نشست خبری درباره نمایشگاه فارمکس خاورمیانه ۲۰۲۰ در سازمان غذا و دارو برگزار شد. و معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو در این نشست گفت: ما ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز بازار کشور را در داخل تولید می کنیم و تنها ۳ درصد داروهای مورد نیاز ما از خارج وارد می شود.

محمدرضا شانه ساز در ادامه گفت: با این حال، بیش از ۲۰ درصد ارزبری در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۹۷ کاهش یافته است و از ۳.۷ میلیارد دلار به رقم ۳ میلیارد دلار ارز مورد نیاز برای دارو و تجهیزات پزشکی کاهش دادیم. یکی از دلایل مهم این بود که توانستیم به تولید داخل با جدیت بسشتری بها بدهیم. اگر سال ۹۷ حدود ۶۰ درصد از ارز دارو را برای واردات گذاشته بودیم امسال ۶۰ درصد از ارز اولیه را برای واردات مواد خام گذاشتیم.

معاون وزیر بهداشت در ادامه گفت: تعداد موارد کمبود داروهایی که گزارش می شود بسیار اندک است. برای برنامه ریزی سال بعد، این رقم به ۲.۵ میلیارد دلار خواهد رسید که نقطه اصلی اتکای ما توجه به تولید داخل است و اعداد و ارقام می تواند گویای این باشد که تامین مواد اولیه از داخل انجام می شود.

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه این نشست گفت: اگر ۱۰ سال گذشته را نگاه کنیم بسیاری از داروهای بیماران خاص مانند MS، تالاسمی، هموفیلی و سرطانی را وارد می کردیم. از ۱۲ سال پیش همه این ارقام را خودمان تولید می کنیم. در حوزه بیوتکنولوژی اگر می خواستیم همه را وارد کنیم ۱.۳ میلیارد دلار باید به این ارقام وارداتی اضافه می کردیم. بخش اعظمی از ۳ درصد داروی وارداتی مورد نیاز ما یا بسیار جدید هستند و نمی توان از واردات آنها صرف نظر کرد. دسته دیگر، اقلامی هستند که تولید آنها توجیه اقتصادی ندارد. اینها را ۲ تا ۳ شرکت در دنیا تولید می کنند و بسیار هم گران قیمت است. به لحاظ نداشتن توجیه اقتصادی، با وجودی که تولید آنها کار سختی نیست، امکان تولید نداریم. ساز و کار را در شرکتهای دانش بنیان دیده ایم که این اقلام را هم تولید کنند. این ۳ درصد وارداتی عمدتا مربوط به اینهاست.

در خارج داروی ما را می خرند و در داخل به آن هجمه می کنند

شانه ساز با بیان این که داروهای ما از نظر کیفیت مورد استقبال قرار می گیرد، گفت: برخلاف هجمه هایی که در داخل می شود، در کشورهای همسایه استقبال خوبی از داروی ایرانی صورت گرفته است. در یکی از کشورهای همسایه جلسه ای داشتم که وزیر بهداشت آنها می گفت من دو نفر از معاونانم فقط داروی ایرانی مصرف می کنند ولی شما در کشور ما توفیق پیدا نمی کنید چون کشور ما کشور برندهاست و پزشکان ارتباطاتی دارند که با استفاده از آنها دارو را تجویز می کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه بیان کرد: دارو یک کالای خاص است که اگر در یک کشور شناخته شد، تغییر دادن بازار آنها کار راحتی نیست. به دلایل غیر علمی و غیرکارشناسی همواره موانعی را بر سر شرکتهای داروسازی ما قرار می دهند که نتواند ثبت شود. حجم بزرگی از داروهای کشور ما به صورت قاچاق در کشورهای اطراف وارد شده است ولی اجازه ثبت به داروهای ما نمی دهند.

شانه ساز توضیح داد: در داروهایی که رقیب کمتری داریم یا شرکتهایی که به لحاظ ماهیت داروها، قیمتهای خوبی را دارند در بخش صادرات خیلی موفق تر از داروهای خارجی هستند.

مصوبه هیات دولت در واردات دارو

خبرنگاری درباره مصوبه اخیر هیات دولت درباره واردات موازی دارو سئوال کرد. شانه ساز در پاسخ گفت: در قانون بودجه ۹۸ حکمی درباره واردات دارو بود. هیچ اتفاق جدیدی نیفتاده است. برای واردات فوری یا موازی داروها، کارهایی انجام می شد که دو بحث دنبال می شد، یکی برای داروهای تولیدی یا وارداتی که به هر دلیلی صاحب پروانه آن دارو نتواند نیاز کشور را به موقع تامین کند از مسیر فوریت، دارو وارد می شد. برخی داروها هم به صورت انحصاری هستند و نمایندگان متعدد ندارند. این انحصار باعث می شود شرکت وارداتی انحصاری، روی قیمت، یکه تازی کند.

