معاون توسعه کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: در جلسه شورای عالی اشتغال همچنین بر تسریع تامین مالی برای اعتبارات تبصره  ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۲ در مورد اشتغال‌زایی تاکید شد که این تامین مالی از سوی سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد انجام شود. او گفت: قسمتی از منابع مربوط به اشتغال در دستگاه‌های اجرایی کشور موجود است که در نشست شورای عالی اشتغال تاکید شد که این منابع هرچه سریع‌تر برای ذی‌نفعان اشتغال آزاد شود؛ در این زمینه اعلام شد ۴هزار میلیارد تومان به صورت نقدی در اختیار دستگاه‌های مختلف برای ایجاد اشتغال وجود دارد. همچنین بیش از ۱۶هزار میلیارد تومان هم اوراق وجود دارد که مجموعه این دو رقم به بیش از ۲۰هزار میلیارد تومان می‌رسد که باید از سوی دستگاه‌های مختلف ظرف ۳-۲ ماه آینده برای ایجاد اشتغال اختصاص پیدا کند.

کریمی بیرانوند گفت: وزارت آموزش و پرورش در سومین جلسه شورای عالی اشتغال در سال جاری گزارشی ارائه کرد که قرار است از محل کمک‌های فنی و اعتباری منابعی برای تقویت هنرستان‌ها در سراسر کشور اختصاص پیدا کند. معاون توسعه کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این پرسش که ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌طبق اطلاع به‌دست‌آمده امسال ۱۵۰۰میلیارد تومان اعتبار برای حساب‌های پیشرفت و عدالت از سوی سازمان برنامه و بودجه اختصاص یافته است، گفت: بله، این‌گونه است. اولین منابع حساب پیشرفت و عدالت به مبلغ ۱۵۰۰میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه اختصاص داده شده و چون مدیریت منابع این تبصره در اختیار وزارت اقتصاد است، تا کمتر از یک ماه آینده این منابع به حساب‌های پیشرفت و عدالت واریز خواهد شد و اولین تسهیلات از این حساب‌ها برای ایجاد اشتغال در استان‌ها پرداخت خواهد شد.

کریمی بیرانوند همچنین در مورد بحث جلوگیری از تملک واحدهای تولیدی به دلیل بدهی بانکی، گفت: در این جلسه شورای عالی اشتغال، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد موظف شدند که بانک‌ها به خاطر بدهی بنگاه‌های تولیدی از سوی بانک تملک و کارگران واحدهای تولیدی بیکار نشوند و اطلاعات آن باید از سوی بانک مرکزی اعلام شود. معاون وزیر تعاون در مورد منابع تبصره ۱۶ قانون بودجه هم گفت: امسال برای ایجاد اشتغال فقط منابع از تبصره ۱۸ پرداخت می‌شود که پیش‌بینی می‌شود تا یک ماه آینده اولین منابع این تبصره پرداخت شود؛ اما تا پایان تیر‌ امسال باقیمانده منابع تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ از سوی دستگاه‌ها پرداخت شد که منجر به ایجاد اشتغال در کشور شد.

معاون توسعه کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در مورد عملکرد تبصره ۱۶ قانون بودجه سال قبل گفت: امسال ۳۰درصد از منابع ۶۲هزار میلیارد تومانی تبصره ۱۶ مربوط به سهم استانداران در بند (ب) تبصره ۱۶ سال قبل پرداخت شد، که از اواخر اسفندماه سال گذشته شروع شده و تا آخر تیرماه سال جاری پرداخت شد. کریمی بیرانوند در مورد اشتغال ایجادشده از تبصره ۱۶ سال قبل گفت: طبق برنامه دولت قرار شد بیش از یک‌میلیون و ۸۸هزار فرصت شغلی ایجاد شود که بر اساس آمار سامانه رصد اشتغال امسال تاکنون ۲۴درصد از این اشتغال محقق شده و حدود ۲۵۰هزار شغل در سال جاری ایجاد شده است.

 به گزارش فارس، با توجه به اینکه ایجاد اشتغال یکی از اولویت‌های دولت به ‌شمار می‌رود، رئیس‌جمهور تاکید کرده است که جلسات شورای عالی اشتغال هر ماه برگزار شود و به این وسیله مشکلات ایجاد اشتغال در کشور بررسی و موانع برطرف شود. امسال بر اساس تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ قرار است حساب‌های پیشرفت و عدالت در استان‌ها ایجاد شود که از محل منابع آن برای پروژه‌های اولویت‌دار در استان‌ها اختصاص پیدا کند و همچنین موارد اشتغال‌زایی، دانش‌بنیان و دارای ارزش افزوده با منابع این تبصره اجرا خواهد شد.