ابربدهکار بزرگ نظام بانکی تسویه کرد

او افزود: بنای ادامه کار ما در ساماندهی صندوق‌ها توجه به سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در حوزه تامین اجتماعی است. اساس بر تامین نظام اجتماعی جامعه و یکپارچه است. وزیر کار با اشاره به گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد ارزیابی ابعاد چالشی صندو‌ق‌های بازنشستگی و عملکرد دستگاه‌های اجرایی مربوطه که در جلسه دیروز مجلس قرائت شد، ادامه داد: مشکلاتی که در گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس بود، ناشی از ناترازی‌هاست. یکی از ناترازی‌ها نسبت پشتیبانی است، نسبت تعداد بیمه‌پردازان به مستمری‌بگیران در صندوق‌های مختلف کشوری و لشکری و تامین اجتماعی خصوصا در تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری سیر شدید نزولی را طی می‌کند. مرتضوی خاطرنشان کرد: برخی از قوانین موجب شده مصارف و منابع ما در صندوق‌های کشوری تناسب نداشته باشند.

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان صندوق کشوری و سازمان تامین اجتماعی، برخی از دلایل این عدم تناسب بوده‌اند. وزیر کار با بیان اینکه صندوق‌های ۱۸گانه کشور را به دو دوسته تقسیم می‌کنم، تشریح کرد: صندوق‌های تابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر صندوق‌های تخصصی و صنفی، تشکیل‌دهنده این دو دسته هستند. تقریبا ۹۴درصد جامعه هدف مشمول دریافتی از سوی سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق روستاییان و عشایر هستند و حدود ۶درصد از مابقی جمعیت جامعه هدف از سایر صندوق‌ها تامین منابع می‌شوند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: نسبت پشتیبانی(تعداد بیمه‌پردازان به مستمری‌بگیران) تا سال ۱۳۶۰ تقریبا ۱۲ به یک بوده است، اما هم‌اکنون گزارش‌ها حاکی از این است که در سال ۱۴۰۰ نسبت پشتیبانی صندوق‌های تامین اجتماعی به ۲/ ۳ نفر کاهش پیدا کرده است و صندوق کشوری وضعیتی بسیار نامناسب‌تر از این دارد. مرتضوی با بیان اینکه مباحثی که سبب شده به ناترازی برسیم بحث کاهش سن بازنشستگی و خوشبختانه افزایش امید به زندگی است، گفت: در سال ۱۳۳۰ سن بازنشستگی ۵۶ سال بوده و هم‌اکنون به ۵۱ سال رسیده و نرخ سن امید به زندگی ۴۷ سال بوده و هم اکنون ۷۶ سال است. همچنین نسبت پشتیبانی ما به لحاظ کاهش نرخ باروری هم به شدت رو به کاهش است؛ به نحوی که  از۹۱/ ۶ در سال ۱۳۳۸ به ۶۲/ ۱رسیده است.

او اضافه کرد: مشکل دیگر شکاف منابع و مصارف صندوق‌های بازنشستگی است. وضعیت بسیار نامناسبی در این حوزه وجود دارد؛ تا جایی که منابع ما در سال ۹۴، ۵۶همت بوده و مصارف ۷۳همت و ۱۳۱درصد مصارف نسبت به منابع افزایش داشته است. همچنین در سال ۱۴۰۰، تقریبا ۲۵۳همت جمع منابع نقدی ما بوده و ۳۷۵همت مصارف و ۱۴۸درصد ضریب عملکرد ماست. وزیر کار خاطرنشان کرد: مشکل دیگری که در حوزه منابع و مصارف وجود دارد، در افق ۱۴۰۵ متاسفانه با مشکل بسیار جدی مواجه هستیم، اگر با همین دست‌فرمان پیش برویم ۷۵۹هزار میلیارد تومان در افق ۱۴۰۵ کسری منابع صندوق تامین اجتماعی و صندوق کشوری خواهیم داشت.

او با اشاره به اقدامات دولت در حوزه پرداخت بدهی تامین اجتماعی، گفت: بزرگ‌ترین تسویه بدهی تاریخ نظام بانکی در این دولت انجام گرفت؛ وقتی که برای اولین بار بانک مرکزی فهرست ابربدهکاران را به نظام بانکی اعلام کرد یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی سازمان تامین اجتماعی بود. حسب دستور رئیس‌جمهوری، آیت‌الله رئیسی، ۸۸هزار میلیارد تومان بدهی بزرگ بانکی این سازمان تسویه شد. مرتضوی اظهار کرد: بحث سالم‌سازی مدیریت یکی از توصیه‌های اکید رئیس‌جمهور است و ما باید آن را به اهلش بسپاریم. کمیسیون‌ها و کمیته‌های انتصاب تشکیل شده و امیدواریم اقدامات لازم انجام شود.

وزیر کار در پایان خاطرنشان کرد: حتما باید تلاش کنیم که ان‌شاءالله به نقطه برابر در صندوق‌ها برسیم، این عزم مشترک ما و شماست. تقاضا می‌کنم هر حکمی قبل از اینکه تکلیف شود، منابع پیش‌بینی شود؛ اگر منابع آن پیش‌بینی نشود، خروجی آن ناترازی است. ناترازی ما را مجبور به استقراض از بانک‌ها می‌کند و اگر از بانک‌ها استقراض کنیم، پایه پولی کشور افزایش پیدا می‌کند و خروجی افزایش پایه پولی کشور قطعا تورم خواهد بود.