رئیس مرکز آمار ایران با تاکید بر اینکه حذف موازی‌کاری یکی از مهمترین رویکردهای نظام آماری نوین است، گفت: یکی از مصادیق حذف موازی‌کاری در نظام آماری، تهیه فهرست آمارهای رسمی کشور است. لذا لازم است فهرست آمارهای رسمی تعیین شود که در حال حاضر ٥٠٧ عنوان از این فهرست ابتدا در کمیسیون تخصصی شورای عالی آمار و سپس در شورای عالی آمار تصویب شده‌ است. وی در ادامه از رونمایی از اولین کتابچه حاوی تعاریف و مفاهیم در آمارهای رسمی خبر داد. معاون سازمان برنامه و بودجه در ادامه افزود: نوین‌سازی نظام آماری یک پروژه ملی است که یکی از محصولات آن، سرشماری ثبتی مبناست. وی همچنین با اشاره به اینکه نوین‌سازی نظام آماری مورد تاکید و حمایت مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور محترم و هیات دولت است، از همه دستگاه‌ها خواست در این پروژه ملی همکاری کنند.

علی جعفری، رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه کشور که با موضوع نقش آمار رسمی و استانداردهای آماری در نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی کشور در این همایش سخنرانی کرد، با اشاره به مزایای حکمرانی داده، اظهار کرد: حکمرانی داده یعنی با داده‌های بهتر، چابک‌تر و تمیز‌تر، تجزیه‌و‌تحلیل‌ها انجام شود و تصمیمات و سیاستگذاری‌ها دقیق‌تر شود و در نهایت دستیابی به خروجی‌های مطلوب‌تر در کسب‌وکار میسر شود. وی افزود: در دنیا کمتر از ١٠درصد از آمارهای تولیدی برای استفاده در تصمیم‌گیری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و ٩٠درصد داده‌های تولیدی یا هدر می‌روند یا برای غرق شدن افراد در داده‌ها استفاده می‌شوند و بینشی ایجاد نمی‌کنند.

دکتر جعفری در ادامه، ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی مختلف که هدف یکسانی دارند و جمع‌پذیری و مقایسه‌پذیری داده‌های حاصل از این فعالیت‌ها، امکان دستیابی به گزارش‌های سیاستی برای مقامات ارشد کشور، رصد موضوعات و تصمیم‌گیری‌های اقتصادی در سطح کلان و همه‌جانبه و امکان مقایسه‌های بین‌المللی را از کارکردهای طبقه‌بندی نظام‌های اطلاعاتی ذکر کرد. او پیشنهاد داد، تولید داده و آمارهای مرکز آمار ایران مطابق با نیاز کاربر اصلی آن که دولت و سازمان برنامه و بودجه است، بازنگری و مشتری‌مدار شود. جعفری افزود: با توجه به شرایط کنونی جامعه که تحلیل‌ها و راهبردهای اقتصاد کلان در کشور پیشران قلمداد می‌شود (هدف اصلی برنامه هفتم توسعه)، لازم است تمام دستگاه‌های ذیربط از جمله سازمان برنامه و بودجه و امور اقتصاد کلان از تحلیل‌های قوی برخوردار باشند و بتوانند بحران فعلی را مدیریت کنند. لذا مرکز آمار ایران که نقش اصلی را در تهیه و تولید داده‌های این بخش را بر عهده دارد لازم است با قوت و قدرت بیشتری نقش خود را ایفا کند و تعامل با دستگاه‌ها و ارائه ظرفیت‌های خود به جامعه را در دستور کار دائمی خود قرار دهد.

آمارهای منتشره در وزارت اقتصاد توسط مرکز آمار ایران ارزیابی می‌شوند

محمد‌هادی سبحانیان، معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی، با اشاره به بحث بودجه‌ریزی، گفت: لازم است در بودجه‌ریزی، منابع جدید را شناسایی کنیم و پیشنهاد ما این است که برای این امر، یک کارگروه در سطح دولت با حضور وزارت اقتصاد، سازمان برنامه‌و‌بودجه و سایر دستگاه‌های مربوطه تشکیل شود. او در ادامه گفت: ارتباط و تعامل بسیار خوبی بین معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی و مرکز آمار ایران وجود دارد و ما آمادگی داریم این تعامل ارتقا پیدا کند. دکتر سبحانیان افزود: آمارهای منتشره در وزرات اقتصاد و دستگاه‌های تابعه توسط مرکز آمار ایران ارزیابی می‌شوند که نتیجه آن بهبود کیفیت آمارهای منتشره توسط این وزارتخانه است. وی ضمن ابراز خرسندی از دریافت «نشان اهتمام به کیفیت» توسط سازمان بورس و ارواق بهادار از طرف مرکز آمار ایران، گفت: امیدوارم وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان‌های تابعه موفقیت‌های بیشتری در زمینه اهتمام به کیفیت کسب کنند.

او با اشاره به اختلافاتی که در زمینه برخی از شاخص‌ها بین مرکز آمار ایران و بانک مرکزی وجود دارد، گفت: قانون مرکز آمار ایران را مرجع تولید و انتشار آمارهای رسمی تعیین کرده و این اختلاف آماری نباید باعث سردرگمی در تصمیم‌گیری برنامه‌ریزان شود. گفتنی است، همایش روز استاندارد و کیفیت آمارهای رسمی در سومین روز از هفته آمار که با همین عنوان نامگذاری شده ‌است، روز سوم آبان‌ماه در مرکز آمار ایران برگزار شد. در این همایش «نشان اهتمام به کیفیت» از طرف دکتر حسین‌زاده به سازمان بورس و اوراق بهادار اهدا شد. محمدجواد شاکر آرانی، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم، آرش فاضلی، مدیر کل دفتر استاندارد‌ها و نظارت بر طرح‌های آماری، سمانه قادری، رئیس گروه ارزیابی کیفیت آمارها و آزاده برفی‌پور، رئیس گروه استانداردهای آماری، از دیگر سخنرانان این همایش بودند.