به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»به نقل از رویترز، شیوع بحران کرونا در سراسر جهان و تاثیر بی‌سابقه آن بر تمام کسب‌و‌کارها و صنایع به‌دلیل محدودیت‌های ایمنی توسط دولت‌ها موجب شده است با قرنطینه خانگی مصرف‌کنندگان و تغییر رفتار آنها بسیاری از این کسب‌و‌کارها با زیان‌های هنگفتی مواجه شوند. در چنین شرایطی برخی از کسب‌و‌کارهای حوزه فناوری و دیجیتال که نیازی به حضور مصرف‌کنندگان ندارند، دست برتر را در بازار این روزها پیدا کرده‌اند. یکی از انواع استارت‌آپ‌هایی که توانسته‌اند ارزش خود را در این روزهای سخت به رخ همگان بکشند، استارت‌آپ‌های تحویل غذا هستند که با استفاده از روبات‌های کوچک و مربعی شکل خود می‌توانند غذاهای رستوران‌ها را به دست مشتریان برسانند.

استارت‌آپ راپی در کلمبیا نیز دست به چنین اقدامی زده است و برنامه آزمایشی خود را این هفته در مدلین، دومین شهر بزرگ و توریستی کلمبیا کلید زد. روبات‌های جعبه‌ای راپی که با چهار چرخ حرکت می‌کنند و روی آنتن آنها یک پرچم نارنجی نصب شده است، مرسوله‌ای را با اندازه ۳۵ سانتی‌متر مربع حمل می‌کنند و برای تحویل سفارش‌های دیجیتال از رستوران‌ها به مشتریان استفاده می‌شوند. راپی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این روبات‌ها هربار پیش و پس از تحویل یک مرسوله به مشتری، گندزدایی می‌شوند.»

این روبات‌ها به‌طور مشترک توسط استارت‌آپ راپی و کیوی‌بوت، دیگر استارت‌آپ حوزه تحویل روباتیک غذا اداره می‌‌شوند و ماتیاس لاکس، مدیر راپی در کلمبیا گفت: «ما معتقدیم که در اشتراک با فناوری‌های دیگر قادر خواهیم بود تا به هدف خود برای افزایش ایمنی و رفاه زندگی به‌ویژه در شرایط کنونی دست یابیم.»

روبات‌های غذارسان راپی که هم‌اکنون در مرحله آزمایشی ۱۵ عدد هستند، در هر روز توانسته‌اند تا ۱۲۰ سفارش را به مشتریان تحویل دهند.