به گزارش بانک مرکزی، محمدرضا فرزین در نشست خبری مشترک با وزیر راه و شهرسازی در محل نهاد ریاست‌جمهوری، ضمن تشریح سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه متغیرهای اقتصاد کلان، گفت: بخش واقعی اقتصاد از منظر رشد مهم‌ترین متغیر محسوب می‌شود؛ چراکه این متغیر تاثیر مستقیمی بر درآمد سرانه و رشد اقتصادی دارد و شاخصی است که وضعیت کشور را در مقایسه با رقبای اقتصادی در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی نشان می‌دهد.

عالی‌ترین مقام بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حوزه تامین ارز در سال۱۴۰۰ معادل ۵۶میلیارد و ۸۱۸میلیون دلار و در سال۱۴۰۲ حدود ۶۹میلیارد و ۴۰۹میلیون دلار ارز تامین شده و در سه‌ماه امسال نیز ۱۵میلیارد و ۵۷۳میلیون دلار ارز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران تامین کرده‌ایم که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲درصد افزایش یافته است.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: با شروع سیاست‌های ارزی جدید عده‌ای انتقاد کردند که این سیاست به صادرات ضربه می‌زند و منجر به افزایش واردات می‌شود، اما طبق آمار‌های اعلام‌شده توسط گمرک، صادرات نفتی و غیرنفتی در سه‌ماه سال۱۴۰۳ معادل ۲۵.۵میلیارد دلار بوده که رشد ۱۸.۶درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته و صادرات غیرنفتی رشد ۷.۱درصدی و صادرات نفتی نیز رشد ۳۴.۸درصدی داشته‌اند.

 او افزود: تراز تجاری کشور در سه‌ماه امسال اول سال۱۴۰۳ به ۱۱.۲میلیارد دلار رسیده است و اگر تراز تجاری غیرنفتی را نیز محاسبه کنیم تنها ۸۰۰ میلیون دلار منفی بوده است که نشان از رشد ۵۱.۳درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد که در سه‌ماه اول سال گذشته ۷.۴میلیارد دلار بود.

 لذا مجموعه این اعداد حاکی از آن است که سیاست ارزی موفق بوده است و توانسته رشدی در صادرات و کنترل لازم بر واردات را اعمال کند. رئیس کل بانک مرکزی گفت: ترکیب واردات گمرکی نشان می‌دهد که هرچه پیش رفته‌ایم، سهم ماشین‌آلات از تامین ارز افزایش یافته و همین امر دلیل اصلی است که نرخ رشد تشکیل سرمایه بسیار بالا و مطلوب بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: تحولات بازرگانی خارجی نشان می‌دهد در سه‌ماه نخست امسال درآمدهای ارزی کشور به ۲۵.۵میلیارد دلار رسید. در این مدت تراز تجاری کشور معادل ۵۱.۳درصد نسبت به مقطع مشابه سال گذشته افزایش یافته است. به گفته او تامین ارز بخش‌های مختلف اقتصادی نیز در سه ماه گذشته به بیش از ۱۵.۵میلیارد دلار رسید.