زاکربرگ: سیاست‌های متفاوتی را نسبت به توییتر دنبال می‌کنیم

توییتر اما به این توییت‌ها واکنش نشان داد؛ این شبکه اجتماعی توییت دوم ترامپ را به منزله ستایش از خشونت تعبیر و در پی آن، این توییت را پنهان کرد. به این معنی که کاربران برای مشاهده این توییت باید روی عبارت «مشاهده» کلیک کنند. چند روز قبل نیز این شرکت به یکی از توییت‌های ترامپ درخصوص سیستم رای‌گیری در انتخابات و احتمال تقلب در این زمینه، برچسب راستی‌آزمایی زد که البته این اتفاق با واکنش تند ترامپ همراه بود و شبکه‌های اجتماعی را به تعطیلی تهدید کرد.

برخلاف توییتر، فیس‌بوک هیچ واکنشی را در قبال پست‌های ترامپ نشان نداد و از هیچ علامت یا پیام هشداری استفاده نکرد. این مساله باعث شد تا انتقادهای زیادی نسبت به زاکربرگ مطرح شود. مدیرعامل فیس‌بوک اعلام کرد که فیس‌بوک «داور (تعیین‎کننده) حقایق» نیست.

وی گفت که احساس می‌کند تا نه از زاویه دید یک شخص، بلکه به‌عنوان رهبر یک شرکت که خود را به آزادی بیان متعهد می‌داند، توضیحاتی را در این زمینه ارائه دهد. وی به توییت بحث‌‌برانگیز ترامپ درخصوص حوادث مینیاپولیس اشاره کرد و افزود: اگرچه این پست حاوی اشارات تاریخی دردسرسازی بود، اما تصمیم ما بر این بود تا کاری به این پست نداشته باشیم. چراکه اشاره به گارد ملی به معنی هشداری در مورد اقدام دولت بود. فکر می‌کنیم که مردم می‌خواهند بدانند که آیا دولت قصد دارد تا به زور متوسل شود یا خیر.

زاکربرگ در ادامه به شفاف‌سازی ترامپ درخصوص این پست اشاره و عنوان کرد: رئیس‌جمهور بعد از آن پست دیگری را ارسال کرد و گفت که پست اولیه هشداری بود درخصوص احتمال ختم شدن غارت‌ها به خشونت. مدیرعامل فیس‌بوک گفت که به دلیل این شفاف‌سازی، پست ترامپ، ناقض قوانین این شبکه اجتماعی نبود. وی گفت: ما تصمیم گرفتیم تا این پست که صراحتا با خشونت مخالف است و هیچ‌گونه از قوانین ما را نیز نقض نمی‌کند، همچنان باقی بماند و مهم است که مردم آن را ببینند.

زاکربرگ افزود: برخلاف توییتر، ما سیاستی مبنی بر قرار دادن پیام هشدار در مقابل پست‌ها را که می‌تواند آغازگر خشونت باشد، دنبال نمی‌کنیم. ما معتقدیم اگر پستی (کاربران را) به خشونت تحریک کند، باید حذف شود؛ خواه دارای ارزش خبری باشد، خواه از سوی یک سیاستمدار منتشر شده باشد.

این واکنش از سوی زاکربرگ در حالی مطرح شد که اخیرا گزارش‌هایی مبنی بر درخواست برخی از کارمندان فیس‌بوک از مدیرعامل این شرکت برای حذف پست ترامپ منتشر شده است. یکی از این کارکنان خطاب به زاکربرگ نوشت که اگر چنین کاری نکنند، تاریخ هیچ‌گاه از آنها به خوبی یاد نخواهد کرد.