دراین بین به گفته یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، تاکنون ۸۰۰ فرد مبتلا به سویه اُمیکرون در کل کشور شناسایی شده که این رقم در حال سیر صعودی است. در این بین هرچند میزان بستری‌ها نسبت به ویروس دلتا بسیار اندک است، اما مقامات وزارت بهداشت خواستار تزریق دز سوم واکسن کرونا برای پیشگیری از موج ششم این بیماری شده‌اند.

در همین ارتباط پیام طبرسی، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، در گفت‌وگو با «ایسنا»، با تاکید بر اینکه اُمیکرون خفیف نیست، گفت: باتوجه به سرایت‌پذیری بسیار بالای ویروس اُمیکرون، در صورت عدم توجه به پروتکل‌های بهداشتی و سایر هشدارها، این ویروس ۱۰۰ درصد می‌تواند به ویروس غالب در کشور بدل شود. وی همچنین گفت: باید توجه کرد که قطعا تعداد افراد مبتلا به اُمیکرون در کشور، از تعداد مبتلایانی که به صورت رسمی شناسایی و اعلام شدند، بیشتر است. طبرسی افزود: البته در حال حاضر وضعیت بیمارستان‌ها خوب است و افزایش بالای تعداد بستری و... را نداریم، اما این شرایط تا دو، سه هفته آینده شکننده است. یعنی ۱۰۰ درصد افزایشی در ابتلا خواهیم داشت. مسعود یونسیان عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» با تاکید بر لزوم مداخلات اقناعی و اجباری برای واکسیناسیون کرونا گفت: از جمعیت ۶۷ میلیون نفری که انتظار داشتیم واکسن تزریق کنند، حدود ۶۰ میلیون نفر برای دز اول واکسینه شدند، ولی سرعت موارد جدید تزریق بسیار کاهش یافته است؛ تا جایی که تزریق نوبت اول به روزی حدود ۵۰ هزار نفر رسیده است و این موضوع نگران‌کننده است.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نمی‌توان اُمیکرون را یک سرماخوردگی درنظر گرفت، تصریح کرد: ابتلا به این سویه شدیدتر از سرماخوردگی است و می‌تواند موارد بستری و منجر به مرگ هم داشته باشد. درهمین حال در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۴ بیمار کووید-۱۹ و روز پنج‌شنبه نیز ۳۰نفر جان خود را براثر ابتلا به کرونا از دست دادند.  اما بنابر اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۶۰ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۸۹۶نفر دز اول، ۵۳میلیون و ۱۸هزار و ۳۲۵نفر دز دوم و ۱۱ میلیون و ۹۷۴هزار نفر دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۲۵میلیون و ۲۶۲هزار و ۲۲۱ دز رسیده است.

درهمین حال ۷۰۰ هزار دز واکسن آسترازنکا اهدایی کشور ژاپن روز گذشته وارد ایران شد.

«اسپایکوژن» برای دز سوم تاییدیه گرفت

همچنین ایسنا در گزارشی نوشت که واکسن اسپایکوژن برای دُز اول و دوم در گروه‌های سنی ۱۸ تا ۵۰ سال و برای دز سوم در تمام افراد بالای ۱۸ سال از سازمان غذا و دارو مجوز تزریق دریافت کرد.

وضعیت تامین آسترازنکا

از سوی دیگر  بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: چندین میلیون دز واکسن آسترازنکا برای ادامه روند واکسیناسیون و تزریق به افرادی که قصد مسافرت به خارج از کشور را دارند تهیه شده است و باز هم درخواست داده‌ایم .