از دیدگاه کارشناسان دوره‌های اصلاح و استراحت برای بازار سرمایه از اهمیت بالایی برخوردار است و انتظار می‌رود بازار پس از یک دوره رشد شدید به دوره اصلاح و استراحت و همچنین جابه‌جایی گروه‌های پیشرو وارد شود؛ مساله‌ای که همواره در گذشته نیز در بازار مطرح بوده است. در همین حال نگاه‌ها همچنان به دولت و مساله عرضه سهام شرکت‌های دولتی است. در حالی که بازار سهام در انتظار عرضه سهام دولتی است همچنان دولت در حال از دست دادن زمان است. در همین رابطه رئیس‌جمهور با توصیه به عرضه اولیه سهام ایمیدرو و فروش زمین‌های بزرگ و عرضه معادن در بورس گفت: بورس تهران استعداد بسیاری دارد و می‌تواند چندین‌برابر شود. بورس وقتی زنده است که دولت اقدام به عرضه سهام جدید کند. حسن روحانی در مراسم بهره‌برداری از چهار طرح شرکت بورسی ملی مس گفت: به ایمیدرو توصیه می‌شود اقدام به عرضه سهام در بورس کند. بورس تهران استعداد بسیار زیادی دارد و می‌توانیم بورس را به چندین برابر برسانیم.  روحانی ادامه داد: در حالی سهام عدالت نیز در بورس عرضه خواهد شد که اکثریت قاطع شرکت‌های حاضر در سهام عدالت بسیار سودده هستند و به‌راحتی در بورس به فروش خواهند رفت.  روحانی با اشاره به ظرفیت‌های آزاد نشده در حوزه سرمایه‌گذاری خاطرنشان کرد: در این میان موضوعاتی نظیر فروش زمین‌های بزرگ و عرضه معادن کوچک و متوسط در بورس تاکنون مطرح نشده که باید مورد‌توجه قرار بگیرد.

بازار سرمایه همچنین در پایان هفته شاهد بهبود قابل‌ملاحظه شرایط بازار جهانی بود. بهای هر بشکه نفت برنت به مرز ۳۰دلار در هر بشکه رسیده است، بهای هر تن مس ۵هزار و ۲۸۰ دلار و بهای دو فلز سرب و روی به ترتیب یک‌هزار و ۶۴۷دلار و دو هزار دلار گزارش شد. در گروه فولادی در دستوری عجیب وزارت صمت از فولادی‌ها خواست صادرات را کاهش دهند. داریوش اسماعیلی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت طی نامه‌ای، واحدهای تولیدکننده میلگرد و تیرآهن را «ملزم» به این کرده است که تنها ۲۵ درصد تولید خود را صادر کنند. معنای ابلاغیه جدید وزارت صمت صراحتا این است که «صادرات فولاد باید در سال‌جاری کاهش یابد.» این در حالی است که به دلیل رکود در صنعت ساختمان، مصرف داخلی مقاطع طویل فولادی نیز کاهش یافته و اتفاقا کشور در سال «جهش تولید» به صادرات بیشتر نیاز دارد. در همین حال آمار منتشره نشان‌دهنده تداوم شرایط مطلوب صنعت فولاد است. براساس آمار، ایران در بین رقبا در خاورمیانه از نظر تولید و صادرات حرف اول را می‌زند و انتظار می‌رود تا ۱۴۰۴ از سطح دهم جهانی هم با ارتقای جایگاه به رده هفتم برسد.

در گروه خودرویی در حالی که قیمت در بازار داخلی در حال افزایش است. رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد: شورای رقابت هفته جاری فرمول قیمت‌گذاری خودرو را ارائه می‌کند و قیمت خودرو بر اساس این فرمول تعیین می‌شود. در گروه معدنی مدیر اکتشافات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: اکنون آنومالی ۱۹ D از سوی چادرملو تا مرحله عمومی اکتشاف را پشت سر گذاشته و برای بحث‌های حفاری آن آماده می‌شویم. علی اصغرزاده عنوان کرد: چادرملو طرح‌های جدید اکتشافی را نیز در برنامه دارد و مشغول انجام رایزنی برای در اختیار گرفتن آنها است و پس از گذشت این مرحله می‌توان اطلاعات کامل‌تری در این خصوص ارائه داد. در این گروه سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات از اعلام استعفای مدیرعامل این شرکت به اعضای هیات مدیره خبر داد. گفته می‌شود معاون وزیر صمت یونس الستی جایگزین عزیزالله عصاری خواهد شد. در گروه پتروشیمی مدیرعامل پتروشیمی تندگویان با اشاره به عدم در دستور کار بودن فعلی تجدید ارزیابی دارایی‌ها از افزایش ۳ درصدی تولید طی سال گذشته و پیش‌بینی افزایش ۱۸ درصدی در سال جدید خبر داد. رضا قاسمی شهری در نشست خبری آنلاین درخصوص افزایش سرمایه این شرکت اظهار کرد: برنامه‌ای برای افزایش سرمایه تاکنون در دستور کار قرار نگرفته و طبق آمار منتشر شده آخرین افزایش سرمایه در سال ۹۲ و از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها صورت گرفته بود.

 

وی به راهکار‌های این شرکت جهت جلوگیری از خروج ارز اشاره کرد و افزود: یکی از این راهکار‌ها تولید چادر مشکی بوده که آمادگی عرضه این محصول با هدف جلوگیری از خروج ارز به بازار وجود دارد. در گروه سرمایه‌گذاری، صباتامین اعلام کردکه ۹۹/ ۹۹ درصد از سهام شرکت کارگزاری باهنر (سهامی خاص)، با سرمایه ثبتی ۱۰۰ میلیارد ریال و به بهای تمام شده ۱۳۹ میلیارد ریال، پس از دریافت مجوز سازمان بورس، به مبلغ ۴۲۱ میلیارد ریال به شــرکت سرمایه‌گذاری توسعه توکا واگذار و از این محل مبلغ ۲۷۸ میلیارد ریال سود حاصل از واگذاری سرمایه‌گذاری‌ها برای این شرکت شناسایی شده است.

در گروه سرمایه‌گذاری همچنین شرکت سرمایه‌گذاری پویا با نماد «وپویا» در بازار فرابورس درج نماد شد.همچنین حامد شمس، رئیس مرکز روابط‌ عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ورود شرکت سرمایه‌گذاری صندوق فولاد پس از شستا به بازار سرمایه خبر داد. در گروه ساختمانی معاون وزیر راه گفت بورس مسکن حتما سودده می‌شود. معاون وزیر راه ادامه داد: عرضه پروژه‌های مسکونی در بازار سرمایه، هم به تولید مسکن کمک می‌کند و هم سوددهی مناسبی را برای سهامداران خواهد داشت.

در گروه تجهیزات معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی آخرین تصمیمات اخذ شده درخصوص آذرآب، هپکو و واگن پارس را تشریح کرد و گفت: هیچ مخالفتی با واگذاری واگن پارس به مپنا و هپکو به ایمیدرو وجود ندارد و باید این امر انجام گیرد. وی افزود: مقرر شد ظرف دو هفته آینده موارد با نشست‌های فشرده بین گروه مپنا و سازمان ایدرو بررسی و رفع شود و پس از این دو هفته شاهد انعقاد قرارداد واگذاری واگن پارس به مپنا باشیم. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری در حال استراحت بود که شاخص کل در آن با ۲۷/ ۰ درصد کاهش مواجه شد و به رقم ۹۷۷هزار و ۹۲۳واحد رسید.