حل مشکلات حوزه سلامت با نگاه ویژه به اقتصاد دارو

ابراهیم بازیان از تامین، تولید، توزیع و مصرف به عنوان چهار بعد مهم حوزه دارو در تامین اجتماعی نام برد و گفت: این بخش، اقتصاد قابل‌توجهی دارد که مدیریت اقتصاد این معادله چهار‌بعدی سخت است. مدیرعامل شستا با بیان اینکه امروز برای حل مشکلات دارویی کشور، باید نگاه ویژه‌‌‌ای به اقتصاد دارو داشته باشیم، گفت: بازار دارو فقط تولید نیست بلکه اقتصاد دارو نیز بسیار مهم است. در این زمینه نیاز است شرکت‌های تولیدکننده دارویی مشاور اقتصادی داشته باشند. بازیان با تاکید بر اینکه باید در موضوع وصول مطالبات شرکت‌های دارویی، یک تامل جدی صورت گیرد، اظهار کرد: اگر وصول مطالبات در حوزه دارویی کشور به شیوه فعلی ادامه پیدا کند کار بسیار سخت خواهد شد و لازم است این تغییر رویه اساسی از نقطه تحویل و شرکت‌های تولیدی آغاز شود بنابراین این موضوع باید در گروه دارویی تامین در اولویت قرار بگیرد. مدیرعامل شستا همچنین بر اصلاح سبد محصولات دارویی متناسب با نیاز بازار تاکید کرد و گفت: در این زمینه لازم است برنامه‌‌‌ریزی مناسبی صورت گیرد.

بازیان در پایان صحبت‌‌‌های خود از پیگیری مشکلات مطرح شده خبر داد و گفت: ما در شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی به دنبال حل مشکلات شرکت‌ها با استفاده از ظرفیت‌‌‌های درون مجموعه هستیم. پیش از صحبت‌‌‌های مدیرعامل شستا، ژاله روشن‌بخت معاون نظارت بر زنجیره تامین هلدینگ دارویی تامین نیز به بیان توضیحاتی در خصوص سبد محصولات و بازار محصولات تولیدی هلدینگ دارویی تامین پرداخت. سهیلی مدیرعامل شرکت پارس دارو نیز در این جلسه گفت: شرکت پارس دارو یکی از قدیمی‌‌‌ترین و خوشنام‌‌‌ترین شرکت‌های تولید‌‌‌کننده محصولات دارویی کشور است که در تعدادی از محصولات بیشترین سهم بازار را دارد و به نوعی لیدر بازار محسوب می‌شود. وی از بازسازی و نوسازی سایت نیمه جامدات توسط متخصصان شرکت که منجر به صدور گواهی GMP این سایت توسط سازمان غذا و دارو شد و همچنین ایجاد سایت توزین مرکزی شرکت به دست توانمند تیم فنی شرکت به عنوان نمونه‌‌‌ای از کار‌‌‌های شاخص که طی چند سال اخیر در شرکت توسط متخصصان این واحد تولیدی به سرانجام رسیده است نام برد.

سهیلی در ادامه به برنامه‌‌‌های شرکت برای تولید محصولات دانش‌بنیان پرداخت و گفت: برای این منظور طی سال گذشته با دانشکده داروسازی دانشگاه اهواز مذاکرات و تفاهماتی برای تولید محصولات دارویی دانش‌بنیان انجام گرفته که ‌‌‌امیدواریم به زودی این محصولات وارد بازار دارویی کشور شود. مدیرعامل پارس دارو در پایان به برخی مشکلات موجود اشاره کرد و گفت: متاسفانه با توجه به مشکل نقدینگی که در پایان سال گذشته وجود داشت، مشکلاتی در زمینه تخصیص ارز و خرید قطعات دستگاه‌‌‌ها و مواد اولیه برخی محصولات به وجود آمده است که البته در این بین هلدینگ تیپیکو به کمک آمده است اما نیاز به کمک‌‌‌های بیشتری برای حل این مشکلات و همچنین ایجاد نقدینگی بیشتر برای بازسازی و نوسازی سایت‌‌‌ها و ساختمان‌‌‌های قدیمی شرکت داریم. در این جلسه جمال شیرازی معاون مالی و اقتصادی و عضو هیات‌مدیره شرکت به ارائه گزارش اجمالی از صورت‌های مالی پارس دارو در سال مالی ۱۴۰۱ پرداخت.

همچنین مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در جریان بازدید از شرکت داروسازی ابوریحان نیز گفت: برند ابوریحان باید تقویت شود، توسعه یابد و در صنعت دارو جاودانه بماند. ابراهیم بازیان افزود: در این بازدید پرثمر، عزم جزم همکاران ابوریحان در جهت پیشبرد اهداف مجموعه قابل تراز است که باعث خرسندی است. وی همچنین از دو خط نازال اسپری و ویال تزریقی که به همت نیرو‌‌‌های متخصص فنی-مهندسی و کیفی ابوریحان آماده بهره‌‌‌برداری شده‌‌‌اند و واحد شیاف‌‌‌سازی و تاسیسات ابوریحان بازدید کرد. رونمایی از دارو‌‌‌های دانش‌‌‌بنیان شرکت داروسازی ابوریحان یکی دیگر از برنامه‌‌‌های این بازدید بود. بازیان در مراسم رونمایی از این دارو‌‌‌ها از تلاش‌‌‌های این شرکت در راستای دانش‌‌‌بنیان شدن، تقدیر کرد. زهرا قلن‌‌‌بر مدیرعامل شرکت داروسازی ابوریحان نیز در این جلسه، سه طرح توسعه و نوسازی این شرکت را مطرح و گزارش‌‌‌های پیش‌‌‌امکان‌‌‌سنجی آنها را ارائه کرد.