p06 copy

به ترتیب روسیه، چین، امارات متحده عربی، ایرانیان مقیم خارج، ترکیه، عراق، هندوستان و عمان بیشترین سرمایه‌گذاری را طی این مدت در ایران انجام داده‌‌‌اند و روسیه 2.7میلیارد دلار در دولت سیزدهم در ایران سرمایه‌گذاری کرده است. به گفته فکری، روسیه بیشتر در طرح‌‌‌های بزرگ سرمایه‌گذاری می‌کند و در مقابل، چین در شرکت‌های کوچک با طرح‌‌‌های بیشتری سرمایه‌گذاری کرده و بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در استان ایلام انجام شده و بیشتر طرح‌‌‌های نفتی بوده‌اند. او ادامه داد: از ۱۰میلیارد و ۶۰۸میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی که تاکنون در ایران انجام شده بخش‌های «تامین آب، برق و گاز»، «حمل‌ونقل و ارتباطات»، «خدمات»، «ساختمان»، «صنعت»، «کشاورزی»، «معدن»، «نفت و گاز» و «افزایش سرمایه طرح‌های موجود» به ترتیب بیشترین سهم را داشتند.

رشد دوبرابری سرمایه‌گذاری چینی‌‌‌ها

همچنین به گفته معاون وزیر اقتصاد، سرمایه‌گذاری چین در ایران از حدود ۲۰۰میلیون دلار در سال گذشته به حدود 2میلیارد دلار رسیده و افزایش 10برابری را تجربه کرده است. البته او تاکید کرده است که در چین تصمیم‌گیری بسیار آرام صورت می‌گیرد؛ زیرا جمیع جوانب مدنظر قرار می‌گیرد. با این حال بسیاری از موانع در تعامل با این کشور رفع شده و میزان سرمایه‌گذاری چین می‌‌‌تواند بسیار بیشتر از این رقم باشد؛ مشروط به اینکه موانع آن در ایران رفع شود. به دنبال بهبود روابط ایران با عربستان، یکی از موضوعاتی که کارشناسان انجام آن را توصیه می‌‌‌کردند استفاده از ظرفیت‌‌‌های بانک توسعه اسلامی بود.

فکری تاکید کرد بدهی معوق ایران حدود ۳۰۰میلیون دلار بود که بخش قابل‌توجهی از بدهی‌‌‌ها از مسیر کشورهای اسلامی مثل عراق و دیگر نهادهای فعال در این حوزه پرداخت شده است. حجم بدهی بسیار زیاد است، اما در حال حاضر بدهی‌‌‌های معوق که حدود ۳۰۰میلیون دلار بود به طور کامل تسویه شده است. به گفته رئیس سازمان سرمایه‌گذاری، از این پس دولت با تسویه بدهی‌‌‌ها به سمت دریافت تسهیلات جدید می‌رود. آغاز رایزنی با دیگر نهادها از جمله صندوق از دیگر اقدامات انجام‌شده است که فکری به آن اشاره کرد. به گفته او، ایران به دنبال ایجاد تغییر در اساسنامه این صندوق و ایفای نقش فعالانه در آن است که البته زمان می‌‌‌برد. همچنین به گفته این مقام مسوول، ماه آینده رویدادی مرتبط با سازمان همکاری شانگهای در ایران برگزار می‌شود که اولین میزبانی ایران بعد از عضویت در سازمان همکاری شانگهای است. او ابراز امیدواری کرد که از این ابزار بین‌المللی برای تقویت هرچه بیشتر روابط سرمایه‌گذاری بین جمهوری اسلامی ایران و اعضای شانگهای استفاده شود.

او درباره جدیدترین تعاملات ایران با گروه بریکس هم گفت: نشست مجازی بریکس برگزار می‌شود و بنده در این نشست حضور پیدا می‌‌‌کنم. این ابزار نیز می‌‌‌تواند برای توسعه روابط خارجی استفاده شود. یکی دیگر از موضوعاتی که طی روزهای گذشته از سوی مسوولان مطرح شده است ورود سرمایه‌گذاران چینی به حوزه ساخت مسکن در ایران است. فکری در این باره گفت: وقتی سرمایه‌گذاری خارجی را مدنظر داریم باید سهم طرف خارجی را لحاظ کنیم. باید با طرف خارجی صحبت کنیم که دوستان ما در وزارت راه و شهرسازی با کشورهای مختلف از جمله چین رایزنی می‌کنند. چینی‌‌‌ها در حوزه‌های لجستیک، بندری، معدنی، انرژی‌های تجدیدپذیر، احداث پل و سایر بخش‌ها وارد شدند. معاون وزیر اقتصاد همچنین تاکید کرد: اگر پروژه‌‌‌ای ۱۰میلیارد دلاری است باید نقطه شروع این تعامل را با طرف خارجی مشخص کنیم.

مثلا بگوییم یک‌میلیارد دلار این‌گونه تامین می‌شود و تعیین کنیم ۹میلیارد دیگر از کجا می‌‌‌آید. بعد طرف خارجی ارزیابی می‌کند که می‌‌‌آید یا نمی‌‌‌آید. یکی از مسائلی که در حال حاضر به سمت آن حرکت می‌‌‌کنیم و بخشی از طریق اطلس سرمایه‌گذاری اتفاق می‌‌‌افتد این است که به طرف خارجی بگوییم ورود و خروج شما در این طرح این‌‌‌گونه خواهد بود. او بیان کرد: مهم‌ترین مشوق برای سرمایه‌گذاران، مشوق ارزی بود و نرخ‌های ترجیحی برای خرید ارز سرمایه‌گذار (بالاتر از نرخ مبادله‌ای) در نظر گرفته شده است و در ماه‌‌‌های اخیر بانک‌مرکزی این مورد را پذیرفته و مورد استقبال قرار گرفته است و امیدواریم بانک مرکزی گستره فعالیت خود را افزایش دهد و سرمایه‌گذاران بیشتری جذب کنیم.