ادامه افول ستاره «ما»

سان درباره ما گفت: «جک ما، در زندگی من رفیق و همراه بوده است و دیدگاه‌های مشترکی با من دارد. در واقع ۶ ماه قبل، جک از سمت ریاست خود در علی‌بابا نیز استعفا کرد و از آن زمان در راس امور علی‌بابا نبوده است.»

وی افزود: «استعفا از هیات‌مدیره سافت‌بانک تصمیمی بود که جک ما به‌صورت شخصی آن را اتخاذ کرد و در این باره نیز به من اطلاع داد. اگرچه نبودن ما مایه تاسف است اما «ما» به دیدارهای ماهانه خود برای گفت‌و‌گو در مورد زندگی و کسب‌و‌کار ادامه می‌دهیم. ما برای باقی زندگی خود همچنان دو دوست باقی می‌مانیم»

خبر کناره‌گیری «ما» زمانی منتشر شد که سافت‌بانک گزارش زیان 13 میلیارد دلاری سالانه خود را منتشر کرد.

در همین حال، صندوق رویای سافت‌بانک اعلام کرد از محل سرمایه‌گذاری‌های خود در شرکت‌هایی نظیر اوبر وی ورک و اویو، زیان 7/ 17 میلیارد دلاری را متحمل شده است.

سافت‌بانک در سال ۱۹۸۱ توسط ماسایوشی سان، کارآفرین و سرمایه‌دار ژاپنی، در توکیو بنیان‌گذاری شد. این شرکت در ابتدا کار خود را به‌عنوان توزیع‌کننده نرم‌افزار آغاز کرد؛ اما امروزه در عرصه‌های مختلفی همچون ارتباطات مخابراتی، فناوری اینترنت، حمل‌ونقل، دانش مالی، رسانه، روباتیک، سرمایه‌گذاری خطرپذیر و بسیاری حوزه‌های دیگر فعالیت می‌کند. گستره کاری و مقیاس فعالیت سافت‌بانک به‌قدری گسترده است که شرکت‌های معدودی را در دنیا می‌توان از این نظر با آن مقایسه کرد. 

سافت‌بانک با هدایت ماسایوشی سان به‌عنوان مدیرعامل، به موفقیت‌های قابل توجهی در دنیای پرفراز و نشیب تجارت و فناوری دست یافته و توانسته است جایگاه خود را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و با ارزش‌ترین شرکت‌های عمومی در دنیای امروز تثبیت کند.