کارمند تجارت الکترونیکی گلدمن ساکس، سکوت خود را شکست

نامش «فردریک بابا» است؛ یکی از مدیران اجرایی بانک که از قضا، سیاه‌پوست هم هست. نامه او در حالی دست به دست می‌چرخد که همزمان، بسیاری از شرکت‌ها و مدیران اجرایی وال‌استریت در واکنش به مرگ «جورج فلوید»، علیه نابرابری نژادی صحبت کرده‌اند. جورج فلوید ۴۶ ساله، روز ۲۵ ماه می، بیرون فروشگاهی در مینیاپولیس توسط پلیس بازداشت شد و به دلیل فشاری که افسر پلیس به گردن او وارد کرد، پس از دقایقی جان باخت.

روز سه‌شنبه دوم ژوئن، شرکت خدمات مالی «بنک آو آمریکا» از اختصاص بودجه یک میلیارد دلاری برای مقابله با نابرابری اقتصادی و نژادی خبر داد. یک روز بعد، گلدمن‌ساکس نیز مبلغ ۱۰ میلیون دلار بودجه برای برابری نژادی در نظر گرفت. سایر بانک‌های مطرح، از جمله «جی.پی مورگان‌چیس»، «سیتی‌گروپ» و «ولز فارگو» نیز در بیانیه‌هایی، نژادپرستی و تبعیض را محکوم کرده‌اند.

فردریک که در بخش تجارت الکترونیک بانک کار می‌کند طبق آنچه در حساب کاربری‌اش در لینکدین نوشته، ابتدا این ایمیل را با عنوان «اوضاع چطور است» به گروهی از همکارانش در بانک فرستاده، پس از مرگ فلوید که به ناآرامی‌هایی در نقاط مختلف ایالات متحده منجر شد.

اما این نامه به شکل گسترده‌ای فوروارد شد و دست به دست چرخید تا جایی که تقریبا همه ۳۸ هزار  کارمند این بانک بزرگ در اقصی نقاط جهان آن را خواندند، از جمله «دیوید سالومون» مدیر ارشد اجرایی بانک.  یکی از منابع آگاه به رویترز گفته که سالومون، شخصا در یادداشتی به فردریک پاسخ داده، اما به جزئیات نامه اشاره‌ای نکرد. طبق گفته‌های این منبع، این نامه در وب‌سایت داخلی بانک قرار گرفته است.

فردریک در این نامه نوشته: «طی چند ماه گذشته، هر کسی از من می‌پرسید اوضاع چطور است، احتمالا دروغ می‌گفتم. یا شاید واژه‌ای پیدا نمی‌کردم که بتوانم شرایط را آن‌طور که هست توصیف کنم. اما حالا می‌خواهم دل به دریا بزنم.» او در بخش دیگری از نامه با اشاره به اینکه بحران کرونا به اقلیت‌ها ضربه بیشتری زده، نوشته: «چند ماه گذشته برایم دلسردکننده بوده و با هر یک از اعضای خانواده، دوستان و همکارانم در شرکت صحبت کرده‌ام، همین حال را داشته‌اند.»

او در ادامه از تجربیات شخصی خود گفته که بارها شاهد خشونت و تبعیض‌نژادی بوده یا خودش مورد تبعیض و خشونت قرار گرفته است. یکی از آنها مربوط می‌شود به سال ۲۰۱۱ که او در شیکاگو زندگی می‌کرده و توسط پلیس، مورد اهانت و اتهام دزدی قرار گرفته. دو افسر پلیس به او نزدیک می‌شوند و از او می‌پرسند که از کجا می‌آید. او نیز توضیح می‌دهد. سپس به او می‌گویند: «مشخصات تو، شبیه فردیست که چندبار از خانه‌ای دزدی کرده است.» در گزارش پلیس آمده بود: «یک مرد سیاه‌پوست که تی‌شرت بر تن دارد.» و هیچ توضیح دیگری داده نشده بود. او متعجب از رفتار پلیس، کارت شناسایی خود را بیرون می‌آورد که بی‌گناهی خود را ثابت کند که ناگهان، یکی از پلیس‌ها او را محکم به شیشه ماشین می‌کوبد.

او می‌گوید: «وقتی به خانه رفتم، برای اولین‌بار پس از سال‌ها گریه کردم.»

در پایان نامه، او از همکارانش می‌خواهد که در برابر نابرابری نژادی، سکوت نکنند و دست به کاری بزنند، از جمله در محیط کار. او نوشت: «گرچه شرکت ما همواره تعهد خود نسبت به برابری و عدالت اجتماعی را اعلام می‌کند اما اگر از کارکنان رده پایین بپرسی، به تو می‌گویند که تعهد و حمایت خاصی از سوی مدیران خود نمی‌بینند. من خوب می‌شوم. مراقب آنها باشید.» رویترز برای اطمینان از اعتبار محتوای ایمیل با فردریک و بانک تماس گرفت. فردریک آنها را به یکی از سخنگویان بانک ارجاع داد چون او اجازه ندارد با رسانه‌ها صحبت کند.

او در پایان گفت: «ممنون بابت تلاش‌هایتان و ممنون که فضایی ایجاد کردید برای صحبت از این مسائل مهم.»