تولید 60‌میلیون دز واکسن برکت

حسن جلیلی درخصوص افرادی که حائز شرایط برای حضور در این مطالعه بالینی هستند افزود: در این مطالعه تمام افراد بالای ۱۸ سال که قبلا دو دز واکسن کووایران برکت یا سینوفارم دریافت کرده‌‌‌اند و از دریافت دز دوم‌‌‌شان حداقل ۳ ماه گذشته می‌توانند پس از بررسی‌‌‌های اولیه پزشکی و داشتن معیارهای مطالعه، کاندیدای دریافت واکسن اُمیکرون شوند.

وی خاطرنشان کرد: در این مرحله، واکسن به ۲۱۰ داوطلب تزریق خواهد شد و نتایج اولیه هم دو هفته بعد از دریافت دز یادآور به سازمان غذا و دارو ارائه خواهد شد.

جلیلی تاکید کرد: محل انجام مطالعه نیز مانند سایر مطالعات کووایران برکت در هتل ارم تهران است و نحوه ثبت‌‌‌نام داوطلبان نیز متعاقبا اعلام خواهد شد.

مدیرعامل کارخانه شفافارمد درخصوص آخرین آمار از تولید نخستین واکسن ایرانی کرونا نیز گفت: تاکنون حدود ۶۰‌میلیون دز واکسن کووایران برکت در خطوط تولیدی شفافارمد تولید شده است.

گفتنی است با شیوع سویه اُمیکرون و انتشار گزارش‌های علمی مبنی بر فرار این سویه از آنتی‌بادی‌‌‌های تولید شده توسط تمام واکسن‌‌‌های فعلی موجود در دنیا و کاهش تاثیر‌‌‌گذاری آنها و توصیه سازمان بهداشت جهانی به تولیدکنندگان واکسن برای به‌روزرسانی واکسن‌‌‌ها، گروه دارویی برکت و کارخانه شفافارمد، تولید واکسن اختصاصی اُمیکرون را یک ماه پس از شناسایی این ویروس در کشور به نتیجه رساند و مطالعه‌‌‌ واکسن را روی مدل حیوانی اجرا کرد که نتیجه مطالعات نشان‌‌‌دهنده خنثی‌سازی ۱۰۰‌درصد سویه‌‌‌ اُمیکرون توسط واکسن جدید بود که گزارش آن به‌صورت پیش مقاله در سایت بیوارکایو منتشر شد.

همچنین تولید انبوه واکسن «برکت پلاس» در کارخانه شفافارمد آغاز شده تا پس از پایان مطالعه بالینی انسانی و اخذ مجوزهای لازم، در اختیار عموم مردم قرار گیرد.