به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، علاءالدین ازوجی با اشاره به نقش سازمان مدیریت و برنامه‌‌‌ریزی در جهت بهبود آلودگی هوای تهران گفت: در سال‌های اخیر متاسفانه شاهد این معضل در کلان‌شهرها به‌‌‌خصوص کلان‌شهر تهران هستیم که علت این آلودگی در دو دسته منابع متحرک آلودگی هوا همچون خودروهای سبک و سنگین و منابع ثابت همچون واحدهای تولیدی و کارخانه‌ها تقسیم می‌شود. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در تشریح راهکارهای این سازمان برای بهبود مشکل آلودگی هوا، تصریح کرد: نخستین راهکار الزام به رعایت رهیافت‌‌‌های سند آمایش سرزمین و جلوگیری از رشد و توسعه مناطق در بارگذاری‌‌‌های جدید است که بسیار حائز اهمیت است. از راهکارهای دیگر می‌توان به توسعه حمل‌ونقل عمومی، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، توسعه و بهسازی شبکه معابر، توسعه فضای سبز، ارتقای کیفیت سوخت، حمایت از تولید خودروهای هیبریدی، الزام خودروسازان به ارتقای کیفیت محصولات، فرهنگ‌سازی و ترویج استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی و جلوگیری از بروز پدیده بیابان‌‌‌زدایی اشاره کرد.

وی تاکیدکرد: به این ترتیب آنچه در نگرش سازمان مدیریت و برنامه‌‌‌ریزی استان تهران دنبال می‌شود، اتخاذ سیاست‌های پیشگیرانه آلودگی هواست که به مراتب هزینه‌‌‌های اجتماعی کمتری برای شهروندان این استان به همراه دارد. ازوجی درباره برنامه سازمان درباره فرونشست زمین گفت: این مساله در ارتباط تنگاتنگ با مسائل مربوط به حوزه مدیریت آب و آب و فاضلاب در استان قرار دارد و برداشت غیراصولی و بهره‌برداری بیش از اندازه از منابع آب زیرزمینی چنین پدیده‌‌‌ای را به وجود آورده است. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران تصریح کرد: کارشناسان این سازمان در این حوزه نیز با توجه به تجارب خود راهکارهایی ارائه داده‌‌‌اند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به اهتمام جدی در پیاده‌سازی داده‌‌‌های سند آمایش در حوزه آب، ممانعت از رشد و توسعه سکونتگاه‌‌‌های جدید و به تبع آن بارگذاری‌‌‌های جدید جمعیتی، جلوگیری از شکل‌‌‌گیری شهرک‌‌‌ها و نواحی صنعتی و مجتمع‌‌‌های صنعتی اشاره کرد.

او درباره ساماندهی سکونتگاه‌‌‌های غیررسمی و بافت‌‌‌های فرسوده شهری نیز گفت: بافت‌‌‌های ناکارآمد شهری (سکونتگاه‌‌‌های غیررسمی و بافت‌‌‌های فرسوده) که همراه خود بسیاری معضلات زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی را حمل می‌کنند به عنوان چالش‌های نظام برنامه‌‌‌ریزی و مدیریتی شهرهای کشور مطرح هستند و بازآفرینی شهری نیز عنوانی جدید است که به دنبال ساماندهی این مناطق است. او اضافه کرد: سیاست سازمان مدیریت و برنامه‌‌‌ریزی  استان تهران در این حوزه افزایش سهم بخش مسکن از منابع هدفمندسازی یارانه‌‌‌ها، بسط روش‌های حمایتی تشویق نوسازی در بافت‌‌‌های ناکارآمد و اعطای تسهیلات اسکان موقت در بافت‌‌‌های فرسوده شهری است.

۵۰‌درصد درآمد عمومی دولت از تهران به دست می‌‌‌آید

ازوجی درباره آخرین وضعیت منابع و مصارف بودجه عمومی دولت در استان تهران، تصریح کرد: بدیهی است که یکی از روش‌های مدیریت استان تهران استفاده موثر از منابع و مصارف بودجه عمومی دولت در استان است. این استان تنها استانی است که بیش از ۵۰‌درصد درآمد عمومی دولت را به خود اختصاص داده است؛ ولی محدودیت‌های دولت در سال‌های اخیر به‌خصوص سال ۱۴۰۰ موجب شد که مصارف بودجه عمومی در استان با مشکل مواجه شود. ازوجی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه کشور برای سال آینده رشد اقتصادی ۸‌درصدی را هدف‌گذاری کرده، گفت: رشد اقتصادی و به دنبال آن بهبود درآمد سرانه از جمله دستاوردهای دولت قلمداد می‌شود، خروج از رکود و بهبود رشد اقتصادی مورد تاکید دولت سیزدهم و رئیس سازمان برنامه و بودجه است و این موضوع در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مورد تاکید جدی قرار گرفته است.

او اضافه کرد: برای هر استانی‌درصد رشدی تعیین شده است، برای استان تهران در سال آینده رشد اقتصادی ۱/ ۷‌درصدی پیش‌بینی شده است. این رشد اقتصادی در دو محور رشد تولید و رشد بهره‌‌‌وری (به‌خصوص استفاده از ظرفیت‌‌‌های موجود سرمایه‌‌‌ای، تجهیزات و... استان تهران برای رونق بخشی تولید و کسب و کارها) محقق خواهد شد. او با اشاره به جایگاه بخش خصوصی گفت: واگذاری طرح‌‌‌های بزرگ دولتی به بخش غیردولتی و استفاده از مشارکت عمومی و خصوصی برای اتمام پروژه‌‌‌های نیمه‌تمام، راه‌‌‌اندازی بانک توسعه‌‌‌ای برای تامین مالی طرح‌‌‌های عمرانی بلندمدت در دستور کار قرار دارد. او اضافه کرد: حمایت از سرمایه‌گذاری بیرون از بدنه دولت در اجرای طرح‌‌‌های با کیفیت، در اولویت قرار گرفتن پروژه‌‌‌های دارای توجیه اقتصادی و زیربنایی نظیر حمل‌ونقل جاده‌‌‌ای و ریلی، ضرورت ایجاد بسترهای نوین تامین مالی مردمی و غیربانکی در کشور و شناسایی ظرفیت‌‌‌های جدید درآمدی استان از دیگر اولویت‌‌‌هاست.

ازوجی درباره نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌‌‌ها گفت: کسب و کارهای نوین مبتنی بر ایده و فناوری جدید از ضروریات استان تهران محسوب می‌شود و شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌‌‌ها این ویژگی را دارا هستند. حدود ۳‌هزار شرکت دانش‌بنیان در استان تهران مستقر است که بیش از ۵۲‌درصد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور را شامل می‌شود و بر همین اساس در اسناد بالادستی و سند آمایش استان تهران نیز فعالیت‌های حوزه خدمات برتر و دانش‌بنیان مزیت ویژه‌‌‌ای برای استان شناخته شده است. او تصریح کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌‌‌ریزی استان تهران ماموریتی در جهت پرداخت تسهیلات در جهت حمایت و تقویت این کسب و کارها به طور مستقیم ندارد اما در سیاست‌های کلان کشور ظرفیت‌‌‌های قانونی در این راستا در بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه دیده شده است. وی تاکید کرد: در برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌هایی که برای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در استان صورت خواهد گرفت، تقویت این شرکت‌ها مورد تاکید سازمان مدیریت و برنامه‌‌‌ریزی است.