Untitled-1 copy

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری در راستای اجرای ماده (10) «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال 1401 در بانک مرکزی راه‌اندازی و بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی از محل منابع پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه شبکه بانکی حسب دستور‌العمل مربوطه اقدام به پرداخت تسهیلات یاد‌شده می‌‌کنند.  این سامانه با هدف سهولت در ثبت درخواست برای متقاضیان و تمرکز ثبت‌نام متقاضیان در یک سامانه راه‌اندازی شده و امکان هویت‌سنجی متقاضیان و استعلامات مورد‌نیاز از جمله رابطه والد-فرزندی به صورت برخط، تسریع در پرداخت تسهیلات و کاهش میانگین زمان انتظار، جلوگیری از اخذ چندین‌باره تسهیلات توسط متقاضیان و امکان نظارت لحظه‌ای بانک مرکزی بر شبکه بانکی در اعطای تسهیلات را فراهم می‌کند.

متقاضیان برای تقاضای این تسهیلات در ابتدا باید با مراجعه به این سامانه به آدرس https://ve.cbi.ir/VC/DefaultVC.aspx، ثبت‌نام خود را انجام داده و کد رهگیری اخذ کنند. سپس نسبت به انتخاب بانک و شعبه دلخواه از لیست شعب مجاز اقدام کنند. پس از تایید شعبه انتخابی متقاضی توسط بانک عامل، متقاضیان با مراجعه به شعبه و تکمیل مدارک، نسبت به دریافت تسهیلات اقدام می‌کنند. تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده‌اند، به ازای فرزند اول 200‌میلیون ریال و به ازای فرزند دوم 400‌میلیون ریال و به ازای فرزند سوم 600‌میلیون ریال و به ازای فرزند چهارم 800‌میلیون ریال و به ازای فرزند پنج به بعد 1000میلیون ریال است.

پرداخت لحظه‌ای با پل

سامانه دیگری که در این مراسم رونمایی شد سامانه پرداخت لحظه‌ای (پل) نام دارد. این سامانه به‌عنوان یکی از سامانه‌های ملی پرداخت، بستر مناسبی را برای انتقال آنی الکترونیکی وجوه خُرد بین بانک‌های کشور بر‌اساس شماره حساب (شبا) در هر ساعتی از شبانه‌روز فراهم می‌آورد. مشتریان شبکه بانکی از طریق این سامانه می‌توانند مبالغ خرد را از یک شماره شبا به شماره شبای دیگر حساب دیگر به صورت آنی منتقل کنند. سقف انتقال وجه با استفاده از این روش در اینترنت‌بانک و موبایل‌بانک ۱۰۰میلیون ریال و در داخل شعب ۱۵۰میلیون ریال است. هدف اصلی راه‌اندازی این سامانه ایجاد بستری نوین و ایمن برای انتقال وجه آنی بین مشتریان بر مبنای شماره شباست.

از مزایای این سامانه می‌توان به کارمزد پایین‌تر نسبت به سرویس کارت به کارت، سهولت انتقال و کارکرد 7 در 24 و بدون وقفه در تمام ایام سال اشاره کرد. در حال حاضر امکان ارسال دستورپرداخت پل توسط تمام مشتریان از درگاه‌های 23 بانک (حداقل در یکی از درگاه‌های شعبه، اینترنت و موبایل‌بانک‌های سامان، آینده، ملی ایران، صادرات ایران، دی، ایران‌زمین، اقتصادنوین، سرمایه، پاسارگاد، قرض‌الحسنه رسالت، گردشگری، توسعه تعاون، معاملات ریالی، خاورمیانه، شهر، صنعت و معدن، کشاورزی، ایران - ونزوئلا، قرض‌الحسنه مهر ایران، سینا، پارسیان، پست بانک و مسکن) به مقصد 27 بانک مقدور است و به مرور زمان این خدمت در تمام بانک‌های کشور عملیاتی می‌شود.