پرداخت 90 هزار وام خرید مسکن

بر اساس این طرح، تمامی متقاضیانی که قصد بهره‌‌‌‌مندی از تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق ممتاز به تنهایی یا همزمان با تسهیلات جعاله تعمیر را دارند، می‌توانند از سقف تسهیلات به صورت ۵۰ درصد از محل اوراق ممتاز و ۵۰ درصد از محل منابع بدون سپرده بانک، برای خرید مسکن استفاده کنند.

درخواست متقاضی  باید حداکثر تا تاریخ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ در دفتر شعبه ثبت و کارمزد علی‌الحساب ارزیابی تا تاریخ مذکور اخذ شده باشد و قرارداد ذی‌ربط (قرارداد خرید مسکنی که قرار است تسهیلات به آن تعلق بگیرد) حداکثر تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۱ در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود.

۵۸ میلیون برای خرید وام مسکن

برای ۴۰۰ میلیون وام خرید مسکن زوجین در استان تهران لازم است فقط ۴۰۰ برگ اوراق تهیه شود. البته هزینه ۱۴۵ هزار تومانی این اوراق همچنان پابرجاست. با توجه به این رقم، هزینه تهیه این اوراق برای زوجین ۵۸ میلیون تومان می‌شود.

هزینه تامین ۸۰ میلیون وام جعاله نیز با احتساب تهیه ۸۰ برگ اوراق حدود ۱۲ میلیون تومان می‌شود. این در حالی است که هزینه خرید هر برگ اوراق در پایان تابستان ۶۰ هزار تومان بود و حال در زمستان افزایش بیش از دو برابری را شاهد است.

اوراق تسهیلات مسکن، نیمه هر ماه توسط بانک مسکن برای دارندگان حساب سپرده ممتاز در نظر گرفته شده و نماد معاملاتی آن در اول ماه بعد، در فرابورس بازگشایی و قابلیت معامله پیدا می‌کند. به همین علت ابتدای هر ماه به دلیل عرضه اوراق، نرخ آن کاهشی می‌شود.

اوراق تسهیلات مسکن تاریخ انقضا دارند و بر مبنای تاریخ خریداری شده، فرصت استفاده از آن وجود دارد.

روی نماد معاملاتی این اوراق، نام ماه و دو رقم آخر سال صدور مشخص است که تاریخ انتشار و فرصت استفاده از اوراق را نشان می‌دهد. نماد امتیاز تسهیلات مسکن مهر ۹۹ مربوط به اوراقی است که در مهر ۹۹ منتشر شده است و مدت اعتبار آن تا دو سال است که این مدت با نظر بانک مسکن و در شرایط خاص قابل تمدید خواهد بود. اگر مدت دو ساله اوراق تمام شود، اوراق باطل شده و دیگر نمی‌توان با آنها وام گرفت.

نوسان‌گیری ممنوع

همزمان با افزایش هزینه خرید اوراق مسکن بانک مسکن، معاون نظارت بازار فرابورس ایران اعلام کرد نوسان‌گیری اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن از شنبه هفته جاری ممنوع خواهد بود. با توجه به کاربرد اوراق گواهی حق تقدم امتیاز تسهیلات مسکن در راستای دریافت تسهیلات خرید مسکن، از روز شنبه ۲۳ بهمن سال جاری امکان فعالیت همزمان در سمت خرید و فروش معاملات این اوراق بهادار توسط مشتریان (نوسان‌گیری روزانه) فراهم نخواهد‌بود.

پرداخت ۸۶ هزار فقره تسهیلات خرید مسکن

بانک مسکن از ابتدای امسال تا پایان دی گذشته ۸۶ هزار و۴۴۱ فقره تسهیلات خرید مسکن (فروش اقساطی) به متقاضیان پرداخت کرده است. این تسهیلات به مبلغ حدود یکصد هزار میلیارد ریال بوده است.

۸۵درصد تسهیلات بانک مسکن در بخش مسکن پرداخت شده است. اما از نظر مبلغ ۸۱درصد از تسهیلات بانک مسکن به بخش فوق پرداخت شده است. پس از فروش اقساطی، تعداد ۱۰۶ هزار و۹۳ فقره تسهیلات جعاله در ۱۰ ماه ابتدای امسال پرداخت شد. میزان رقم پرداختی در این بخش نیز۴۰ هزار میلیارد ریال است.

بانک مسکن در بخش فروش اقساطی-سهم‌الشرکه تعداد ۸۹ هزار و۳۴۴فقره تسهیلات به مبلغ ۴۸ هزار و۷۱۳میلیارد ریال در ۱۰ ماه ابتدای سال جاری پرداخت کرده است.

مشارکت مدنی تعداد ۸۰ هزار و۲۶۰ فقره تسهیلات را به خود اختصاص داده که رقمی به میزان ۱۴۱هزار و۱۸۹ میلیارد ریال را شامل می‌شود. بانک مسکن در بخش تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، ودیعه و... یک هزار و۹۶۷ فقره تسهیلات به ارزش ۶۱۷میلیارد ریال پرداخت کرده است. جمع کل تعداد تسهیلات مسکن پرداختی بانک مسکن در ۱۰ ماه ابتدای سال جاری ۴۳۴هزار و۷۱۶ فقره و به میزان ۳۷۴هزار و۷۹۱ میلیارد ریال است.

جمع کل تعداد تسهیلات مسکن و غیرمسکنی بانک مسکن در مدت زمان یادشده نیز ۵۰۹ هزار و۱۹۲ فقره و میزان مبلغی آن ۴۶۳ هزار میلیارد ریال بوده است. براساس آمار، از ابتدای طرح ودیعه مسکن تا مورخ ۲۳ بهمن تعداد ۴۴۵ هزار و ۹۹۵ فقره تسهیلات ودیعه مسکن جمعا به مبلغ ۱۳۴ هزار و ۷۰ میلیارد ریال پرداخت شده است که از این میزان مبلغ ۴۷ هزار و ۶۲۴ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۹ و مبلغ ۸۶ هزار و ۴۴۶ میلیارد ریال در سال جاری تا ۲۳ بهمن ماه بوده است.

حسب مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا ۲۲ خرداد سال جاری مقرر شده است برای حمایت از مستاجران، در سال جاری تا سقف ۱۰۰هزار میلیارد ریال تسهیلات به مستاجران واجد شرایط معرفی شده توسط سامانه وزارت راه و شهرسازی اعطا شود و افراد واجد شرایط از سوی وزارت راه و شهرسازی به گونه‌‌ای به شبکه بانکی معرفی شوند که صرفا در چارچوب سهمیه‌های ابلاغی باشد.

بر اساس استعلام صورت گرفته از سامانه مربوطه در وزارت راه و شهرسازی در سال جاری تا یازدهم بهمن تعداد ۵۸۳ هزار و ۵۰ نفر جمعا به مبلغ ۲۳۳ هزار و ۸۰۱ میلیارد ریال در سامانه ثبت‌‌نام و جهت دریافت تسهیلات ودیعه مسکن به بانک‌های عامل معرفی شده‌‌اند که این آمار بیانگر آن است که متقاضیان معرفی شده به شبکه بانکی تا تاریخ مذکور مبلغ ۱۳۳ هزار و ۸۰۱ میلیارد ریال بیشتر از سهمیه ابلاغی بوده است.

همچنین متقاضیان تسهیلات مذکور به مبلغ ۱۵ هزار و ۶۳۱ میلیارد ریال توسط بانک‌های عامل پذیرش شده‌‌اند و در حال تکمیل مدارک، ارائه ضمانت و دریافت تسهیلات هستند.