این کارشناس تاکید کرد: باید این نگرانی را که اقتصاد کشور ممکن است درگیر ابرتورم شود از اذهان عمومی پاک کنیم. او اظهار کرد: موضوع دیگر این است که بدهی دولت نسبت به تولید ناخالص داخلی ۱۴درصد و نسبت بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به تولید ناخالص داخلی ۲۹درصد است. این شاخص‌ها بیانگر این است که دولت بدهی داخلی پایینی دارد. شقاقی بیان کرد: میانگین بدهی به تولید ناخالص داخلی در دنیا بالای ۴۰درصد است و بسیاری از کشورها در دنیا نسبت به تولید ناخالص داخلی خود، بدهی بیش از ۱۰۰ و ۱۵۰درصد دارند؛ بنابراین بدهی داخلی ما همچون بدهی خارجی پایین است و جای نگرانی نیست.

او ادامه داد: میانگین نقدینگی به تولید ناخالص داخلی بر پایه آمار بانک مرکزی ۷۰درصد است، درحالی‌که میانگین جهانی بیش از ۱۰۰درصد است. بر این اساس در این حوزه نیز وضعیت مطلوبی داریم. این کارشناس گفت: قدرت دلاری حجم نقدینگی کشور نیز ۱۵۰میلیارد دلار است و این نیز مقدار مطلوبی است. مجموع شاخص‌های ذکر‌شده حاکی از این است که مدیریت اقتصادی، به‌ویژه مدیریت ارزی، جای نگرانی ندارد. زمانی باید نگران وضعیت ارزی بود که بدهی خارجی بالایی داشته باشیم؛ همچون ونزوئلا که ۱۸۰میلیارد دلار بدهی خارجی داشت و با اعمال تحریم‌ها توان بازپرداخت بدهی را نداشت، بنابراین منابع این کشور خارج شد.

او تاکید کرد: نگرانی در خصوص وضعیت ارزی کشور وجود ندارد، زیرا نسبت بدهی داخلی به تولید ناخالص داخلی رقم بسیار پایینی است؛ هم بدهی خارجی نداریم و هم نسبت نقدینگی تولید پایین است. با یک بانک مرکزی مقتدر مسائل ارزی در کشور به‌راحتی مدیریت می‌شود. شقاقی بیان کرد: تراز تجاری کشور امسال رو به بهبود بوده و صادرات نفتی و غیرنفتی به دلیل افزایش بهای نفت مثبت بود. این شاخص مثبتی برای کشور است و با بهبود تراز تجاری، تراز ارزی نیز وضعیت مطلوبی خواهد داشت. او گفت: رئیس جدید بانک مرکزی باید کریدوری برای بازار ارز مبتنی بر شاخص‌های ذکر‌شده و دیگر شاخص‌های توانمندی اقتصاد کشور مشخص کند و در این محدوده در کرانه بالا و پایین مداخله کند؛ به این صورت که در محدوده پایین خریداری و در کرانه بالا عرضه کند.

این کارشناس تصریح کرد: در شرایط موجود مهم ثبات اقتصادی است و باید بازار آزاد ارز کنترل شود. برای رسیدن به این هدف باید محدوده قیمتی توسط کمیته فنی با همکاری بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و بر پایه توانمندی‌ها تعیین شود تا شرایط به ثبات برسد. او اظهار کرد: نرخ‌هایی که در بازار ارز وجود دارد کاذب است. وضعیت شاخص‌های کلیدی اثرگذار بر بازار ارز وضعیت مناسبی است و قابل‌مدیریت است و می‌توان آن را کاهش داد. شقاقی گفت: ابتدا باید محدوده قیمتی تعیین شود و بعد ثبات حاکم شود و به‌تدریج قیمت‌ها کاهش یابد؛ بنابراین جای نگرانی نیست و درنتیجه ابرتورم هم نخواهیم داشت. او در جمع‌بندی مطالب خود بیان کرد: شاخص بدهی داخلی، نقدینگی و قدرت دلاری در‌حال‌حاضر به کمترین حد رسیده است؛ بنابراین مدیریت بازار ارز به‌راحتی امکان‌پذیر است و بازارها، به‌ویژه بازار ارز، کنترل می‌شوند.