او افزود: این آمار توسط رابطان دستگاه‌ها و نهادهای متولی ایجاد اشتغال به‌صورت برخط و بر اساس کد ملی یکتا، ثبت شده و توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در چندین سطح مورد پایش قرار می‌گیرد. معاون وزیر کار با اشاره به سه سازوکار نظارتی بر فرصت‌های شغلی، اظهار کرد: این فرآیند شامل پیامک، تماس تلفنی و نظارت حضوری است. از این رو بیش از ۳۰۰هزار تماس با دریافت‌کنندگان خدمت گرفته شده است و نظارت حضوری شامل نظارت میدانی بر بخشی از طرح‌ها به‌صورت تصادفی است. کریمی‌بیرانوند بیان کرد: در مرحله سوم و نظارت میدانی بر اشتغال ایجادشده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علاوه بر بازدید حضوری از طرح اشتغال، مکان دقیق و اطلاعات کامل فرد با خدمات دریافت‌شده و ثبت‌شده، تطبیق داده می‌شود.

او ادامه داد: صحت بیش از ۷۱درصد موارد شامل تعداد ۹۴۸هزار و ۹۲ فرصت شغلی به‌عنوان عملکرد ایجاد اشتغال دولت در بخش غیردولتی تایید شد و علاوه بر آن تعداد ۱۲۲هزار و ۷۳۱ مجوز شغل در بخش استخدامی کشور داده شده که در مجموع بیش از یک‌میلیون فرصت شغلی در سال ۱۴۰۱ برای اشتغال اعلام شد. معاون وزیر کار، گزارش مرکز آمار ایران را مُهر تایید بر آمار ثبت‌شده اشتغال دانست و گفت: عملکرد مجموع اقتصاد در حوزه اشتغال در سال ۱۴۰۱ گویای روند صعودی خالص عرضه نیروی کار برای ۲۴۲هزار نفر، خالص اشتغال ایجاد‌شده مثبت برای ۲۶۸ هزار نفر، کاهش نرخ بیکاری جوانان

۱۵ تا ۲۴ سال و ۱۸ تا ۳۵ سال، کاهش نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان، کاهش اشتغال ناقص، افزایش جمعیت شاغل و جمعیت فعال نسبت به سال ۱۴۰۰ و کاهش جمعیت بیکار است. کریمی‌بیرانوند عنوان کرد: افزایش اشتغال ایجادشده برای زنان، افزایش نرخ مشارکت زنان نسبت به سال ۱۴۰۰، کاهش نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان زن به ۲۲درصد و کاهش نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان مرد به ۹درصد از مهم‌ترین دستاوردهای دولت در حوزه کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال است. کریمی‌بیرانوند با بیان اینکه کمترین نرخ بیکاری در ۲۰ سال اخیر ثبت شد، گفت: گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد نرخ بیکاری از ۹/ ۲درصد در سال ۱۴۰۰ به ۹درصد در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است و این رقم در دو دهه اخیر روند کاهشی نرخ بیکاری را ثبت کرد.

او تاکید کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از سازمان تامین اجتماعی، در مجموع در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، یک‌میلیون و ۶۷۳هزار و ۲۷۸ کد بیمه جدید صادر شده است که از این تعداد، بیش از ۸۲۰هزار بیمه اجباری جدید، بیش از ۴۰۰هزار بیمه حِرَف و مشاغل آزاد و حدود ۴۵۰هزار نفر (۶۰درصد پرونده بازنشستگان و مستمری‌بگیران جدید که به‌واسطه نوع بیمه اجباری از تعهدات قانونی بلندمدت برخوردارند و می‌توان آن‌ها را به عنوان بیمه‌شده اجباری به‌واسطه شغل به شمار آورد) را شامل می‌شود. به‌ گفته معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، این آمار در کنار آمار کاهشی دریافت‌کنندگان بیمه بیکاری از ۲۰۰هزار و ۹۸۲ نفر در بهمن ۱۴۰۰ به ۱۸۴هزار و ۳۸۵ نفر در بهمن ۱۴۰۱ بیانگر کاهش تعدیل نیروی کار و نشان از بهبود پایداری مشاغل در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ دارد.

کریمی‌بیرانوند گفت: گزارش مرکز آمار ایران مبنی بر کاهش نرخ بیکاری از ۹/ ۲درصد در سال ۱۴۰۰ به ۹درصد در سال ۱۴۰۱ و افزایش متوسط سالانه بیش از ۸۳۵هزار بیمه جدید تامین اجتماعی در حوزه اشتغال نشانگر تحقق ایجاد اشتغال سالانه یک‌‌میلیون فرصت شغلی است. او به برنامه‌های تحولی وزارت کار در بهبود فضای کسب‌و‌کار و ایجاد فرصت‌های شغلی اشاره کرد و گفت: در ادامه مسیر و به‌منظور راهبری و تقویت هرچه بیشتر زیست‌بوم ملی اشتغال کشور، علاوه بر حفظ و ارتقای توان عملیاتی ایجاد سالانه یک‌میلیون فرصت شغلی در کشور، برنامه‌های تحولی نیز در محور توسعه کارآفرینی و اشتغال در دستور کار قرار گرفته است.