ورق سود بین‌بانکی به نفع بورس برگشت

به گزارش «ایسنا»، نرخ بهره بین‌بانکی به‌عنوان یکی از انواع نرخ‌های بهره در بازار پول به نرخ‌های سود یا بهره در سایر بازارها جهت می‌دهد. در واقع این نرخ، قیمت ذخایر بانک‌هاست و زمانی که آنها در پایان دوره مالی کوتاه‌‌‌مدت، اعم از روزانه یا هفتگی، دچار کسری ذخایر می‌‌‌شوند، از سایر بانک‌ها در بازار بین‌بانکی یا بانک‌مرکزی استقراض می‌کنند.

کارشناسان، افزایش سود بین‌بانکی را عامل مهمی برای مهار تورم و کاهش انتظارات تورمی می‌‌‌دانند؛ اما شرط آن را تداوم افزایش‌‌‌های چشمگیر نرخ سود در بازار بین‌بانکی بیان می‌کنند که این موضوع به سیاست‌‌‌های بانک‌مرکزی وابسته است؛ زیرا به اعتقاد آنها سیاست انبساطی بانک‌مرکزی مانع ادامه روند صعودی نرخ سود در بازار بین‌بانکی می‌شود و در پی آن نیز بر کاهش یا مهار تورم تاثیری نخواهد داشت.

اینکه افزایش نرخ بهره بین‌بانکی چگونه به کاهش تورم ختم می‌شود، به این صورت است که افزایش این نرخ، افزایش سود سپرده‌‌‌ها و اوراق دولتی را در پی خواهد داشت که این امر، مردم را به سپرده‌‌‌گذاری در بانک‌ها و خرید اوراق دولتی تشویق می‌کند. به اعتقاد کارشناسان، چنین وضعیتی موجب می‌شود که مردم به سمت سرمایه‌گذاری در بازارهای طلا، ارز، خودرو و... نروند تا این موضوع، تقاضای خرید این دارایی‌‌‌ها و قیمت آنها را کاهش ‌‌‌دهد و به این ترتیب با کاهش انتظارات تورمی، تورم نیز کنترل شود.

نرخ سود بین‌بانکی برای بازار سرمایه از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چراکه سرمایه‌گذاری در بانک نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس برای بانک‌ها کم‌‌‌ریسک‌‌‌تر است و این موضوع موجب می‌شود که  بانک‌ها نقدینگی را از بازار سرمایه خارج کنند.

نرخ سود بین‌بانکی افزایش یافت؛ بورس قرمز شد

در این بین، بررسی روند سود بین‌بانکی از ابتدای سال‌جاری تا ۲۳تیرماه نشان می‌دهد که نرخ این سود از ۳۶/ ۲۰درصد به ۱۴/ ۲۱‌درصد رسیده، در حالی که سقف نرخ تعیین‌شده برای این موضوع ۲۰‌درصد بوده و همین موضوع در روزهای اخیر به منفی‌شدن بورس دامن زده است. البته چندی پیش، احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره عبور سود بین‌بانکی از ۲۱‌درصد و رسیدن آن به ۳۱/ ۲۱درصد، اظهار کرده بود: سیاست تیم اقتصادی مبنی بر باقی‌ماندن سود بین‌بانکی در محدوده ۲۰‌درصد تغییر نکرده و برای حل این مساله در جلسه شورای پول و اعتبار تصمیم‌گیری خواهد شد.

نرخ سود بین‌بانکی کنترل می‌شود

در این راستا، رئیس کل بانک‌مرکزی دیروز در نشستی مشترک با رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، ضمن تاکید بر لزوم یکپارگی سیاست‌‌‌های پولی و مالی، اعلام کرد که نرخ سود بین‌بانکی در چارچوب سیاست‌‌‌های پولی کنترل خواهد شد.

علی صالح‌آبادی با اشاره به موضوع نرخ سود بین‌بانکی به‌عنوان یکی از دغدغه‌های فعالان بازار سرمایه، افزود: نرخ سود در بازار بین‌بانکی طبیعتا متناسب با عرضه و تقاضا و مکانیزم بازار تعیین می‌شود؛ اما بانک‌مرکزی به‌عنوان بازارساز و در چارچوب سیاست پولی ضدتورمی که به تایید دولت نیز رسیده است، در این بازار حضور دارد و نرخ سود در این بازار را در چارچوب مشخصی کنترل می‌کند. در همین راستا نیز در جلسه روز گذشته، تصمیماتی در این خصوص اتخاذ شد که با اجرای این تصمیمات، نرخ سود در بازار بین‌بانکی کنترل خواهد شد.

رئیس کل بانک‌مرکزی در عین حال، رویدادهای اثرگذار بر بازار سرمایه را موضوعات چندگانه دانست که باید مورد توجه قرار گیرد. وی در این راستا بیان کرد: دغدغه فعالان بازار سرمایه، مورد توجه تیم اقتصادی دولت و بانک‌مرکزی است و تدابیر لازم در این خصوص اتخاذ خواهد شد. البته باید توجه کرد که هر سیاستی در زمینه حمایت از بازار سرمایه باید همراستا با سایر سیاست‌های دولت، به‌ویژه سیاست کنترل تورم و اصلاح نظام بانکی باشد.

صالح‌آبادی در ادامه، با تاکید بر لزوم پایبندی بانک‌ها و نهادهای مالی به نرخ‌های سود مصوب شورای پول و اعتبار گفت: سازمان بورس ‌سازوکارهای حمایت نظام‌بانکی از شرکت‌ها و نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه، از جمله بازنگری در برخی مقررات در حوزه نهادهای مالی، سیاست‌های هدایت اعتباری با هدف تسهیل و ایجاد مشوق برای تامین مالی شرکت‌های فعال در بازار سرمایه از بانک‌ها را بررسی و به بانک مرکزی پیشنهاد کند و بانک‌مرکزی برای همکاری با بازار سرمایه در این زمینه آمادگی کامل دارد.

لزوم همکاری دوطرفه

رئیس سازمان بورس نیز با تاکید بر اینکه متغیرهایی همچون افت قیمت جهانی کالاها یا برخی تصمیمات، ازجمله نرخ‌گذاری دستوری کالاها نیز بر وضعیت درآمدی شرکت‌های بورسی و کاهش پیش‌بینی‌پذیری و اطمینان در بازار سرمایه اثرگذار است، اظهار کرد: امیدواریم برای حل این موضوعات نیز تدابیر لازم اتخاذ و اطمینان فعالان بازار سرمایه به این بازار تقویت شود.

براساس این گزارش و به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، مجید عشقی، به برخی راهکارها به منظور تقویت هم‌افزایی بازار پول و سرمایه، از جمله رفع برخی محدودیت‌ها در تراکنش متقاضیان سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اصلاح مقررات در حوزه نهادهای مالی وابسته به بانک‌ها و تسهیل ارائه خدمات شبکه بانکی به شرکت‌ها و نهادهای فعال در بازار سرمایه اشاره کرد که با استقبال رئیس کل بانک مرکزی مواجه شده و مقرر شد تدابیر پیشنهادی در کمیته مشترک بانک‌مرکزی و سازمان بورس مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گیرد.