رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه به‌ منظور ریل‌گذاری در حوزه اشتغال یک نقشه راه ترسیم شد، تاکید کرد: اگر بیکاری مهم‌‌ترین چالش اقتصادی اجتماعی کشور است، ایجاد اشتغال نیز از ضروریات رشد اقتصادی است که به افزایش تولید و رونق آن منجر می‌شود. همتیان خاطرنشان ‌کرد: با چنین تحول راهبردی در این دو سال توانستیم به سمت کاهش نرخ بیکاری، افزایش کیفیت مشاغل و پایداری ایجاد‌شده در بازار کار گام برداریم که این هدف‌گذاری با نرخ بیکاری ۲/ ۸درصد محقق شد. همتیان در خصوص اقدامات زیربنایی درخصوص ایجاد اشتغال تاکید کرد: به ‌منظور بهبود وضعیت اشتغال کشور در دو سال گذشته ۱۰۰هزار میلیارد تومان تسهیلات در حوزه کشاورزی، صنعت و خدمات پرداخت شد که افزایش ۱۰درصدی اشتغال فارغ‌التحصیلان را به دنبال داشت و متناسب با بیانات و منویات رهبر معظم انقلاب همه این پیشرفت‌ها در نتیجه سیاستگذاری دقیق و قطعی دولت درباره حل مشکلات اقتصادی و ایجاد اشتغالی است که منجر به رونق تولید شود.

او افزود: دولت سیزدهم در عمل نشان داد می‌توان با تکیه بر توان داخلی و نقش‌آفرینی همه دستگاه‌ها و نهادها به ایجاد یک میلیون شغل در سال برسیم. این پیشرفت فقط یک شعار نیست و رشدی که در دو سال داشتیم برگرفته از تغییر نگاهی است که در ادوار گذشته و دولت‌های قبل وجود نداشت. وی درباره ارتقا و توسعه کسب‌‌وکارهای خانگی تصریح ‌کرد: یکی از ارکان سیاستگذاری اشتغال کشور، کمک به پایداری و توسعه مشاغل خانگی است. نخستین اقدامی که در وزارت تعاون دولت سیزدهم رخ داد، حذف نگاه فرودستانه و حمایت از فعالان این حوزه با رشد ۴۰درصدی اعتبارات تخصیصی از بانک مرکزی بوده است. همتیان خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ سه‌هزار میلیارد تومان و امسال چهارهزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردیم که این مهم منجر به شکوفایی و جهش در مشاغل خانگی شد. نگاه مدیران بانک مرکزی نیز تغییر کرد به‌طوری‌که در دیدگاه جدید بانک مرکزی یکی از طرح‌های مثبت اشتغالزایی کشور را مشاغل خانگی می‌دانند.

او خاطرنشان‌ کرد: در دو سالی که گذشت بیش از ۳۹۰هزار مجوز مشاغل خانگی صادر شد و به اشتغال بیش از ۱۶۰هزار نفر انجامید که در هر دو زمینه رشد بی‌سابقه‌ای ثبت شد.  او یادآور شد: امسال چهارهزار میلیارد تومان اعتبار از بانک مرکزی دریافت شد و به استان‌ها تخصیص یافت. با توجه‌ به این میزان تسهیلات دریافتی، هدف‌گذاری ما در حوزه مشاغل خانگی ایجاد اشتغال پایدار به‌ وسیله «پشتیان» است؛ پشتیبان کارآفرینی است که زنجیره ارزش و تامین را برای افراد تحت پوشش در هر شهرستان و استانی ایجاد کند. او افزود: در دولت سیزدهم برای نخستین‌بار ۱۹ تعاونی استانی مشاغل خانگی تشکیل شد.

پایان سال ۱۴۰۰ تفاهم‌نامه‌ای با معاونت امور تعاون امضا کردیم که بر اساس آن تعاونی‌های تامین نیاز مشاغل خانگی تشکیل شود. اکنون به ایجاد ۱۹ تعاونی استانی رسیدیم و کارهای مربوط به دیگر تعاونی‌ها نیز در حال انجام است. تا پایان سال قصد داریم اتحادیه کشوری تعاونی‌های تامین نیاز مشاغل خانگی را برای نخستین‌بار تشکیل دهیم. همتیان گفت: در سال ۱۴۰۲ همه تلاش ما رونق بازار محصولات خانگی از طریق سازوکارهای تامین غرفه‌های محل فروش فیزیکی و استفاده از سکوهای فروش مجازی محصولات است. او خاطرنشان کرد: با صدور مجوز از طریق درگاه ملی مجوزها، گام اساسی و مهمی در تسهیل صدور مجوزها و مانع‌زدایی برداشته شد. در گذشته متقاضیان برای گرفتن امضای طلایی مجوز در برخی موارد ماه‌ها و حتی سال‌ها بین دستگاه‌های اجرایی در رفت‌وآمد بودند تا بتوانند مجوز دریافت کنند.