هوشمندسازی قطعات خودرو توسط سازنده داخلی

این شرکت با تامین سیستم چندرسانه‌ای برای انواع خودرو در ایران و رسیدن به خودکفایی در امر تولید این محصول، زمینه‌ساز صادرات آن به کشورهای حوزه خلیج‌فارس شد که علاوه بر ارزآوری، با ایجاد بستری مناسب، فرصت‌های شغلی بیشتر و رشد خلاقیت و انگیزه را برای نیروهای جوان ایجاد کرده است.

دهکده جهانی و قائم پرشان آرمان از سال ۱۳۸۳ در زمینه لوازم یدکی موتورسیکلت آغاز به کار کرد و با تولید صندلی ماساژور خودرو در سال ۸۶ توانست به صنعت خودرو ورود پیدا کند و در سال ۸۸ اولین خودرو را به سیستم ماساژور، GPS و مانیتور مجهز کرد. در ابتدا محصول مولتی‌مدیای موردنیاز خودروسازان داخلی به صورت کامل وارد و به آنها عرضه می‌شد، اما با گذشت ۵ سال و کسب تجربیات و دانش لازم در این زمینه، تصمیم بر این شد که محصول تولیدی شرکت به صورت چندقطعه‌ای یا به اختصار (SKD)  وارد کشور شود و پس از آن فرآیند مونتاژ محصول تولیدی در کارخانه‌ تولید لوازم جانبی انجام پذیرد. پس از گذشت چند سال از تولید SKD، مدیران شرکت تصمیم گرفتند که پس از ثبت ملی به عنوان اولین تولیدکننده‌ سیستم مولتی‌مدیای خودرو در ایران و خاورمیانه، محصول تولیدی را به شکل کامل یا به اختصار (CKD) در کارخانه‌ مجموعه‌ قائم پرشان تولید کنند.

علی حیدری، مدیرعامل شرکت دهکده جهانی و قائم پرشان که تاکنون دو اختراع (ماساژور صندلی خودرو و بالاست الکترونیک هوشمند مجهز به دایمینگ) را به ثبت رسانده است، در این باره گفت: این شرکت با سابقه یک دهه حضور در بازار سیستم‌های مولتی‌مدیا و هوشمند خودرو از سال ۹۴ تصمیم گرفت با تولید این محصولات، گام مهمی در عرصه تولید و اشتغال بردارد و محصولی تولید کند که در بازار رقابتی از نظر قیمت و کیفیت حرف اول را بزند. در این شرکت از سال ۱۳۹۴ تحقیقات در زمینه‌ تامین قسمت‌های مختلف محصول تولیدی از جمله ال‌سی‌دی، آی‌سی‌ها و بردهای الکترونیکی و ... از بازار آغاز شد و مطالعاتی در زمینه‌ دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز خط تولید به شکل دقیقی صورت گرفت و پس از گذشت یک سال از فرآیند تحقیقات و مطالعات شرکت، از سال ۱۳۹۵ فرآیند طراحی و ساخت کارخانه در منطقه‌ ویژه اقتصادی پیام صورت گرفت.

حیدری افزود: اولین سیستم مولتی‌مدیای پژو را در همان سال‌ها رونمایی کردیم، اما به دلایل مختلف از این محصول در کارخانه ایران خودرو استفاده نشد. با این حال دست از تلاش برنداشتیم و تصمیم گرفته شد که کارخانه‌ای را با مدرن‌ترین تجهیزات و ماشین‌آلات روز راه‌اندازی کنیم.

برای اولین بار در سال ۹۶ کارخانه سیستم‌های مولتی‌مدیا و هوشمند خودرو بدون دریافت هیچ‌گونه تسهیلات از شبکه بانکی در منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه پیام راه‌اندازی شد. این کارخانه با ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه سیستم پخش تصویری خودرو و سرمایه‌گذاری ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار برای راه‌اندازی و سرمایه در گردش و با ۲۰۰ نفر نیروی انسانی در مساحت ۹۰۰ متر مربع، شروع به کار کرد.

وی بیان کرد: در آن زمان چین در سیستم‌های الکترونیکی حرف اول را می‌زد، بنابراین تلاش شد که سیاست‌های آنها را شناسایی و پیاده‌سازی کنیم تا قیمت تمام شده محصولات نسبت به مشابه چینی کمتر و با کیفیت بالاتر تولید شود.

