از سوی دیگر، صلح و توسعه به عنوان موضوع روزگار بدون تغییر باقی مانده و مفهوم اجتماع یک آینده مشترک برای بشریت همچنان بر قلب مردم تاثیر می‌گذارد. ابتکار توسعه جهانی (GDI) و ابتکار امنیت جهانی (GSI) که توسط شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ پیشنهاد شد، حمایت عملی مهمی از مفهوم جامعه‌ای مشترک برای بشریت در آینده است که توسعه و امنیت بخشی جدایی‌ناپذیر آن هستند و راه‌حل‌های چینی را برای پیگیری صلح جهانی و رفاه مشترک ارائه می‌دهند.

همانطور که رئیس‌جمهور چین، شی، در بیست‌و‌دومین اجلاس سازمان همکاری شانگهای در اوایل ماه جاری اشاره کرد، چین آماده همکاری با سایر ذینفعان برای پیگیری ابتکار توسعه جهانی و ابتکار امنیت جهانی برای حمایت از توسعه پایدار و ایجاد یک معماری امنیتی متوازن است. اکنون یک سال است که ابتکار توسعه جهانی بر اصولی که باید برای ارتقای توسعه ملی رعایت شود، تمرکز کرده و به مسائل توسعه پرداخته و در‌عین‌حال توجه ویژه‌ای به اقدامات مشخص برای حل معضل توسعه فوری مانند بحران غذا دارد. به عنوان مثال، چین تاکنون بیش از ۱۵۰۰۰ تن کمک غذایی اضطراری بشردوستانه به کشورهای در حال توسعه مربوطه در سال جاری ارائه کرده است.

وقتی صحبت از هماهنگی تلاش‌های بین‌المللی در زمینه زیرساخت‌ها می‌شود، چین بر ضرورت کنار گذاشتن ذهنیت حاصل جمع صفر و پایبندی به اصل دستیابی به رشد مشترک از طریق مشاوره و همکاری تاکید کرده است. این چشم‌انداز استراتژیک و آینده‌نگر در واقع همان چیزی است که اصطلاح جهانی شدن بیان می‌کند. در سطح دوجانبه، ابتکار توسعه جهانی هم‌افزایی استراتژی‌های توسعه را با جست‌وجوی بزرگترین عامل مشترک با چشم‌اندازهای توسعه که توسط سایر کشورها آغاز شده است، ترویج می‌کند. تلاش‌های چین برای تقویت توسعه جهانی در آب‌های متلاطم با استقبال گسترده جامعه بین‌المللی مواجه شده است. از طرفی بشریت یک جامعه امنیتی تفکیک‌ناپذیر است. اگر مسائل امنیتی حل نشود، پیشبرد امر صلح و توسعه انسانی دشوار خواهد بود.

ابتکار امنیت جهانی از نزدیک با محیط سیاسی و اقتصادی بین‌المللی کنونی ادغام شده و مفهومی امنیتی را در بر می‌گیرد که بر «اشتراک، جامعیت، همکاری و پایداری» تاکید می‌کند. این ابتکار نه‌تنها در مورد آنچه باید انجام داد، بلکه در مورد آنچه نباید انجام داد و با چه چیزی باید مخالفت کرد، توضیح می‌دهد. از نظر تاکتیکی، ابتکار امنیت جهانی از یک مسیر امنیتی جدید حمایت می‌کند که بر گفت‌وگو به جای رویارویی، مشارکت به جای اتحاد و همکاری برد-برد به جای دستاوردهای حاصل جمع صفر تمرکز دارد. در یک لنز نظری، ابتکار امنیت جهانی پیش‌بینی بدبینانه واقع‌گرایان ژئوپلیتیک را که ادعا می‌کنند معضل امنیتی غالب است و جنگ‌ها گسترده است، رد کرده است. از لحاظ تاریخی، چین اقدامات عملی برای دفاع از ارزش‌های مشترک انسانی صلح، توسعه، انصاف، عدالت، دموکراسی و آزادی انجام داده است.

در هفتادوهفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، وانگ یی، مشاور دولتی و وزیر امور خارجه چین، بار دیگر تاکید کرد چین متعهد به تقویت همبستگی و همکاری با سایر کشورهاست. باید گفت چین نقش کلیدی در ایجاد مشارکت جهانی برای مقابله با تغییرات آب‌و‌هوایی ایفا کرده است. تلاش‌های چین برای دستیابی به اهداف «کربن صفر»، قبل از سال ۲۰۳۰ و دستیابی به بی‌طرفی کربن قبل از سال ۲۰۶۰، مطمئنا با تحقق اهداف تعیین‌شده در توافقنامه پاریس، انگیزه‌ای قوی به جهان خواهد داد. در سطح منطقه‌ای، ابتکار امنیت جهانی بر ایجاد یک معماری جدید برای امنیت و همکاری در آسیا متمرکز است. در سطح دوجانبه، ابتکار امنیت جهانی بر اهمیت نگرانی‌های امنیتی مشروع همه کشورها تاکید می‌کند. همه کشورها صرف نظر از وسعتشان منافع امنیتی برابری دارند.

این دو ابتکار به دنبال غلبه بر چشم‌انداز تونلی هستند که به افزایش جهانی‌زدایی و بیگانه‌هراسی کمک می‌کند، که خطر ایجاد مانع از حکومت جهانی توسعه و امنیت را به همراه دارد. هدف ابتکار توسعه جهانی و ابتکار امنیت جهانی با تاکید بر اصل باز بودن و فراگیر بودن، شکستن وضعیت نابرابر در روابط بین‌دولتی است. با توجه به منابع و توانمندی‌های خود، انتظار می‌رود قدرت‌های بزرگ تلاش‌های هماهنگ و پیوسته‌ای را برای اجرای برنامه توسعه پایدار ۲۰۳۰ سازمان ملل انجام دهند و شتاب جدیدی را به حاکمیت امنیت جهانی در دوران پس از همه‌گیری تزریق کنند. در‌حال‌حاضر برخی از کشورهای کمتر‌توسعه‌یافته با محدودیت‌های مضاعف فقر و درگیری مواجه هستند که ناشی از دلایل پیچیده سیاسی و تاریخی است. حوزه‌های موضوعی تحت پوشش این دو ابتکار از جمله کاهش فقر، امنیت غذایی، تبادل دانش و تجربه، احترام به انتخاب‌های ملی و رد تحریم‌های یکجانبه نادرست، به همکاری‌های توسعه و حاکمیت امنیتی در این کشورها و مناطق بسیار مرتبط است.

چین سازنده صلح جهانی، مشارکت‌کننده در توسعه جهانی، مدافع نظم بین‌المللی، تامین‌کننده کالاهای عمومی و میانجی در مسائل مهم بوده است. تحت نظارت ابتکار امنیت جهانی و ابتکار توسعه جهانی، مبادلات مردم با مردم و همکاری جامعه مدنی، توسعه و روایت امنیتی مبتنی بر قوانین را بیشتر شکل خواهد داد و یک پایه اخلاقی محکم برای توسعه و امنیت جهانی ایجاد خواهد کرد. به عنوان کالاهای عمومی جهانی، این دو ابتکار دارای قدرت بوده و ذینفعان بین‌المللی را دوباره برای ساختن جامعه‌ای با آینده‌ای مشترک برای بشریت توانمند می‌کنند.