شناسایی و دریافت مالیات از تمام فعالان اقتصادی متناسب با درآمد

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: اجرای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ با تدوین بیش از ۴۰ آیین‌نامه و دستورالعمل اجرایی، تولید سامانه ملی مودیان و آغاز اجرای قانون پایانه فروشگاهی، تدوین پیش‌نویس قانون مالیات بر جمع درآمد، تحقق ۱۱۳درصدی درآمد وصولی در سال ۱۴۰۰ و وصول بالغ‌بر ۱۴۰هزار میلیارد تومان در چهارماهه اول سال جاری و حمایت از تولید ازجمله اقدامات انجام‌شده تاکنون بوده است. او با تشریح تغییر رویکرد سازمان امور مالیاتی در پرداخت مالیات، تاکید کرد: شناسایی و دریافت مالیات از تمام فعالان اقتصادی متناسب با درآمد رویکرد اصلی سازمان است و تمام فعالان اقتصادی باید مالیات متعلقه را پرداخت کنند. رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: بر اساس همین رویکرد با اتفاقی بی‌سابقه در تاریخ مالیات‌ستانی در کشور مواجه بوده‌ایم و با ثبت ۴میلیون و سیصد هزار اظهارنامه اشخاص حقیقی در سال جاری نسبت به سال قبل ارائه اظهارنامه‌های اشخاص حقیقی ۴۷درصد رشد داشته است.

تحقق عدالت مالیاتی با هوشمند‌سازی و سامانه‌محوری

منظور با بیان اینکه سازمان مالیاتی اطلاعات کارتخوان‌ها، حساب‌های بانکی و کارت به کارت‌های بانکی را در اختیار دارد، اظهار داشت: نظام مالیاتی با هوشمندی، سامانه‌محوری و داده‌محوری می‌تواند عدالت مالیاتی را برقرار کند. او به تبیین برنامه‌های سازمان برای تحقق درآمد مالیاتی ۴۵۴هزار میلیاردتومانی برآوردی سال ۱۴۰۱ پرداخت و گفت: با اجرای برنامه‌ها و همراهی مردم می‌توان یک رکورد بسیار مهم برای کشور رقم زد. رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور توسعه پایه‌های مالیاتی ازجمله مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر مجموع درآمد را از برنامه‌های آتی سازمان دانست که باعث مقابله با سوداگری و افزایش نقش تنظیم‌گری مالیات در اقتصاد کشور می‌شود.

برخی معافیت‌های مالیاتی پاشنه آشیل نظام مالیاتی است

منظور، اعطای برخی معافیت‌های مالیاتی را پاشنه آشیل نظام مالیاتی عنوان کرد و افزود: در طی سالیان گذشته تور مالیاتی با برخی قوانین و معافیت‌های مختلف سوراخ شده است. یکی از برنامه‌های اصلی نظام مالیاتی، ساماندهی معافیت‌های مالیاتی است. او اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی را زمینه‌ساز تحول در نظام مالیات‌ستانی دانست و تاکید کرد: در حال حاضر مودیان می‌توانند به سامانه مربوطه مراجعه و برای خود کارپوشه لازم را درست کرده و صورت‌حساب‌های الکترونیکی صادر کنند. رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه فراخوان مودیان در اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی به طور تدریجی صورت خواهد گرفت، گفت: با اجرای این قانون شفافیت اقتصادی تحقق‌ یافته و فرار مالیاتی به میزان قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت.