کوچ آمریکایی از چین به هند

رئیس مجمع مشارکت استراتژیک آمریکا-هند می‌گوید حدود ۲۰۰ شرکت اعلام کرده‌اند آمادگی دارند به دنبال تنش‌های تجاری آمریکا-چین کسب‌وکارهای خود را از چین، بزرگ‌ترین اقتصاد آسیا به هند منتقل کنند. این سازمان که مأموریتش تقویت روابط تجاری و اقتصادی دو جانبه میان دو کشور است، فهرستی از درخواست‌ها از شرکت‌های فعال در چین دریافت کرده است که در آن از تمایل خود برای سرمایه‌گذاری در هند گفته‌اند. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه دنیای اقتصاد، موکش آگی، رئیس این سازمان اعلام کرده است که ورود این شرکت‌ها به هند می‌تواند بیش از ۲۱ میلیارد دلار سرمایه به اقتصاد کشورش تزریق کند. به عقیده کارشناسان عواملی همچون جنگ تجاری که دونالد ترامپ علیه چین به راه انداخته، مشکلاتی که در رابطه با حفاظت از مالکیت معنوی وجود دارد و محدودیت‌های مربوط به انجام کسب‌وکار، شرکت‌های آمریکایی را ترغیب کرده است خطوط و توسعه کسب‌وکارهای خود را از چین خارج و به مکان‌های دیگری منتقل کنند. در این رابطه با سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر، ممکن است این شرکت‌ها بتوانند تعرفه‌هایی که دولت ترامپ بر واردات محصولات چینی وضع کرده است را دور بزنند، تعرفه‌هایی که بخش عمده آن از اول سپتامبر به اجرا درآمد. در این رابطه مقامات هندی می‌گویند به منظور تسهیل ورود شرکت‌های آمریکایی به کشورشان باید قوانین بازار نیروی‌کار در راستای تسهیل در اشتغال کارگران اصلاح شود، اقداماتی برای استفاده آسان‌تر از زمین صورت گیرد و نظام مالیاتی معتبر و بخش دولتی قدرتمند ایجاد شود، عواملی که همگی بهبود جریان ورود سرمایه را به دنبال خواهند داشت. در این رابطه دولت هند وظیفه دارد برای شرکت‌هایی که به دنبال انتقال خطوط تولید و سرمایه‌گذاری خود به خارج از چین هستند چارچوب قانونی مناسب فراهم کند،‌ چارچوبی که به شرکت‌ها کمک می‌کند مجوزهای لازم را با سهولت بیشتری دریافت کنند. در این رابطه تلاش دولت هند برای ایجاد زیرساخت‌های آموزشی و سلامت مناسب نه تنها برای نیروی‌کار بلکه برای استعدادهای مدیریتی نیز تعیین‌کننده خواهد بود.

تهدید دوباره دونالد ترامپ

روز سه‌شنبه دونالد ترامپ به پکن هشدار داد در صورتی که مذاکرات تجاری دو کشور طول بکشد، در دور دوم ریاست‌جمهوری خود بسیار سخت‌گیرتر خواهد بود. این اظهارات ترامپ منجر شد فعالان بازارهای جهانی به مواضع محتاطانه‌تر رو بیاورند، چرا که ترس آن را دارند تداوم تنش‌های تجاری غول‌های اقتصادی دنیا منجر به وقوع رکود در اقتصاد آمریکا خواهد شد.  در این رابطه روز یکشنبه بود که دو کشور یکدیگر را با دور جدید تعرفه‌های تجاری هدف قرار دادند. هر چند قرار است تیم تجاری مذاکره‌کننده آنها گفت‌وگوهای خود را در این ماه از سر گیرند، اما هنوز تاریخ مشخصی برای گفت‌وگوی آنها تعیین نشده است. در مقابل بر اساس گزارشی که خبرگزاری «شینهوآ» منتشر کرده است لیو هی، معاون نخست‌وزیر و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده چین می‌گوید چین قویا مخالف جنگ‌تجاری است، جنگی که نه تنها برای چین خوب نیست، بلکه عاملی منفی برای آمریکا و اقتصاد جهانی محسوب می‌شود. او که این اظهارات خود را در جلسه با استیو دینس، رئیس گروه کاری چین-آمریکا مجلس سنا ایالات‌متحده ایراد می‌کرد در ادامه گفت پکن امیدوار است دو کشور زمینه مشترک برای همکاری بیابند و اختلالات میان خود را کنار بگذارند.

ضرر تولیدی آمریکا از جنگ‌تجاری

تازه‌ترین آمارهای فعالیت‌های تولیدی آمریکا نشان می‌دهد سطح این فعالیت‌ها در ماه آگوست برای اولین بار در سه سال اخیر کاهش یافت. به عقیده کارشناسان، تحلیل اطمینان کسب‌وکارها و تشدید ترس رکود در میان بازارهای مالی که عمدتا ناشی از تنش‌های تجاری بوده، منجر به کاهش حجم سفارش‌ها و سطح استخدام‌ها و در نهایت فعالیت‌های تولیدی این کشور شده است. البته دونالد ترامپ با نادیده گرفتن آمارهای اقتصادی منفی اخیر کشورش، در پیامی توییتری مدعی شده ایالات‌متحده در مذاکرات تجاری با چین بسیار خوب عمل کرده و اثرات مخرب تعرفه‌ها عمدتا متوجه اقتصاد چین بوده است. او به پکن هشدار داد در صورتی که دو کشور نتوانند تا زمان انتخابات به توافق تجاری دست یابند، در دور دوم ریاست‌جمهوری خود بسیار سختگیرتر خواهد بود. او در توییتر خود نوشت: «توافق بسیار سخت‌تر خواهد شد. در عین حال زنجیره عرضه چین دچار شکست خواهد شد و پول‌های آنها به هدر خواهد رفت.» البته رئیس‌جمهور آمریکا اشاره‌ای به جزئیات مذاکرات دو کشور و اینکه چگونه مواضع او سخت‌تر خواهد شد نکرده است. توماس دونوهیو، مدیر ارشد اتاق بازرگانی آمریکا در گفت‌وگویی که با خبرگزاری «سی‌ان‌بی‌سی» داشته در این رابطه می‌گوید هر چند شرکت‌ها و نیروی‌کار آمریکایی زیر فشار بار تعرفه‌ها قرار دارند، اما اقتصاد چین نیز از این تعرفه‌ها صدمه خورده است. او از دونالد ترامپ خواست به منظور زمان دادن به تیم مذاکره‌کننده دو کشور تعرفه‌ها را به تعویق بیندازد.  به گزارش «رویترز» آمار دیگری که روز سه‌شنبه درخصوص افزایش خفیف مخارج ساخت‌وساز منتشر شد بر نگرانی‌ها پیرامون وضعیت اقتصاد آمریکا افزود، اقتصادی که در حال حاضر طولانی‌ترین دوره رونق خود را سپری می‌کند. این وضعیت نگران‌کننده، آمارهای امیدوارکننده هفته گذشته پیرامون مخارج مصرف‌کنندگان را تا حدی خنثی کرد. بر اساس آمارهایی که هفته گذشته منتشر شد، در حالی که اقتصاد آمریکا روندی نزولی را در پیش گرفته است، اما آنچنان که بازارهای مالی نوسان می‌کنند اوضاع اقتصادی این کشور وخیم نیست. کارشناسان مقصر اصلی روند کاهشی اقتصاد آمریکا را سیاست‌های تجاری جنگ‌طلبانه کاخ‌سفید در قبال چین می‌دانند.  روز چهارشنبه موسسه اعتبارسنجی «مودیز»، یکی از سه موسسه اعتبارسنجی معتبر جهانی نیز هشدار داد جنگ‌تجاری آمریکا و چین در مسیر وخیم‌تر شدن قرار دارد. به گزارش این موسسه وخیم‌تر شدن جنگ‌تجاری میان غول‌های اقتصادی دنیا می‌تواند کاتالیزوری قدرتمند برای وقوع رکود اقتصادی شدید باشد. در بیانیه این موسسه آمده است: «در میان سه سناریو محتمل جنگ‌تجاری آمریکا و چین، خطر سناریوی وخیم‌تر شدن تنش‌های تعرفه‌ای افزایش یافته است. تداوم تشدید اختلافات تجاری آمریکا و چین، تاکنون نیز اثرات مخربی برای اقتصاد این دو کشور و سایر نقاط جهان به بار آورده است. در هر دو گروه اقتصادهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه ارزیابی‌های ما حکایت از وخیم‌تر شدن چشم‌انداز رشد اقتصادی دارد.»