رئیس کل دیوان محاسبات کشور همچنین در این جلسه دستور تهیه گزارش کامل و جامع با استفاده از ظرفیت‌های قانون بودجه و برنامه هفتم توسعه در خصوص موضوع آب و مدیریت مصرف آن و همچنین بهای تمام‌شده آب و گاز و برق در کشور را صادر کرد. رئیس کل دیوان محاسبات کشور با اشاره به اینکه بسیاری از افراد جامعه نسبت به قانون دریافت خسارت برای حوادث حوزه گاز و برق آگاهی ندارند، بنابراین مراجعه‌ای هم برای دریافت خسارت نمی‌کنند، افزود: رسیدگی به عملکرد ناقص بیمه آرمان و بیمه سرمد به‌رغم دریافت وجوه مربوطه، در دستور کار دیوان محاسبات است و گزارش آن به عنوان کوتاهی در پرداخت خسارت تهیه شده و در صورت لزوم در محاکم قضایی نیز مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

همچنین در ادامه جلسه هیات عمومی دیوان محاسبات، مهدی کیایی، مشاور رئیس کل و سخنگوی این هیات، با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ حدود ۵.۸میلیارد مترمکعب آب شرب در کشور به فروش رسیده است، گفت: حدود ۱.۷میلیارد‌ مترمکعب آب شرب فروش رفته مازاد بر الگوی مصرف بوده که حدود ۴۸۲میلیون متر‌مکعب آن نیز مربوط به مصرف بیش از دو برابر الگوی مصرف توسط مشترکین بوده است. او افزود: جمعا مبلغ ۴۸۵میلیارد تومان از مبلغ ۷۰۵میلیارد تومان عوارض دریافتی توسط شرکت‌های آب و فاضلاب استان‌ها، از مشترکان بابت فروش هر مترمکعب آب شرب بالاتر از الگوی مصرف در سال ۱۴۰۲ و دریافتی عوارض سنوات قبل، به حساب خزانه واریز شده است. کیایی در خصوص حق بیمه و خسارات پرداخت‌شده توسط بیمه‌ها نیز گفت: مبلغ ۸۷.۴میلیارد تومان وصو‌شده از مشترکین بابت حق بیمه که توسط شرکت‌های توزیع برق استانی به حساب خزانه واریز‌شده، به حساب شرکت بیمه آرمان بابت حق بیمه برق مشترکین (قرارداد سال ۱۴۰۲) واریز شده است.

در سال مذکور از مبلغ ۶۳۱.۵میلیارد تومان خسارت وارده قابل پرداخت به تعداد ۴هزار و ۷۰۲ مشترک برق خسارت‌دیده (شامل ۳هزار و ۷۶۲ مشترک شهری و ۹۴۱ مشترک روستایی)، صرفا حدود ۳۳.۷میلیارد تومان آن به تعداد ۹۰ مشترک خسارت‌دیده (شامل ۷۲ مشترک شهری و ۱۸ مشترک روستایی)، پرداخت شده است. او اظهار کرد: شرکت ملی گاز ایران نیز مبلغ ۱۲۷میلیارد تومان از مشترکین گاز بابت حق بیمه وصول کرده که مبلغ ۹۰میلیارد تومان به حساب شرکت بیمه سرمد بابت حق بیمه گاز مشترکین، واریز شده است. در سال مذکور از مبلغ ۷۸میلیارد تومان خسارت وارده قابل پرداخت به تعداد یک‌هزار و ۵۳۰مشترک گاز خسارت‌دیده (شامل یک‌هزار و ۴۷مشترک شهری و ۴۸۲مشترک روستایی)، صرفا ۱۲میلیارد تومان آن، به تعداد ۱۴۱مشترک خسارت‌دیده (شامل ۹۷ مشترک شهری و ۴۴ مشترک روستایی)، پرداخت شده است.