برنامه‌ریزی برای توسعه سهم اقتصاد از دریا

او در ادامه بیان کرد: متاسفانه سهم اقتصاد دریامحور در GDP کشور بسیار ناچیز است. براساس تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد دریا‌محور، باید هدف‌گذاری ما به سمتی حرکت کند که این سهم ۲.۵درصدی از این اقتصاد ارتقا یابد و به اعداد متناسب اقتصاد جهانی نزدیک شود. صیامی همچنین متذکر شد: مقام معظم رهبری سیاست‌های ۹گانه‌ای را ابلاغ کردند که بر مسائل مختلفی تاکید داشت. سه بند از این سیاست‌های ۹گانه مستقیم بر اقتصاد و وزارتخانه‌های اقتصادی یعنی وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی و جذب سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه در صنایع دریایی و کسب‌و‌کارهای خرد که در اقتصاد دریا شکل می‌گیرند، تاکید کرده‌اند.

این مقام مسوول در وزارت اقتصاد اضافه کرد: با توجه به ابلاغیه ۹بندی مقام معظم رهبری، کارگروهی در سازمان برنامه و بودجه تشکیل شده تا قوانین مختلف حوزه اقتصاد دریامحور مرور و سپس تجمیع شود و در نهایت هدف‌گذاری‌های مشخص‌شده برای این منظور قابل‌دستیابی شود. صیامی در ادامه اظهار کرد: از جمله هدف‌گذاری‌های موجود برای استفاده از ظرفیت اقتصاد دریامحور، افزایش سهم GDP کشور است. ما در این بخش ظرفیت‌های زیادی در شمال و جنوب کشور در دریا و بنادر داریم که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.مدیر کل دفتر آینده‌پژوهی، مدل‌سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت اقتصاد در خصوص اجرای اولین مرحله اجرای این سیاست‌ها نیز گفت: اولین مرحله اجرای برنامه‌های تحول اقتصاد دریامحور، در منطقه مکران در جنوب کشور است که در این منطقه دبیرخانه‌ای ایجاد شده که تحت نظارت رئیس‌جمهور است و فعالیت‌های خوبی هم در این دبیرخانه برای توسعه این منطقه ویژه انجام شده است.

او همچنین اذعان کرد: در دبیرخانه منطقه مکران در نظر داریم وزارتخانه‌های مسوول از جمله وزارت صمت ، کشاورزی و اقتصاد طرح‌های خود را در حوزه اقتصاد دریامحور ارائه دهند تا تامین مالی آنها انجام شود و به اهدافی که نیازمند توسعه منطقه مکران و مورد نظر مقام معظم رهبری است و چندین سال این ابلاغیه به‌درستی و خوبی پیش نرفته، به سرانجام برسد. مدیر کل دفتر آینده‌پژوهی، مدل‌سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت اقتصاد در پایان گفت: اولین دستور کار ما توسعه مکران است که برای این منظور هدف گذاری‌ها و توافقاتی بین وزارتخانه‌ها و دبیرخانه این منطقه انجام شده است تا توسعه‌ای که مدنظر مقام معظم رهبری و مورد نیاز این منطقه هست، به مرحله اجرا برسد.