در همین حال برای خرید این سهام محدودیت سنی وجود ندارد و هر فرد دارای کد ملی می‌تواند از این امکان برخوردار شود.  اگر هر ایرانی از میزان حداکثر دو میلیون تومان مجوز خرید سهام خود استفاده کند، با احتساب 80 میلیون نفر جمعیت کشور، 16هزار میلیارد تومان در آمد حاصل از واگذاری سهام دولت است، اما در بین همه اخبار، آن چیزی که کمتر کسی از آن مطلع است نحوه ثبت‌نام برای خرید سهام است.

وزارت امور اقتصادی و دارایی 9 بانک که عموما دولتی یا خصولتی هستند را برای ثبت‌نام و پذیره‌نویسی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری «واسطه‌گری مالی یکم» معرفی کرده است. بانک‌های ملی ایران، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران، ملت، تجارت، صادرات ایران و قرض‌الحسنه مهر ایران بانک‌هایی هستند که قرار است از روز  یکشنبه 14 اردیبهشت تا 31  اردیبهشت ماه درخواست متقاضیان را ثبت کنند.

در این میان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به خبرنگار ما اعلام کرد که روی سایت بانک، درگاه پرداختی قرار داده شده که متقاضی در آن قسمت، مشخصات خود را ثبت می‌کند و پس از ثبت کدملی و احراز هویت توسط بانک، باید عملیات پرداخت کامل شود. رقم مورد‌نظر برای هر ایرانی حداکثر دو میلیون تومان است که می‌تواند تا این سقف را پرداخت کند. اطلاعات موردنیاز برای پذیره‌‌نویسی، شامل نام، نام خانوادگی، شماره ملی، تاریخ تولد، نام پدر، کد پستی و شماره تلفن همراه است. گرچه در سایت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اعلام شده که ثبت‌نام برای دارندگان کارت بانکی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران انجام می‌گیرد، اما با پیگیری‌های خبرنگار ما مشخص شد که این امکان برای عموم مردم است و هیچ محدودیتی برای افرادی که کارت این بانک را ندارند نیست. داشتن کد بورسی برای پذیره‌‌نویسی الزامی نیست، اما متقاضیان برای انجام معامله این واحدها که از2 ماه به بعد از تخصیص امکان‌پذیر است، می‌‌توانند به تدریج طی ماه‌های آینده و در فرصت مناسب نسبت به ثبت‌نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی مطابق رویه‌‌های شرکت سپرده‌‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه اقدام کنند.

همچنین داشتن حساب به ازای هر کد ملی الزامی نیست، اما بهتر است شماره شبای فرد پرداخت‌کننده در دسترس باشد.

در صورت تمایل برای خرید حداکثر سهام در نظر گرفته شده، موجودی به میزان دو میلیون تومان در کارت نیاز است. اگر کارت متقاضی متعلق به بانک‌های دیگر باشد نیز سیستم بانک از طریق شاپرک، سهام را ثبت سفارش می‌کند و جای نگرانی نیست. این سهام از تخفیف 20 درصدی برای همه ایرانیان برخوردار است.

پذیره‌نویسی واحدهای این صندوق برای اشخاص دارای کد معاملاتی (کد بورسی) از طریق کارگزاری‌‌های بورس و سامانه‌‌های آنلاین معاملاتی و درگاه‌‌های غیرحضوری و حضوری بانک‌‌های منتخب و برای اشخاص فاقد کد بورسی، از طریق درگاه‌های غیرحضوری و حضوری بانک‌های منتخب امکان‌پذیر است. قیمت سهام تشکیل دهنده واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق در روز آغاز پذیره‌نویسی، متوسط قیمت سهام در 30 روز گذشته (منتهی به انتشار این آگهی) با احتساب 20 درصد تخفیف است. پذیره‌‌نویسی واحدهای سرمایه‌‌گذاری موضوع این دستورالعمل صرفا شامل اشخاص حقیقی ایرانی بوده و اشخاص حقوقی نمی‌توانند در پذیره‌‌نویسی شرکت کنند و استفاده از حساب آنها برای پرداخت وجوه امکان‌پذیر نیست.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، متقاضیان جز در موارد ضروری از مراجعه حضوری به شعب بانک‌ها و کارگزاری‌ها جدا پرهیز کرده و پذیره‌نویسی را از طریق مراجعه غیرحضوری به کارگزاری‌ها و سامانه‌های آنلاین معاملاتی و درگاه‌های غیرحضوری بانک‌ها انجام دهند.

متقاضیان دارای حساب در هریک از بانک‌‌های منتخب می‌توانند از طریق مراجعه به درگاه‌های غیرحضوری و حضوری که از سوی  بانک‌‌های اعلامی اطلاع‌رسانی خواهد شد و با ورود حداقل اطلاعات مورد نیاز، نسبت به پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌‌گذاری مزبور اقدام کنند. چنانچه متقاضی به درگاه‌های غیرحضوری و حضوری بانک منتخبی که در آن بانک فاقد حساب است مراجعه کند، بانک‌ها مکلف به پذیرش وی و دریافت اطلاعات هستند.

بانک ملی ایران برای ثبت درخواست متقاضیان، سایت بانک، سامانه بام، پیام‌رسان بله، اپلیکیشن ایوا و نشان بانک از اپلیکیشن آپ را معرفی کرده است. بانک سپه با سایت بانک، اینترنت بانک و همراه بانک در خدمت متقاضیان است. همچنین بانک مسکن سایت بانک، اینترنت بانک، همراه بانک و کیوسک بانک را ارائه داده است. بانک‌های کشاورزی، رفاه کارگران سایت بانک و اینترنت بانک را در نظر گرفته‌اند. بانک ملت با سامانه‌های سایت بانک، اینترنت بانک، همراه بانک، همراه پلاس و سامانه سکه در خدمت متقاضیان است. بانک تجارت با سایت بانک، اینترنت بانک و همراه بانک؛ بانک صادرات ایران با سایت بانک و همراه بانک صاپ؛ قرض‌الحسنه مهر ایران نیز با سایت بانک و همراه بانک برای ثبت‌نام متقاضیان سهام اعلام آمادگی کرده‌اند.