معاون وزیر بهداشت در ادامه توضیحاتش بیان داشت: از چند سال پیش در وزارت بهداشت برای اینکه قیمت رقابتی ایجاد کنند، اجازه واردات موازی دادند. به این معنی که اگر دارو با قیمت ۲۰ درصد پایین تر تامین شود، به او هم اجازه واردات موازی داده می شد. این تاکنون ضابطه ای نداشت و آنچه مصوب شد، قانونمند کردن روند قبلی بود. اینطور از نظر سلیقه و صنف تبدیل به رویه قانونی شد. همان اقلامی که کمبود داشتیم یا فوریتی وارد می کردیم، شامل این آیین نامه شده است.

داروهای ما در حجم زیاد صادر می شود

رئیس سندیکای تولید مواد اولیه درباره کیفیت مواد اولیه تولید داخل گفت: درباره خلوص یا کیفیت وقتی بحث مطرح می شود، معمولا درصد خلوص مد نظر است. در مواد اولیه، بحث ناخالصی هاست که در حد یک واحد در میلیون مطرح است. کیفیت مهمترین مورد مدنظر در ماده اولیه داروهاست. در روی جعبه داروهای خارجی می بینید که استانداردهای کشورهای مختلف را مطرح کرده اند. ما هم گریزی نداریم. برای همین صادرات مواد موثر دارو بسیار ساده است. صادرات ما به اقصی نقاط دنیا انجام می شود. ما سابقه صادرات به اروپا، آلمان، کانادا، ژاپن و همه جای دنیا داریم. البته مباحث محدودیتهای بانکی امروز مقداری کار صادرات را حل کرده است ولی مشتریان ما مواد اولیه داروی تولید ایران را می گیرند و به قول خودشان «غسل تعمید» می دهند و بازصادر می کنند. همین الان داروی ایران به صورت غیررسمی با حجم بسیار زیادی در حال صادرات است.

فرامرز اختراعی در ادامه گفت: تمام ایرانیان مقیم خارج از کشور وقتی از ایران می خواهند به کشور خود برگردند، با چمدان پر از دارو خارج می شود. داروی ایران و مواد خام آن دارای بهترین کیفیت است. در تمام دنیا کیفیت ابتدایی دارو را روی مواد خام آزمایش می کنند. اخیرا بهانه ای برای ایجاد محدودیت برای داروها و مواد خام داروی صادراتی ما هستند. صادرات ما فقط برای پادزهر ۳۰ میلیون دلار و در مواد موثره دارویی ۴۰ میلیون دلار و درباره دارو مقداری صادرات رسمی ممانعت شده است تا ضریب تامین نیازهای داخلی قطعی تر شود. مجموعه صادرات رسمی حدود ۱۵۰ میلیون دلار بیشتر نیست.

چطور بگوییم کرونا در ایران نداریم

مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت هم در حاشیه این نشست گفت: من دلم از کرونا خیلی پر است، ما ۴۵ روز است می گوییم کرونا ندیده ایم ولی عده ای می گویند دیده ایم و برای ۲۲ بهمن نمی گویند. بعد می گویند انتخابات بود و نمی گویند. بعد هم می گویند نوروز است و نمی خواهند دید و بازدیدهای عید خراب شود و اعلام نمی کنند مردم کرونا گرفته اند. کم مانده است دبیر کل سازمان ملل بیاید بگوید در ایران کرونا ندیده ایم.

جهان پور در ادامه گفت: درباره داروی ایرانی هم کم انصافی می شود. واقعیت موضوع این نیست. کدام بیماری صعب العلاج ما است که داروی ایرانی مصرف می کند و نتایج آن از دنیا پایین تر است؟ هر سال هم شاهد افزایش طول عمر و امید به زندگی با ۹۷ درصد داروی تولیدی در کشور هستیم.

این مدیر وزارت بهداشت در ادامه گفت: داروی ایرانی مظلوم واقع شده است و مقداری خودمان به آن ظلم کرده ایم و امیدواریم این رویه به مرور زمان اصلاح شود. کل بازار روسیه درباره داروی MS داروی ایرانی است. بازار ۱۲۰ میلیون نفری روسیه از داروی ایرانی استفاده می کند ولی در داخل عده ای به دنبال داروی خارجی هستند. برخی از داروها برای هزینه شناسایی شدن در بازارهای اروپا به اندازه هزینه یک خط تولید در ایران است. بسیاری از داروهای ما مشابه سازی شده است و قرار نیست زیره به کرمان ببریم.

میثم کریمی مدیر روابط عمومی سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی هم گفت: در این نمایشگاه ۲۶۰ شرکت حضور دارند که ۴۰ درصد آنها از ۱۶ کشور مانند کشورهای هند، آلمان، ایتالیا، چین، لهستان، کره جنوبی و سایر کشورها هستند. نمایندگان شرکتهای چینی در ایران یا هندوستان در این نمایشگاه شرکت می کنند. این نمایشگاه در ۶ اسفندماه در هتل المپیک آغاز به کار خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.