ماموریت بزرگ برای امرسان

 خدمات پس از فروش مزیت مضاعف شرکت امرسان

در همین راستا مدیرعامل امرسان بابیان اینکه این شرکت برای جلب‌توجه مصرف‌کننده مزیت‌هایی در تولید ایجاد کرده است، گفت: این شرکت به مدت ۳ سال خدمات، قطعات و سرویس را به‌صورت رایگان در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد درحالی‌که تمامی محصولات ازلحاظ کیفی تایید شده و دارای انواع گواهینامه‌های داخلی و بین‌المللی هستند.سلطان حسین فتاحی افزود: ارائه خدمات پس از فروش توسعه‌یافته به این شکل نشان می‌دهد این شرکت تلاش دارد تا برند معتبری را در این عرصه مطرح کند. فتاحی در ادامه افزود: در حال حاضر ۲۰ درصد از سهم بازار لوازم‌خانگی سفید متعلق به این شرکت است و تلاش داریم تا تولید امسال را ۲۵ درصد افزایش دهیم؛ با این اقدام سهم این برند از بازار را ۴ تا ۵ درصد افزایش دهیم و البته رسیدن به این مقوله نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی در دو بخش صادرات و فروش مجازی است که اقداماتی در این زمینه‌ها انجام‌گرفته است. مدیرعامل این شرکت در توضیح چگونگی ایجاد تنوع در محصولات گفت: در نظر داریم در طراحی محصولات جدید تغییراتی در طراحی، قالب‌سازی و ارائه محصول ایجاد کنیم و برای رسیدن به این منظور از چرخه نوآوری و چابکی موجود در مجموعه امرسان بهره خواهیم برد.وی در رابطه با طرح‌های توسعه‌ای امسال تاکید کرد: این شرکت به دنبال تکمیل سبد محصولات ساید بای ساید و یخچال فریزرهای دوقلو و ماشین‌های لباسشویی است. همچنین امرسان برای تولید کولرگازی برنامه‌ریزی کرده تا بعد از تولید در سال ۹۹ بتواند با این محصول جدید سهم خوبی از بازار را به خود اختصاص دهد.

 پیش‌نیازهای توسعه صادرات

فتاح در ادامه تاکید کرد: باید صادرات را با جدیت دنبال کنیم ؛ در بازارهای صادراتی کیفیت محصولات ایرانی محک می‌خورد و به همین دلیل تولیدکننده داخلی نباید تنها به دنبال بازارهای داخلی باشد و باید رقابتی هم‌تراز با شرکت‌های خارجی را در منطقه دنبال کند؛ اکنون این امر مهم در دستور کار شرکت امرسان قرار دارد. فتاح با اشاره به اینکه این شرکت درزمینه صادرات فعال است، عنوان کرد: شرکت امرسان در تلاش است صادرات را در سال‌جاری ۵۰ درصد افزایش دهد در این مسیر بازارهای هدف را شناسایی کرده و مشتری‌های بالقوه را نیز در اختیار دارد؛ تنها منتظر رفع مشکلات حاصل از کرونا هستیم تا بتوانیم برنامه‌های صادراتی را از سر بگیریم. مدیرعامل امرسان معتقد است: برای توسعه صادرات نیاز است سفارتخانه‌های ایران در بازارهای هدف، بازارها را به‌دقت شناسایی کرده و به قوانین بازار آن کشور در خصوص تعرفه‌ها، لجستیک و قوانین مسلط باشند؛ درعین‌حال نیازمند آن هستیم که در سفارتخانه‌ها بخشی به‌منظور عقد توافق‌نامه‌ها ایجاد کنند تا زمانی که قصد داریم محصولی را به کشورهای هدف ارسال کنیم بتوانیم از این واحد راهنمایی‌های لازم را دریافت و قراردادها را با شرکا منعقد کنیم تا سرمایه‌های داخلی در کشورهای هدف دچار مشکل نشوند.

 اثرات سوء قاچاق بر دولت، تولید و مصرف

مدیرعامل امرسان بابیان اینکه یکی از چالش‌های اصلی حوزه تولید لوازم‌خانگی واردات و قاچاق برندهای خارجی است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته دولت با ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی سعی کرد تا این مشکل را حل کند اما در سطح فروشگاه‌ها انواع لوازم‌خانگی را می‌بینیم که از طریق قاچاق واردشده‌اند و این موضوع ضربه بزرگی به تولیدکننده، مصرف‌کننده و حتی دولت وارد می‌کند. وی گفت: این موضوع باعث می‌شود بازار داخلی، اشتغال و ارزآوری را در اختیار شرکت‌های خارجی قرار دهیم این در حالی است که شرکت‌های داخلی در تلاش هستند تا مزیت‌های رقابتی را افزایش دهند و بتوانند بازارهای بهتری را در داخل و خارج در اختیار خود بگیرند و با چابک سازی تولیدات، نیاز بازار را تامین کنند.

 چالش‌های چرخه تولید در صنعت

به گفته فتاح، تولید شامل سه بخش تامین مواد اولیه، تولید و توزیع است؛ زمانی که از ابتدای کار مواد اولیه خوب، به‌اندازه، باقیمت مناسب و به‌موقع تامین و تجهیزات، ماشین‌آلات و نیروی انسانی حرفه‌ای در اختیار باشد می‌توان تولید را با استانداردهای تعریف‌شده انجام داد. وی بابیان اینکه متاسفانه از ابتدای سال ۹۹ در رابطه با تامین مواد اولیه دچار چالش هستیم، گفت: در حال حاضر بانک مرکزی هیچ ارزی برای تامین مواد اولیه پرداخت نکرده و ما نگران توقف تولید در آینده نزدیک هستیم، بنابراین از بانک مرکزی خواهشمندیم تکلیف تولیدکنندگان را زودتر مشخص کند و تخصیص ارز را از سر بگیرد. در غیر این صورت برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای تولید به تعویق می‌افتد و این موضوع باعث ایجاد مشکلات جدی در حوزه تولید می‌شود. فتاح گفت: انتظار داریم در سال جهش تولید، تولیدکنندگانی که به دنبال توسعه خطوط تولید، ارتقای کیفی و کمی خود هستند بتوانند از منابع نقدینگی موردنیاز خود مطمئن شوند. به عبارتی بانک‌ها می‌توانند با استفاده از ابزارهای جدید این مهم را تقویت کنند.فتاح در ادامه افزود: در صورتی‌که مواد اولیه در اختیار این شرکت باشد قادر است شعار جهش تولید را در صنعت لوازم‌خانگی در سال جاری محقق سازد. این حالی است که شرایط، قوانین و مقررات، ساختارهای دولتی و تشکل‌های صنعتی در سال گذشته رشد کرده و امکان و ظرفیت جهش تولید   برای سال‌جاری فراهم است.

مدیرعامل امرسان در ادامه یادآور شد: جهش تولید در سال‌جاری دور از ذهن نیست، چراکه آمارهای وزارت صمت در سال ۹۷ نشان می‌دهد در سال یادشده صادرات در بخش لوازم‌خانگی از واردات پیشی گرفته البته مشکلاتی در این زمینه وجود دارد، اما برای این منظور لازم است تمام عوامل متصدی چابک‌تر عمل کنند.