موسسه نور نیز به ادغام چند موسسه برای قوی‌تر شدن در شبکه بانکی رو آوردند. اینها آخرین نسل از موسسات اعتباری بودند که به قالب جدیدی تبدیل شدند تا عملا در آینده‌ای نزدیک نسلی از موسسات اعتباری باقی نماند. در میان موسسات فوق موسسه اعتباری نور به تازگی وارد بازار بین بانکی شده است. موسسه نور که انتظار می‌رود با نام بانک نور وارد عرصه بانکی کشور شده و فعالیت جدیدی را آغاز کند، مجوز فعالیت خود را ۲۷ اسفندماه ۱۳۹۱ از بانک‌مرکزی دریافت کرده و از تجمیع سه تعاونی اعتباری و صندوق قرض‌الحسنه شامل تعاونی‌های اعتباری کارسازان آینده، پیشگامان کویر یزد و صندوق قرض‌الحسنه ریحانه گستر مشیز استان کرمان شکل گرفته است. موسسه نور مجوز نهایی فعالیت خود را از بانک‌مرکزی ۱۱ تیرماه ۱۳۹۴ دریافت کرد و از آن تاریخ رسما در فهرست موسسات اعتباری مورد تایید بانک‌مرکزی قرار گرفت. موسسه اعتباری نور در آخرین تحولات بانکی‌اش، توانست مجوز حضور در بازار بین بانکی را کسب کند.

موسسه اعتباری نور درحال‌حاضر بیش از یک و نیم میلیون مشتری دارد و با بیش از 300 شعبه و دو هزار و 300نفر نیروی انسانی در سراسر کشور (پس از ادغام بانک‌های نظامی، سیزدهمین بانک یا موسسه اعتباری از نظر تعداد شعبه در کشور) مشغول فعالیت است.  هیات سرپرستی منصوبه بانک‌مرکزی از فروردین 98، این موسسه را هدایت می‌کنند. درخصوص ادغام، بانک‌مرکزی، وزارت اقتصاد و سایر نهادهای مالی و بانکی کشور باید تصمیم‌گیری کنند اما درحال‌حاضر کلیدواژه اصلی در موسسه اعتباری نور تداوم و استمرار فعالیت است، نه ادغام.  موسسه اعتباری نور در موضوع اطلاع‌رسانی رمز دوم پویا بنا به اعلام بانک‌مرکزی در جمع برترین بانک‌های کشور قرار گرفت. این موسسه بیش از 50 هزار دستگاه کارتخوان (پایانه فروش) و بیش از یک هزار دستگاه پایانه غیرنقدی (Cashless) را در سراسر کشور فعال کرده است. این موسسه دارای مرکز 24 ساعته ارتباط با مشتریان است و به‌تازگی عضویت در سامانه چکاوک بانک‌مرکزی را کسب کرده است. عضویت در سامانه سجام برای ثبت شماره شبای موسسه اعتباری نور توسط کاربران وارائه تسهیلات در قالب 2 طرح طلوع نور و مشکات نور از دیگر اقدامات موسسه اعلام شده و در مجموع این موسسه برای ارائه تمامی خدمات بانکی به غیر از صدور دسته چک (که مطابق قانون موسسات اعتباری نمی‌توانند دسته چک صادر کنند) آمادگی دارد.

گسترش ابزارهای بانکداری الکترونیک و غیرحضوری در پی شیوع ویروس کرونا از اقدامات موسسه در شرایط کنونی است. توسعه فعالیت‌ها در حوزه مسوولیت اجتماعی (کمک‌رسانی به سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان) و طرح تحول راهبردی (برنامه استراتژیک) موسسه اعتباری نور با عنوان «نور از نو» سال گذشته به تصویب رسیده و با تعریف پروژه‌ها برای واحدهای صف و ستاد اجرایی شد.