در این زمینه هلدینگ «آریان کیمیا تک» با دراختیار داشتن ۴۴ هزار مترمربع فضای تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، ۱۵ برند محصولات آرایشی و بهداشتی و عطر در کشورهای خاورمیانه شناخته شده است. محمد شنوایی، مدیر طرح و توسعه شرکت آریان کیمیا تک می‌گوید: در سال جهش تولید برای افزایش ۵۰ درصدی محصولات این شرکت برنامه‌ریزی شده و قرار است امسال حجم محصولات تولیدی شرکت از ۲ هزار تن به ۳ هزار تن افزایش یابد. همچنین برای توسعه صادرات به کشورهای حوزه خلیج‌فارس مانند دبی و عمان برنامه وسیعی در نظر گرفته شده و محصولات را متناسب با شرایط آب و هوایی آن مناطق طراحی و تولید کرده‌اند. برای آَشنایی بیشتر با این شرکت تولیدی و برنامه‌های توسعه‌ای آن گفت‌وگوی «دنیای‌اقتصاد» با وی را در ادامه بخوانید.

***

 این کارخانه‌های تولیدی از چه سالی اقدام به تولید کرده و هم اکنون از نظر تولید محصول در چه وضعیتی قرار دارند؟

هلدینگ آریان کیمیا تک در سال 1383 تحت لیسانس شرکت کال‌اند کو آلمان و با محوریت تولید محصولات آرایش و بهداشتی تاسیس شد. این مجموعه هم اکنون در تمام دسته‌بندی‌های حوزه آرایشی و بهداشتی شامل مراقبت از پوست، مو، محصولات آرایشی، عطر و دارو کار تولید، فروش و توزیع محصولات را به عهده دارد. کارخانه‌های تولیدی شرکت در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان واقع شده و در 4 بخش تولید شامپو، محصولات آرایشی، بهداشتی و کرم‌ها فعالیت می‌کند و محصولات به‌صورت کاملا مکانیزه تولید می‌شوند. درحال‌حاضر 15 برند تولیدی داریم که معروف‌ترین برندهای آن شامل مای، نئودرم، شون، کالیستا، نیوتیس، پاورپالس، ورسای و اسکالیم است. این شرکت تنها تولید‌کننده عطر در کشور است که مطابق با استانداردهای روز دنیا تولید و اسانس‌های موردنیاز را از کشورهای آلمان و فرانسه وارد می‌کند. همچنین این کارخانه‌ها دارای یک مرکز تحقیق و توسعه با تجهیزات آزمایشگاهی مجهز است که با مراکز دانشگاهی در ارتباط بوده و جدیدترین تکنولوژی‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهد. با تحقیقات صورت گرفته در این مرکز، کالاهای تولیدی به‌ویژه درحوزه شامپوها، کرم‌ها، شامپو بدن‌ها و محصولات آرایشی متناسب با شرایط آب و هوایی کشور تولید می‌شوند. 

 ظرفیت تولیدی این مجموعه چه میزان است؟

ظرفیت تولید شرکت درحوزه‌های محصولات مراقبت از پوست، مو، عطر و کرم‌ها در مجموع 2 هزار تن است و امسال برنامه‌ای برای افزایش تولید به 3 هزار تن داریم. در مدت فعالیت شرکت سهم مناسبی در بازار آرایش و بهداشتی ایران کسب کردیم و در مجموع حدود 2500 مدل کالا در مجموع در کارخانه‌های ما تولید می‌شود. حجم بازار محصولات آرایش و بهداشتی خاورمیانه حدود 7 میلیارد دلار بوده که سهم ایران از این بازار حدود 1/ 2 میلیارد دلار است. این شرکت حدود 7 تا 8 درصد سهم بازار کشور را در اختیار دارد و با اختلاف بین سایر تولید‌کنندگان از نظر تولید، توزیع و فروش رتبه اول را درکشور دارد. به لحاظ توزیع نیز حدود 20 تا 25هزار گالری و داروخانه و حدود 40 هزار سوپرمارکت را در سراسر کشور پوشش داده‌ایم و 30 شعبه در استان‌های سراسر کشور داریم. یکی از مزیت‌های ما پخش مویرگی محصولات است که باعث یکسان شدن قیمت در سراسر کشور می‌شود. 

