برنامه سکاندار جدید شستا copy

صبا نوبری : روز چهارشنبه خبر برکناری ابراهیم بازیان، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، از سمت خود منتشر شد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی حکمی، عارف نوروزی سرپرست پیشین ستاد اجرایی امام را به این سمت منصوب کرد. نوروزی پیش از این سابقه مدیریت در بنیاد برکت، بنیاد مستعضفان و همچنین حوزه‌های بانکی و خودرویی را دارد.

مطابق گفته سرپرست روابط‌عمومی شستا به «دنیای اقتصاد»، برکناری بازیان از مدیریت عاملی شستا تصمیمی مدیریتی بوده و توسط مدیران تامین اجتماعی به عنوان سهامدار اصلی شستا اتخاذ شده است. نوروزی در مراسم معارفه خود، فروش اموال مازاد، توجه به امور بازنشستگان، تکمیل طرح‌های ناتمام، افزایش اشتغال پایدار و شفافیت مالی را از مهم‌ترین برنامه‌های خود برای شستا اعلام کرده است. یکی دیگر از نکات مهمی که نوروزی به آن اشاره کرده است، خودداری از بنگاه‌داری شرکت‌های دولتی، ضمن توسعه نظام حاکمیت شرکتی بوده است. به دنبال برکناری ابراهیم بازیان که از فروردین ۱۴۰۱ تاکنون مدیرعاملی شستا را بر عهده داشت، عارف نوروزی با حکم وزیر تعاون به عنوان سرپرست این شرکت منصوب شد. نوروزی پیش از این به مدت دو سال سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام بود. همچنین مدیرعاملى بنیاد برکت، گروه توسعه اقتصادى تدبیر، سازمان اموال و املاک ستاد اجرایی و نایب‌رئیسى هیات بانک پارسیان،‌ عضویت در هیات‌مدیره گروه صنعتی ایران‌خودرو، بیمه پارسیان و بنیاد مستضعفان از دیگر سوابق مدیریتی نوروزی است.

تصمیم مدیریتی تامین اجتماعی برای شستا

شفیعی، سرپرست روابط‌عمومی شستا، در رابطه با دلیل برکناری بازیان به «دنیای اقتصاد» گفت: این برکناری یک تصمیم مدیریتی بوده و سازمان تامین اجتماعی به عنوان اصلی‌ترین سهم‌دار مجموعه شستا این تصمیم را اتخاذ کرده است.   مراسم معارفه نوروزی روز پنج‌شنبه با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه  اجتماعی برگزار شد. صولت مرتضوی، وزیر تعاون، در این مراسم دو وظیفه را برای مدیریت جدید شستا متذکر شد. اولین موضوع، افزایش ضریب پشتیبانی بود که به گفته مرتضوی باید از طریق ایجاد سرمایه‌گذاری توسط دولت و ایجاد تسهیلات برای اشتغال انجام شود. دومین وظیفه نیز افزایش بازدهی شرکت‌های سرمایه‌گذاری شستاست.

نوروزی هم در مراسم معارفه خود، توجه بیشتر به معیشت بازنشستگان، تکمیل طرح‌های ناتمام، مولدسازی دارایی‎ها، افزایش اشتغال پایدار و شفافیت مالی را از اولویت‌های شرکت شستا در زمان مدیریت جدید عنوان کرد. به گفته او منابع شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی بین‌نسلی و متعلق به مردم است که باید برای فرزندان و نسل بعد این کشور محافظت شود. یکی از مهم‌ترین بخش‌های‌ صحبت مدیرعامل جدید شستا، برنامه او برای خروج شستا از بنگاه‌داری بود. نوروزی تاکید کرد که ساماندهی بیشتر امور و تلاش برای بی نیاز کردن کشور از واردات غیر‌ضروری یکی از اقدامات راهبردی مدیریت جدید شرکت شستاست و اگر با هم‌افزایی بیشتر، نظام حاکمیت شرکتی  توسعه نیافته و همچون گذشته بنگاه‍داری شرکت‎های دولتی ادامه یابد، سیاستگذاری در این مجموعه به بیراهه خواهد رفت.

سرپرست شستا همچنین این مجموعه اقتصادی را بستری مناسب برای پروش مدیران کارآمد برای کشور خواند و در همین راستا بر پرهیز از حاشیه‌ها تاکید کرد. به گفته نوروزی، همه باید در جایگاه و مسوولیت خود، تنها به وظیفه کاری خود عمل کنند. کسانی که با سلامت، دقت و مسوولیت‌پذیری به ماموریت‌های اصلی خود اقدام می‌کنند، هیچ‌گونه مشکلی برای ادامه راه نخواهند داشت، اما از فعالیت کسانی که دنبال کارهای سفارشی باشند، جلوگیری خواهد شد. افزایش شفافیت مالی و اداری یکی دیگر از محورهای برنامه نوروزی برای سکانداری مجموعه شستا بود. به گفته او، انتظار دولت و سایر دستگاه‌های نظارتی و بالادستی ازجمله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی، افزایش شفافیت است، زیرا هرجا دچار ابهام و تاریکی شدیم کشور آسیب دیده است.