ساخت پروژه‌های کوچک‌مقیاس و ارزان

در همین راستا هومن مشعشعی، مدیرعامل شرکت عمران و توسعه شاهد با بیان اینکه ما از سال ۸۹ وارد بورس شدیم، به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: این هلدینگ دارای زیرمجموعه‌هایی مانند شرکت ساختمانی آسمان آفرین (خدمات فنی و مهندسی)، شرکت پاداد (توسعه املاک، مستغلات و خدمات)، شرکت کشت و صنعت شاهدان سبـ‌ز (کشاورزی، املاک و مستغلات)، شرکت عمران و توسعه آتیه شاهدان خراسان (توسعه املاک و مستغلات)، شرکت عمران بهدشت چمستان (گردشگری)، شرکت عمران و توسعه آب‌وخاک کوثر (کشاورزی) است. 

به گفته مدیرعامل شرکت عمران و توسعه شاهد، سرمایه‌گذاری، مدیریت و اجرای پروژه‌های عمرانی در بازار ساختمان، گردشگری، کشاورزی، بورس و املاک در راستای توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیست ماموریت این شرکت تعیین‌شده است.

مشعشعی با اشاره به اینکه در حوزه ساخت‌وساز سیاست ما ساخت پروژه‌های کوچک‌مقیاس است، ادامه می‌دهد: سیکل‌های مداوم رونق و رکود در کشور باعث عدم توازن صنعت ساخت‌وساز شده است، به این معنا که در دوران رکود منابع مالی لازم برای احداث پروژه‌ها در دسترس نیست و در دوران رونق آنقدر ساخت‌وساز آماده نیست که جوابگوی نیاز مردم باشد. با این ‌وجود ما همواره سعی می‌کنیم خودمان را با شرایط منطبق کنیم، اما متاسفانه بانک‌ها هم نتوانسته‌اند نقش خود را در صنعت ساختمان ایفا کنند.

 باید ساختمان مشمول بیمه اجباری شود

وی با اشاره به اینکه ازنظر کیفی صنعت ساختمان ما با کشورهای توسعه‌یافته فاصله دارد، می‌گوید: باید ‌مانند کشورهای توسعه‌یافته ساختمان مشمول بیمه اجباری شود و بیمه‌ها بر فرآیند ساخت‌وساز نظارت کنند. علاوه بر این به دلیل صنعتی نبودن ساخت‌وساز همواره مصالح بی‌کیفیت وارد فرآیند ساخت‌وساز می‌شوند. با این مشکلات فقدان نیروهای آموزش‌دیده موضوع را پیچیده‌تر می‌کند.

مدیرعامل شرکت عمران و توسعه شاهد در ادامه بابیان اینکه نباید به ساخت‌وساز به شکل صندوق پول نگاه شود، می‌گوید: یکی از موضوعاتی که باعث رکود و افزایش قیمت‌ها در بخش ساختمان می‌شود، نگاه درآمدزایی نهادهای مربوطه مانند شهرداری‌ها، ادارات برق، گاز و تلفن، دارایی و ... است. به‌این معنا که میزان افزایش تعرفه‌ها بر اساس تورم موجود در جامعه اتفاق نمی‌افتد، بلکه سیر صعودی قیمت املاک را ملاک افزایش پروانه و سایر زیرساخت‌ها تعیین می‌کنند که این اتفاق بر آشفتگی و گرانی املاک می‌افزاید.

به گفته وی شرکت عمران و توسعه شاهد در عین توجه به معماری ایرانی – اسلامی و حفظ سنت‌ها، توانسته‌ نیاز و سلیقه امروزی را در ساخت‌وسازها بگنجاند و  تلاش این شرکت  این بوده که حتی‌الامکان به ساختمان علاوه بر نگاه عملکردی نگاه هنری و معمارانه داشته باشد.

مشعشعی در پایان به برنامه‌های شرکت در سال ۹۹ اشاره‌کرده و می‌گوید: ما در سال ۹۹ پروژه‌های کوچک، متوسط و بزرگ مشارکتی با کاربری مسکونی را در شهرهای اهواز و تهران شروع کرده‌ایم، اما نگرانی ما فاصله‌ای است که بین قدرت خرید مردم و قیمت املاک ایجاد شده که این مساله می‌تواند هم برای سرمایه‌گذار و هم برای مردم مشکل‌ساز باشد.