p06 copy

 بیشترین تورم خوراکی در دهک اول درآمدی

تورم نقطه‌ای دهک‌های هزینه‌ای نشان می‌دهد تورم خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در مردادماه سال جاری همانند تورم کلی کاهش یافته و از 86درصد در ماه گذشته به 4/ 80درصد رسیده است. در واقع تورم گروه خوراکی‌های دهک اول درآمدی در این ماه 1/ 86درصد بوده است؛ این در حالی است که تورم نقطه‌ای این گروه در ماه گذشته 5/ 93 درصد بود. البته نکته قابل‌توجه در مورد گروه خوراکی‌ها به تفکیک گروه‌های درآمدی آن است که تورم دهک دهم درآمدی کم‌تر از گروه اول است. در این ماه تورم دهک دهم درآمدی 79درصد بوده است. گزارش مرکز آمار نیز بیان می‌کند بر‌اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به 7 واحد درصد رسیده که نسبت به تیرماه 2/ 1واحد درصد افزایش یافته است.

فاصله تورمی در گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نسبت به ماه قبل 5/ 0واحد درصد افزایش یافته است. یکی از دلایل مهم تفاوت تورم گروه‌های خوراکی در دهک‌های درآمدی مختلف، تفاوت در نسبت مخارج خانوارهای دارای درآمد متفاوت است. برای مثال خانوارهایی که جزو دهک‌های پایین درآمدی هستند، نسبت قابل‌توجهی از درآمد خود را صرف هزینه‌های خوراکی می‌‌کنند. همین امر موجب می‌شود تغییرات قیمتی ایجاد‌شده در در گروه خوراکی‌ها، این خانوارها را بیش از دهک‌های بالای درآمدی تحت تاثیر قرار دهد. از طرفی می‌توان گفت در ماه‌های گذشته تغییر سیاست در تخصیص ارز ترجیحی موجب شد قیمت مواد خوراکی به صورت قابل‌توجهی افزایش پیدا کند.

بنابراین طبیعی است که بار اصلی این تغییر سیاست و افزایش قیمت‌ مواد خوراکی بر دوش دهک‌های درآمدی پایین باشد. برخلاف کاهشی بودن میزان تورم گروه‌های خوراکی، تورم در کالاهای غیرخوراکی و خدمات در مردادماه به صورت کلی بدون تغییر بوده است. در‌واقع در هر دو ماه تورم این گروه 9/ 36درصد بوده است. اما بررسی تورم این گروه از کالاها در گروه‌های مختلف درآمدی متفاوت است. برای مثال تورم این گروه برای دهک اول درآمدی معادل 8/ 35درصد بوده است.

 این درحالی است که تورم همین گروه در دهک دهم درآمدی 6 /38 درصد بوده است. همچنین بر خلاف کاهشی بودن تورم این گروه در 3 دهک بالای درآمدی، تورم دهک اول تا هفتم کالاهای غیرخوراکی نسبت به تیرماه افزایش یافته است. تفاوت تورم در کالاهای خوراکی و غیرخوراکی نشان می‌دهد اگر تحولات ایجاد‌شده در ماه‌های اخیر مربوط به گروه خوراکی نبوده و خدمات با افزایش قیمت قابل‌توجهی مواجه می‌شود، این بار، دهک‌های درآمدی بالا به شکل چشمگیرتری تحت تاثیر قرار می‌گرفتند. گزارش مرکز آمار همچنین بیان می‌کند برخلاف افزایش فاصله تورمی در گروه کالاهای خوراکی، در گروه کالاهای غیر‌خوراکی و خدمات فاصله تورمی نسبت به ماه قبل 1/0واحد درصد کاهش داشته است.