او اضافه کرد: آنچه از تجربه گذشته ما نشان می‌دهد این است که باید یک مساله‌شناسی در اقتصاد ایران داشته باشیم. ما در اقتصاد ایران یک دوره گذار جمعیتی داریم که در آن متولدان دهه‌های ۶۰ و ۷۰ زیاد هستند، وارد دانشگاه‌ها شدند و در سطوح مختلف و دانشگاه‌های مختلف تحصیل کردند و آماده ورود به بازار کار هستند. این در حالی است که دانشگاه‌های ما عرضه‌محور هستند نه تقاضامحور. او افزود: یک سرفصل آموزشی را از یک دانشگاه خارجی با توجه به اینکه استادی خارج از کشور جذب شده تدریس می‌کنند و دانشجو بعد از پایان تحصیل با مدرکی که دارد دچار سردرگمی است که با این مدرک چگونه وارد بازار کار شود و در نهایت با سردرگمی وارد مرحله بعدی آموزشی شده و مجددا این قضیه تکرار شده است.

مجاهدی در ادامه بیان کرد: دانشجویان در فضای آموزشی عرضه‌محور دچار سردرگمی و سرگشتگی می‌شوند که بعد از دریافت مدارک مختلف و سال‌ها تحصیل نمی‌توانند وظایف اجتماعی خود را ایفا کرده و شغلی با این مدارک داشته باشند. در نهایت به این نتیجه می‌رسند که برای رشد باید به خارج از کشور بروند. اساسا دانشجویان دانشگاه‌های درجه‌یک کشور به جای اینکه در کشور بمانند و وظایف اجتماعی خود را ایفا کنند، کشور را هتل تلقی نکنند که اگر خدمات آن خوب نبود باید این هتل را تغییر دهند. باید دید این مشکل را باید چگونه حل کرد و دانشگاه را تقاضامحور پیش برد.

رئیس پژوهشکده امور اقتصادی تاکید کرد: ما نمی‌توانیم برای دانشگاه و وزارت علوم و فضای آموزش عالی کشور تعیین‌تکلیف کنیم، اما باید این مسائل را به‌گونه‌ای حل کنیم، چرا که این مساله حلقه مفقوده بین دانشگاه و فضای اقتصادی و اجتماعی ایران است. او افزود: حلقه مفقوده بعدی این است که در فضای تئوریک آموزش‌هایی را می‌بینیم که در صورتی که اگر وارد سیستم اجرایی شود به لحاظ کاربردی قابل‌استفاده نیست و اگر هم وارد شویم قابل‌استفاده نیست. مجاهدی گفت: مساله سوم شکاف بین‌نسلی است که فضای مجازی و دیجیتال این شکاف را عمیق‌تر کرده است. این شکاف بین‌نسلی سبب شده بین نسل جدید و قدیم، به‌ویژه بین کارشناسان خبره دستگاه‌های اجرایی که پیچ‌و‌خم‌های اداری بخش خود را به‌درستی فهمیده‌اند و دانشجویان فارغ‌التحصیل‌شده حاضر در بستر مجازی شبکه‌های اجتماعی مباحثه‌ای شکل نگیرد. او افزود: ما نیازمند ایجاد یک پل برای حل مشکلات فضای آموزشی و سیاستگذاری هستیم. یعنی در یک فضای کاربردی علم را به تجربه متصل کنیم./شادا