تداوم مذاکرات لغو تحریم‌ها در دولت آینده نشست خبری مشترک احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه که به میزبانی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت برگزار شد و احتمالا آخرین نشست تیم اقتصادی دولت سیزدهم است / علی محمدی/دنیای اقتصاد

روز گذشته نشست خبری داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد به میزبانی علی بهادری جهرمی،‌ سخنگوی دولت، برگزار شد. در این نشست که با محوریت بررسی عملکرد دولت سیزدهم برگزار شده بود، ابتدا منظور و خاندوزی به ارائه بخشی از اقدامات انجام‌شده طی سه سال گذشته پرداختند. همچنین به کنترل تورم، توجه به بهبود محیط کسب‌وکار، پرداخت وام قرض‌الحسنه، پرداخت طلب گندم‌کاران و موضوعاتی دیگر اشاره شد. اما پس از ارائه مقدمه توسط تیم اقتصادی دولت، نوبت به پرسش‌های خبرنگاران رسید. در این بخش داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، در پاسخ به پرسش «دنیای اقتصاد» در رابطه با اثر تحریم‌ها در مدیریت اقتصادی دولت سیزدهم گفت: مطمئنیم در دولت بعدی مذاکرات رفع تحریم‌ها با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد. به گفته منظور، تحریم‌ها در اقتصاد ایران به صورت اثرگذاری تجربه می‌شود. اما این به معنی آن نیست که نتوان تحریم‌ها را خنثی‌ یا مدیریت کرد. در موضوع رفع تحریم‌ها هم اراده تحریم‌کنندگان و هم اراده مقامات سیاسی و اقتصادی کشور ما اثرگذار است.

او تاکید کرد: طبیعتا دولت در دوره‌های قبل و در دولت سیزدهم برای رفع تحریم‌ها تلاش کرده است، اما شاهد این بودیم که در دوره‌ای که به توافقاتی دست پیدا کردیم با خروج یکی از طرفین توافق، توافق صورت‌گرفته به شکلی مسکوت مانده است. نمونه اصلی آن برجام است. چرا برجام اجرا نشد؟ خروج یکجانبه آمریکا از برجام در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ باعث شد همه توافقات و مذاکراتی که بیش از ۷ یا ۸ سال درباره آنها صحبت شده بود کنار گذاشته شود. در دولت شهید رئیسی نیز از همان ابتدا تلاش‌هایی در راستای رفع تحریم‌ها در سطوح مختلف انجام شد. در مقاطعی پیشرفت‌هایی حاصل شد یا فرازونشیب‌هایی صورت گرفت.

به گفته منظور هم این دولت و هم دولت‌ها در دوره‌های قبل سعی کردند تحریم‌ها را رفع کنند. اما در مقابل طرف‌های غربی فکر می‌کردند اگر تحریم‌ها را ادامه دهند ایران مجبور می‌شود خواسته‌های آنها را که بخش عمده‌شان اقتصادی بود بپذیرد. اما امروز دست بالا با جمهوری اسلامی ایران است و به تعهدات خود عمل کرده است و طرف مقابل متوجه شده که باید از خواسته‌های غیرواقعی خود صرف‌نظر کند. او همچنین به پیوستن ایران به سازمان‌های بین‌المللی مانند شانگهای و بریکس اشاره کرد که به گفته او نشان می‌دهد حتی با وجود تحریم‌ها کشور توانسته به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

اولویت اول مردم چیست؟

منظور همچنین به نتایج یک نظرسنجی که توسط مرکز افکارسنجی ایسپا منتشر شده اشاره کرد و گفت: براساس این نظرسنجی اولین اولویت مردم و خواسته آنها از رئیس‌جمهور آینده کاهش فقر و محرومیت‌زدایی، دومین موضوع اشتغال، سومین موضوع کنترل تورم و چهارمین اولویت سیاست خارجی و ارتباط با کشورهاست. در همین راستا به نظر می‌رسد با وجود فشاری که سایرکشورها از این مسیر بر ایران وارد کردند این فشار موفق نبوده است. بااین‌حال، در نظرسنجی‌هایی که «دنیای اقتصاد» پیش از این از مخاطبان خود انجام داده بود، اولین خواسته مطرح‌شده، رفع تحریم‌ها بود.

ماجرای ویدئوی ترامپ

منظور همچنین با اشاره به ویدئویی که طی روزهای گذشته از سخنرانی ترامپ منتشر شد گفت: امروز ترامپ که یک‌جانبه از برجام خارج شد می‌گوید مساله ما دیگر این نیست که دنبال این باشیم در حکومت ایران تغییر ایجاد کنیم یا ظرفیت‌های هسته‌ای ایران را سلب کنیم، فقط دنبال این هستیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند. تاکید می‌کند ایران ظرفیت‌های اقتصادی فراوانی دارد و حاضریم با ایران در این زمینه تعامل کنیم این یعنی مقاومت ایران جواب داده است.  البته لازم به ذکر است که این ویدئو مربوط به سال‌های ریاست‌جمهوری ترامپ بوده و جدید نیست، اما بازنشر آن در روزهای اخیر برخی را به اشتباه انداخته است.

کارنامه اقتصادی دولت سیزدهم

از سوی دیگر خاندوزی در این نشست به ارائه وضعیت شاخص‌های اقتصادی در دوره فعالیت دولت سیزدهم پرداخت. به گفته او  امروز ۱۲.۵میلیون نفر مالیات پرداخت می‌کنند که بیش از دو برابر سال ۱۴۰۰ است. دولت در دو سال اخیر نرخ مالیات شرکت‌های تولیدی را از ۲۵ به ۱۸درصد کاهش داده است. وزیر اقتصاد ادامه داد: یکی از نقاط زرین دولت سیزدهم تسهیل صدور مجوزها بود. در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۶۴هزار مجوز صادر شد که ۲.۸میلیون مجوز کاغذی به مجوز الکترونیکی تبدیل شده و تا پایان سال یک‌میلیون مجوز دیگر اضافه می‌شود. رکورد سرمایه‌گذاری خارجی با رقم ۱۲هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم شکسته شد که به دو برابر رقم دهه ۹۰رسیده است. به گفته او، در دولت شهید رئیسی متوسط رقم صادرات نفت از ۴۲میلیارد دلار به ۵۰میلیارد دلار رسیده است. همچنین تامین مالی بازار بورس از ۲۴۵همت در دوره‌های گذشته به ۴۱۳همت در این دولت افزایش پیدا کرده است.

خبر جدید دولت سیزدهم برای بازنشستگان

یکی دیگر از مسائلی که در این نشست به آن اشاره شد، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بود. به گفته منظور، موضوع همسان‌سازی یا متناسب‌سازی در قانون برنامه هفتم مطرح شد که این قانون هم ابلاغ شده است؛ جزئیات مربوط به نحوه متناسب‌سازی در آن قانون پیش‌بینی شده، به طوری که افراد بازنشسته باید با افراد شاغل متناظر خود متناسب‌سازی شوند و ۹۰درصد دریافتی افراد شاغل به افراد بازنشسته پرداخت شود. منتهی این مساله یک‌باره انجام نمی‌شود و فاصله‌ای که بین دریافتی فعلی و ۹۰ درصد فرد شاغل وجود دارد باید طی ۳ سال برطرف شود. بر این اساس بنا شد تا زمانی که محاسبات انجام و احکام متناسب‌سازی صادر شود هر ماه یک میلیون تومان علی‌الحساب به بازنشستگان پرداخت شود.

Ali Mohammadi (45 of 85) copy
علی‌محمدی / دنیای‌اقتصاد