دانشجویان مانند بسیاری از اقشار کشور می‌توانند تحت پوشش تامین‌اجتماعی قرار گیرند و در حین تحصیل برای خود سوابق بیمه‌ای ایجاد کنند. سوابق بیمه‌ای دانشجویان در سازمان تامین ‌اجتماعی تفاوتی با سوابق بیمه‌ای افراد شاغل ندارد و به سوابق بیمه‌ای دوران اشتغال بعد از تحصیل آنان متصل می‌شود. در‌صورتی‌که پس از فارغ‌التحصیلی، بیمه‌پردازی افراد در سایر صندوق‌های بیمه‌ای همچون بازنشستگی کشوری، نیروهای مسلح و... ادامه پیدا کند نیز سوابق بیمه تامین ‌اجتماعی دوران تحصیل آنان، قابل‌انتقال به سایر صندوق‌های بیمه‌گر خواهد بود.

برای بیمه دانشجویان چه شرایطی باید داشته باشیم؟

بیمه دانشجویان سازمان تامین‌اجتماعی که چند سالی است در قالب کلی بیمه مشاغل آزاد، امکان‌پذیر شده است، شرایط بسیار سهل و ساده‌ای دارد و برای اینکه تحت پوشش بیمه دانشجویی قرار بگیرد، شرط اصلی این است که دانشجوی در حال تحصیل در یکی از دانشگاه‌ها یا مراکز آموزش عالی رسمی باشید. برای این بیمه در شرایط عادی و اگر سن شما در محدوده ۱۸ تا ۵۰ سال است، نیازی نیست که قبلا سابقه بیمه داشته باشید؛ اما دانشجویانی که بیش از ۵۰ سال داشته باشند، باید معادل مازاد سنی نسبت به ۵۰ سال، سابقه بیمه‌پردازی قبلی داشته باشد. البته اگر فردی دارای ۱۰ سال سابقه قبلی بیمه‌پردازی باشد، از شرط سنی معاف است و در صورت دانشجوی در حال تحصیل بودن با هر سنی می‌تواند تحت پوشش بیمه دانشجویان قرار گیرد.

آیا بیمه دانشجویان یک بیمه مطمئن و معتبر است؟

بیمه دانشجویان طرحی است که چند سالی است از سوی سازمان تامین‌ اجتماعی در حال اجراست و در کنار شرایط سهل و آسان، مزایای ارزشمندی برای دانشجویان دارد که مهم‌ترین مزیت آن، آغاز بیمه‌پردازی و ایجاد سوابق بیمه از سنین پایین‌تر و تاثیر آن بر سن بازنشستگی فرد دانشجوست. سازمان تامین ‌اجتماعی که متولی طرح بیمه دانشجویان است، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سازمان فعال در حوزه بیمه اجتماعی کشور است که براساس تعداد افراد تحت پوشش این سازمان، می‌توان گفت از هر دو نفر ایرانی، یک نفر تحت پوشش این سازمان است. این سازمان یک نهاد عمومی تحت نظارت دولت است که دولت تضمین‌کننده استمرار خدمات و تعهدات آن در قبال بیمه‌شدگان است.

مبلغ حق بیمه دانشجویان

در این نوع بیمه ۳ نرخ متفاوت برای محاسبه و پرداخت حق بیمه دانشجویان وجود دارد که نوع خدمات مورد تعهد سازمان تامین‌اجتماعی در هر نرخ، متفاوت است و متقاضی بیمه، مختار به انتخاب یکی از این نرخ‌هاست. نرخ حق بیمه دانشجویی ۱۲درصد شامل خدمات بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی می‌شود؛ یعنی بیمه‌شده با انتخاب این نرخ و پرداخت حق بیمه، بعد از رسیدن به شرایط سن و سابقه قانونی، می‌تواند بازنشسته شود و اگر خدای ناکرده پس از رسیدن به سن بازنشستگی فوت کند، بازماندگان وی برمبنای مقررات تامین‌اجتماعی و در صورت احراز شرایط قانونی، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. نرخ دیگر بیمه دانشجویی ۱۴درصد است که خدمات بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی برای این نرخ پرداخت حق بیمه تعریف شده است. کامل‌ترین نوع خدمات بیمه دانشجویی هم در نرخ ۱۸درصد است که شامل بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت است.

در سال ۱۴۰۱ و برمبنای حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار برای این سال، در شش‌ماهه دوم این سال حداقل حق بیمه دانشجویی در صورت انتخاب نرخ ۱۲درصد ماهیانه حدود ۵۰۲هزار تومان، در صورت انتخاب نرخ ۱۴درصد حدود ۵۸۵هزار تومان و در صورت انتخاب نرخ ۱۸درصد حدود ۷۵۲هزار تومان است. مهلت پرداخت حق بیمه هرماه حداکثر تا آخرین روز دوماه بعد خواهد بود. اگر دانشجو تحت پوشش بیمه خدمات درمانی همسر یا والدین خود باشد، برای استفاده از خدمات بیمه درمان، نیازی به پرداخت هزینه جداگانه ندارد و می‌تواند کماکان از پوشش بیمه‌ای به تبع همسر یا والدین خود استفاده کند؛ اما سایر متقاضیان بیمه دانشجویی در صورت تمایل به استفاده از بیمه درمان تامین‌اجتماعی، می‌توانند پرداخت سرانه درمان را انتخاب و از خدمات درمانی سازمان تامین‌اجتماعی نیز استفاده کنند. سرانه درمان هر ساله بنا بر مصوبه هیات محترم وزیران تعیین می‌شود که در سال ۱۴۰۱ به ازای هر نفر ۹۱هزار تومان تعیین شده است.

چطور برای بیمه دانشجویی ثبت‌نام کنیم؟

ثبت‌نام در طرح بیمه دانشجویان و پرداخت حق بیمه ماهانه این طرح بیمه‌ای، بسیار ساده است و هیچ نیازی به مراجعه به شعب سازمان تامین‌اجتماعی نیست. با استفاده از رایانه شخصی یا حتی گوشی موبایل، می‌توان پس از ثبت‌نام اولیه در سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به نشانی es.tamin.ir تمام مراحل انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه ماهانه را در مسیر منوی بیمه‌شدگان/  بیمه‌شدگان خاص /  انعقاد قرارداد بیمه دانشجویان انجام داد. در این سامانه شرایط متقاضی از نظر سن و سابقه قبلی پرداخت حق بیمه بررسی شده و در صورت احراز شرایط، تنها با چند کلیک ساده می‌توان با انعقاد قرارداد و پرداخت ماهانه حق بیمه، تحت پوشش بیمه دانشجویان قرار گرفت و از مزایای این طرح بیمه‌ای استفاده کرد. اگر هم به رایانه یا گوشی تلفن همراه دسترسی ندارید، برای انعقاد قرارداد بیمه دانشجویی می‌توانید به یکی از شعب یا کارگزاری‌های رسمی سازمان تامین‌اجتماعی در سراسر کشور مراجعه کنند. همچنین همکاران ما در مرکز ارتباطات مردمی سازمان تامین‌اجتماعی با شماره تلفن ۱۴۲۰ در تمام ساعات شبانه‌روز و حتی روزهای تعطیل برای راهنمایی و رفع مشکلات احتمالی شما، در خدمت خواهند بود.