 در زمینه صادرات چه فعالیت‌هایی صورت گرفته است؟

در سال 1397 صادر‌کننده برتر شناخته شدیم. در 5 سال اخیر نیز به‌صورت جدی موضوع صادرات را دنبال کرده و یک واحد صادرات در کشور ایجاد کرده‌ایم. درحال‌حاضر به کشورهای حوزه CIS، عراق، افغانستان و روسیه صادرات داریم. سال گذشته هم به‌عنوان 10 شرکت برتر درحوزه برتر انتخاب شدیم. امسال موضوع شیوع کرونا و بسته شدن مرزها محدودیت‌هایی را برای صادرات ایجاد کرده است، ولی برای توسعه صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس مانند دبی و عمان برنامه وسیعی داریم و محصولات را متناسب با شرایط آب و هوایی آن مناطق طراحی و تولید کرده‌ایم که به محض باز شدن مرزها و رفع محدودیت‌های ناشی از کرونا، صادرات را انجام می‌دهیم.

 موانع و مشکلات پیش روی تولید‌کنندگان این حوزه چیست؟

 متاسفانه حدود نیمی از محصولات آرایشی و بهداشتی موردنیاز کشور از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود. این موضوع تبعات سنگینی برای تولیدکنندگان دارد. این کالاهای تقلبی ذهنیت مصرف‌کنندگان را نیز نسبت به سایر محصولات بدبین می‌کند. برای رفع این مشکل واحدی به نام صدای مشتری و پزشک مشاور راه‌اندازی کرده‌ایم تا هر مشتری که سوالی درباره مصرف محصولات داشته باشد را راهنمایی ‌کند. علاوه بر این تیم‌های مشاور را در محل داروخانه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای مستقر کرده‌ایم که وظیفه راهنمایی مشتری در محل خرید را بر عهده دارند؛ همه این اقدامات برای اطمینان بخشی به مشتری صورت می‌گیرد. همچنین با توجه به اینکه تحت لیسانس تولید می‌کنیم بخش عمده مواد اولیه موردنیاز را از کشورهای اروپایی وارد می‌کنیم، در مقطعی بعد از برجام شرایط بهتر شده بود و واردات مواد اولیه امکان‌پذیر بود ولی درحال‌حاضر مشکلات واردات کالا بسیار زیاد است.  مشکل دیگر این است که در دوران شیوع کرونا با افزایش تقاضا برای محصولات بهداشتی و ضدعفونی‌کننده مواجه شدیم، از طرفی به علت بسته شدن مرزها امکان واردات مواد اولیه وجود نداشت. در نتیجه مواد لازم برای تولید ژل‌های ضد باکتری را با مشکلات زیادی وارد کردیم. درحال‌حاضر بخش قابل‌توجهی از مواد اولیه موردنیاز ما پشت مرزهای ترکیه مانده و امکان واردات وجود ندارد.

 برنامه‌های توسعه‌ای مجموعه چیست؟

در تولید گروه‌های کالایی جدید وارد شدیم. سال گذشته محصولات برند مای ویژه آقایان شامل انواع شامپوی سر و بدن، کرم، افتر شیو و اسپری بدن تولید و وارد بازار شده است. همچنین شروع به تولید شامپوهای خاص نوزادان، روغن بدن، شامپو و لوسیون بدن کرده ایم. درحوزه عطر با توجه به شرایط حاکم بر کشور، امکان واردات وجود ندارد که درحوزه تولید عطر بسیار تخصصی فعالیت کرده‌ایم و یک تیم تخصصی روی اسانس عطرها فعالیت می‌کنند. عطرهای تولید ما به مراتب از عطرهای خارجی قیمت پایین تری دارد. برند جدیدی در این حوزه به نام پاورپالس ایجاد کرده‌ایم که درحوزه عطرهای جیبی و مینی پرفیوم فعالیت می‌کند. از دیگر اقدامات فعال کردن بستر فروش اینترنتی با نام بیوتی کد است. علاوه بر این فروشگاه‌های زنجیره‌ای بیوتی کد را نیز راه‌اندازی کردیم که تاکنون 10 شعبه از این فروشگاه‌های زنجیره‌ای راه‌اندازی شده و امسال برنامه داریم این فروشگاه‌ها را به 100 شعبه در سراسر کشور افزایش دهیم.