حیدری با اشاره به اینکه صادرات محصولات شرکت در زمان راه‌اندازی کارخانه، پنج میلیون دلار تخمین زده شد، اظهار کرد: در حال حاضر به لحاظ سرعت در تولید محصول و خدمات، دهکده جهانی آمادگی این را دارد که محصولات خود را به کشورهای همسایه صادر کند. با توجه به هدف گذاری انجام شده از طرف شرکت‌های خودروسازی و برنامه‌ریزی برای صادرات ۳۰ درصدی قطعات یدکی، این مجموعه نیز قادر خواهد بود، سیستم مولتی‌مدیا را که پیش از این با ارائه محصول مولتی‌مدیای فابریک خودروی پارس و ۴۰۵ به کشور عراق آغاز کرده بود را در کنار صادرات لوازم یدکی (توسط شرکت‌های خودروسازی) به کشورهای خاورمیانه، شمال آفریقا و ... گسترش داده و موجب ورود ارز به کشور، کاهش نرخ بیکاری و ارتقای سطح دانش فنی شود.

حیدری خبر داد: در حال حاضر تولید مولتی‌مدیای خودروی برلیانس، سوزوکی،‌ هایما، جیلی، محصولات مدیران خودرو و دیگر خودروها توسط این شرکت انجام می‌شود و قرار است که طراحی و تولید مولتی‌مدیای تیبا و ساینا نیز تا پایان سال‌جاری انجام شود. همچنین دهکده جهانی موفق به اخذ تایید خودکفایی در زمینه تولید سیستم‌های مولتی‌مدیا از وزارت صمت شده، اما متاسفانه مورد حمایت خودروسازان قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه سیستم‌های مولتی‌مدیای خودرو یا دی‌وی‌دی خودرو یکی از اصلی‌ترین محصولات تولیدی مجموعه است، گفت: دهکده جهانی توانسته است آپشن‌ها و لوازم جانبی مورد نیاز مشتریان را تا حد امکان فراهم ساخته و در اختیار مشتریان قرار دهد. دستگاه هوشمند رهیاب، مجهز به نقشه کل ایران و ۶۰ کشور اروپایی و عربی، جست‌وجوی هوشمند بر اساس نام منطقه، کد پستی، خیابان، تقاطع یا ترکیبی از آنها، نقشه OTOLUX شامل نقشه کل ایران به همراه کلیه جزییات و برای هر خودرویی که سخت‌افزار GPS و ورودی SD Card داشته باشد به راحتی قابل استفاده است. سامانه هوشمند پرداخت کرایه خطوط حمل‌ونقل تاکسیرانی از طریق پوز (کارت‌خوان)، پرداخت اینترنتی سیستم عامل اندروید، امکان نصب انواع نرم‌افزارهای مدیریت و اعزام تاکسی، دستگاه ردیاب و دزدگیر هوشمند ماهواره‌ای OTOLUX برای ردیابی خودرو، کنترل و مدیریت ناوگان حمل و نقل (ساعت دقیق حرکت)  از محصولات این شرکت هستند.

وی اعلام کرد: از سال ۹۷ با ۱۲ دانشگاه مطرح کشور تفاهم‌نامه‌ای در رابطه با مشکلات حین رانندگی و هوشمندسازی خودرو به امضا رساندیم که یکی از این بحث‌ها تحقیق درباره خواب‌آلودگی راننده است. این سنسور رفتار راننده را تشخیص داده و خواب‌آلودگی او را با حرکت وسیله‌ای در خودرو  نشان می‌دهد. تولید این سنسور هوشمند آغاز شده و از اواسط سال ۱۳۹۹ در برخی خودروها پیاده‌سازی می‌شود. همچنین در حال اتمام بزرگ‌ترین و کارآمدترین آزمایشگاه خودرو در ایران هستیم که ۲۰ درصد باقی مانده آن تا پایان امسال تمام می‌شود.

حیدری با بیان اینکه محصولات شرکت دو سال گارانتی تعویض دارند، گفت: دهکده جهانی همواره در تلاش بوده تیم خدمات پس از فروش شرکت را با به‌کارگیری سیستم‌های پیشرفته مدیریت ارتباط با مشتریان (سی‌آر‌ام)، پیگیری‌های مستمر پرسنل فنی برای رفع ایرادات احتمالی و بهبود کیفیت محصول در جلب رضایت مشتریان فراهم آورد.

دهکده جهانی در حال حاضر  ۲۸۳ نمایندگی در کل کشور دارد و در نظر دارد، در صورتی که خودروسازان از واردات این محصول امتناع ورزند سرمایه انسانی خود را گسترش دهد.