مجتبی طهماسبی، سرپرست اداره کل مستمری‌های سازمان تامین‌اجتماعی، در تشریح انواع برقراری مستمری بازنشستگی گفت: ۵۰سالگی برای آقایان و ‌۴۵سالگی برای خانم‌ها به شرط داشتن حداقل ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه، یکی از شرایط برقراری مستمری بازنشستگی است که مستمری بازنشستگی این دسته از افراد، با لحاظ متوسط دستمزد آخرین دو سال مبنای کسر حق بیمه محاسبه و پرداخت می‌شود. طهماسبی همچنین گفت: داشتن ۶۰ سال برای آقایان و ۵۵ سال برای خانم‌ها و داشتن ۲۰سال سابقه‌ پرداخت حق بیمه، یکی دیگر از شرایط قانونی بازنشستگی محسوب می‌شود و بیمه‌شدگان واجد این شرایط می‌تواند با ۲۰‌ روز حقوق بازنشسته شوند که البته اگر مستمری استحقاقی این افراد کمتر از حداقل مزد کارگر عادی مصوب شورای عالی کار در سال برقراری مستمری باشد، با رعایت ماده ۱۱۱ قانون تامین‌اجتماعی، میزان مستمری پرداختی آنان تا رقم مزبور افزایش پیدا می‌کند.

او افزود: بیمه‌شده مرد در صورت داشتن ۶۰ سال تمام و بیمه‌شده زن با داشتن ۵۵ سال تمام، در صورت داشتن کمتر از ۲۰ سال سابقه بیمه‌پردازی نیز می‌تواند مشمول دریافت مستمری بازنشستگی شود، با این تفاوت که حقوق بازنشستگی به این افراد متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه آنان خواهد بود. ضمن آنکه چنانچه بیمه‌شده بعد از احراز این شرایط سنی، کمتر از ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، می‌تواند با پرداخت حق بیمه مربوط به مدت کسری سابقه تا ۱۰ سال از مزایای این نوع بازنشستگی بهره‌مند شود. سرپرست اداره‌کل مستمری‌های سازمان تامین‌اجتماعی در مورد بازنشستگی زنان کارگر با ۲۰ سال سابقه بیمه نیز گفت: خانم‌هایی که در مشاغل کارگری اشتغال به کار دارند، با ۲۰ سال سابقه کاری و دارا بودن ۴۲ سال نیز مشمول حقوق بازنشستگی شده و می‌توانند با

۲۰ روز حقوق بازنشسته شوند. همچنین همه بیمه‌شدگانی که دارای ۳۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه هستند، بدون هیچ‌گونه محدودیت سنی، می‌توانند بازنشسته شده و حقوق بازنشستگی دریافت کنند. طهماسبی در مورد شرایط برقراری مستمری ازکارافتادگی گفت: بیمه‌شده‌ای که بنا بر نظر کمیسیون‌های پزشکی موضوع ماده ۹۱ قانون تامین‌اجتماعی، در اثر حادثه ناشی از کار، ازکارافتاده کلی، ازکارافتاده جزئی یا مشمول دریافت غرامت مقطوع شناخته شود، بدون در نظر گرفتن مدت پرداخت حق بیمه و بیمه‌شده‌ای که ظرف ۱۰ سال قبل از وقوع حادثه غیرناشی از کار یا ابتلا به بیماری، حداقل حق بیمه یک سال کار را متضمن حق بیمه ۹۰ روز کار ظرف یک سال قبل از وقوع حادثه یا بیماری منجر به ازکارافتادگی پرداخته باشد، در صورت ازکارافتادگی کلی، حسب مورد، استحقاق دریافت تعهدات قانونی متناسب با آن را خواهد داشت.

او در تشریح مقررات برقراری مستمری بازماندگان افزود: کلیه بازماندگان واجد شرایط، در صورت احراز شرایط مقرر در اصلاحیه بند ۳ ماده ۸۰ قانون تامین اجتماعی و تبصره‌های ذیل آن شامل دارا بودن یک سال سابقه در ۱۰ سال آخر که حداقل ۹۰ روز آن در آخرین سال حیات باشد یا دارا بودن ۲۰ سال تمام سابقه پرداخت حق بیمه پیش از فوت، از مستمری و سایر مزایای جنبی مستمری‌بگیران بهره‌مند می‌شوند.