او تصریح کرد: در این مسیر با اتکا بر روش‌های سیستمی و استفاده از آمار و اطلاعات سامانه‌ها در سال گذشته توانسته‌ایم توفیقات خوبی از جمله شناسایی دومیلیون و ۲۰۰‌هزار مؤدی و ۱/ ۵میلیون اظهارنامه جدید به دست آوریم؛ اما اعتقاد داریم همچنان ظرفیت بالایی برای شناسایی بیشتر مؤدیان جدید وجود دارد. منظور با اشاره به لزوم تکمیل و به‌روزرسانی اطلاعات واحدهای کسب‌وکار اعم از تجاری، صنعتی و کشاورزی تصریح کرد: انجام چنین اقداماتی جهت بررسی اینکه این افراد دارای پرونده مالیاتی هستند یا خیر ضروری است. در‌حال‌حاضر بانک اطلاعاتی جامع و روزآمدشده در خصوص تعداد فعالان اقتصادی کشور اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی وجود ندارد و لازم است دسترسی به چنین بانک اطلاعاتی در کشور ایجاد شده تا علاوه‌بر سازمان امور مالیاتی دیگر بخش‌های حاکمیتی نیز بتوانند در صورت لزوم از آن بهره ببرند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در پایان سخنان خود تهیه پیش‌نویس و امضای تفاهم‌نامه میان سازمان امور مالیاتی و مرکز آمار ایران را در آینده نزدیک مبنای ادامه همکاری این دو نهاد دانست و خاطرنشان کرد: امیدواریم با درج حکمی در قانون برنامه هفتم توسعه، زمینه دسترسی جامع به اطلاعات هویتی، مکانی و شغلی فعالان اقتصادی و ارتباط و اتصال میان اطلاعات این افراد به منظور شناسایی مؤدیان جدید و فعالان اقتصادی فاقد پرونده میسر شود. رئیس مرکز آمار ایران نیز در این جلسه از آمادگی این مرکز برای ارائه مشاوره‌های فنی در خصوص تکمیل بانک‌های اطلاعاتی فعالان اقتصادی کشور خبر داد.

همچنین روز گذشته رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور از پرداخت بالغ بر ۵۵۹هزار میلیارد ریال از محل عوارض مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و مناطق عشایری کشور در هفت‌ماهه اول سال جاری خبر داد. منظور، در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی مالیاتی ایران (اینتا)، جهاد تبیین، تنویر افکار عمومی و آگاه‌سازی شهروندان با تاثیرات پرداخت مالیات در توسعه زیرساخت‌های شهری و روستایی کشور را وظیفه ملی همه رسانه‌ها، نخبگان و مسوولان کشور دانست و گفت: باید برای تبیین جایگاه مالیات در زندگی روزمره مردم و فرهنگ‌سازی مالیاتی، این خدمات به عنوان نقطه‌قوت نظام مالیاتی برای اقشار مردم تشریح شود.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور عوارض مالیات بر ارزش افزوده پرداختی به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را یکی از منابع درآمدی پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور برای توسعه زیرساخت‌های شهری و روستایی برشمرد و بیان کرد: در همین راستا در هفت‌ماهه اول سال جاری بالغ بر ۵۵۹هزار میلیارد ریال از محل عوارض مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و مناطق عشایری کشور واریز شده است. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام تحقق ۱۰۲درصدی درآمدهای مالیاتی در هفت‌ماهه اول سال جاری نسبت به میزان مصوب سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: وصول درآمدهای مالیاتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۶۳درصدی داشته است. منظور با بیان اینکه رشد درآمدهای مالیاتی در هفت‌ماهه اول سال جاری عمدتا ناشی از شناسایی مؤدیان جدید، مقابله با فرار مالیاتی، هوشمند‌سازی نظام مالیاتی و اجرای قوانین معطل‌مانده بوده است، گفت: رویکرد سازمان امور مالیاتی در دوره جدید، تحول نظام مالیاتی کشور از مالیات‌ستانی سنتی به مالیات‌ستانی هوشمند با هدف تحقق کامل درآمدهای دولت و با رعایت عدالت مالیاتی است.

در خبر دیگری که روز گذشته منتشر شد، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور در جلسه ستاد هوشمندسازی این سازمان بیان کرد: همکاری مؤثر بخش‌های مختلف سازمان و سرعت بالای سازمان در عملیاتی‌سازی و اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی ستودنی است. منظور، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور، در جلسه ستاد هوشمندسازی این سازمان اظهار کرد: سرعت بالای پیشرفت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان به‌رغم مشکلات به‌جا‌مانده از گذشته و پیچیدگی‌های اجرای این قانون قابل‌تقدیر است. او با بیان این مطلب افزود: در طی کمتر از یک هفته از اجرای صددرصدی گام اول این قانون، برای تمامی مؤدیان ثبت‌نام‌شده در نظام مالیاتی به تعداد بیش از ۱۰میلیون فقره کارپوشه مالیاتی صادر شده و همچنین حدود ۸۱‌هزار صورتحساب الکترونیکی توسط مؤدیان در این سامانه وارد شده که از این تعداد چیزی بالغ بر ۵۲۰۰ فقره در حساب مؤدیان طرف دوم قرار گرفته است.