صدور مجوزهای الکترونیکی کسب‌و‌کار از یک میلیون فقره گذشت

بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین مجوز صادر‌شده مربوط به بخش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که تاکنون ۳۹۲هزار و ۹۵۰ مجوز توسط این دستگاه صادر شده که البته بیش از ۳۶۹هزار مورد آن مربوط به مجوزهای کسب‌و‌کار خانگی است. همچنین در ابتدای سال جاری تاکنون ۲۴۳هزار و ۱۰۴ مورد مجوز صنفی به صورت الکترونیک صادر شده است. وزارت جهاد کشاورزی با ۱۷۱هزار و ۹۹۸ مورد، وزارت راه و شهرسازی با ۶۰هزار و ۷۴۴ مورد و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با ۴۰هزار و ۳۳۸ مورد، در صدر بیشترین مجوزهای صادرشده قرار دارند. البته تعداد مجوزهای صادرشده تنها معیار عملکرد مطلوب یا نامطلوب یک دستگاه نیست زیرا به موازات آن درخواست‌های پاسخ‌داده‌نشده وجود دارد که باید هر دستگاه به آنها پاسخ دهد. همچنین تفاوت ماموریت و نوع فعالیت دستگاه‌ها در میزان صدور مجوزها نقش بسیار حائز اهمیتی دارد.

در حوزه استانی، استان‌های تهران با ۷۹هزار و ۹۴۳ مورد، هرمزگان با ۷۳هزار و ۳۲۸ مورد و فارس با ۶۱هزار و ۴۰۰ مورد، بیشترین مجوزهای کسب‌و‌کار را صادر کرده‌اند. میزان صدور مجوز در هر استان، در درجه اول نسبت مشخصی با جمعیت و ترکیب سنی دارد و در مرحله بعد، موقعیت جغرافیایی استان و همچنین نرخ مشارکت اقتصادی در تعداد درخواست‌های مجوز کسب‌و‌کار موثر است. دولت سیزدهم در راستای اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌و‌کار، شرایط عمومی و اختصاصی صدور مجوزهای کسب‌وکار را اصلاح کرد. طبق آخرین اطلاعات، شرایط حدود ۴۷۰۰ مجوز و ۴۲۰۰ مجوز کسب‌وکار بازنگری شد.

همه دستگاه‌ها مکلف به اتصال به سامانه شدند و در این مدت همه نهادها به استثنای شهرداران کلان‌شهرها، سازمان نظام مهندسی، سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور استخدامی، کانون وکلا، شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری و اصناف به درگاه ملی مجوز متصل شدند. علاوه بر این شرایط صدور مجوز تسهیل شد به طوری که همه شروط غیرضرور و مبهم حذف و اصلاح شد. در نتیجه در سال ۱۴۰۲ روند صدور مجوزهای کسب‌و‌کار شدت گرفت به طوری که صدور مجوز از روزانه کمتر از یک‌هزار مورد در سال گذشته به بیش از ۳‌هزار مورد در سال ۱۴۰۲ افزایش یافت./فارس