دز دوم واکسن فایزر-بیون‌تک مراحل نهایی دریافت تاییده از سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده را سپری کرده و نشریه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» روز گذشته از دریافت این تاییدیه خبر داد. نهادهای نظارتی در تلاش بودند این روند را تا روز جمعه به پایان برسانند، اما همچنان پاره‌ای از مذاکرات میان سازمان غذا و دارو با کمپانی تولید‌کننده واکسن فایزر تا دیروز در جریان بود. از سوی دیگر، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده آمریکا بر این باور است که روند تایید نهایی دز دوم این واکسن به زمان بیشتری نیاز دارد، اما سازمان غذا و دارو، روز دوشنبه را روز تاییدیه کامل واکسن اعلام کرده بود. اگر این تاییدیه از سوی سازمان غذا و دارو به فایزر اعطا شود، فایزر نخستین واکسنی خواهد بود که در ایالات‌متحده مجوز کامل دریافت می‌کند. این در حالی است که پیش از این، مجوز تزریق اضطراری این واکسن برای رده سنی زیر ۱۲ سال در بسیاری از کشورها صادر شده بود. این واکسن در اکثر کشورهای جهان برای مهار کووید-۱۹ تایید شده است و بالغ بر ۵۰ کشور از این نوع واکسن برای ایمنی شهروندان خود استفاده می‌کنند. پیش‌بینی شده است که تا پایان ۲۰۲۱ بالغ بر ۳میلیارد دز از واکسن فایزر در جهان تولید خواهد شد. تولید این واکسن که توسط کمپانی آلمانی بیون‌تک و کمپانی آمریکایی فایزر توسعه یافته، به‌تنهایی سبب رشد ۵ درصدی تولید ناخالص داخلی آلمان در سال جاری شده است. محصول تولیدی این دو کمپانی بزرگ، تنها واکسن دارای تاییدیه تزریق اضطراری تا پایان سال ۲۰۲۰ بوده است.

انتظار می‌رود که تایید نهایی فایزر راه را برای تبیین و تدوین قوانینی برای اجباری بودن واکسیناسیون توسط سازمان‌های دولتی و خصوصی هموارتر کند. در نتیجه چنین تحولی، بسیاری از دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و نهادهای دولتی، تردد در ساختمان‌های خود را منوط به واکسیناسیون افراد خواهند کرد. در همین راستا، پنتاگون اعلام کرد که از اوایل ماه جاری، واکسیناسون را برای نیروهای نظامی و سربازان اجباری خواهد کرد و به ۳/ ۱میلیون سرباز واکسن خواهد زد. مقامات بهداشتی دولت فدرال و ایالتی در آمریکا امیدوارند که با کسب این مجوز، افرادی را که درباره مجوز تزریق اضطراری واکسن مردد بودند، به صف‌های واکسیناسیون بکشانند.

پس از دریافت مجوز کامل برای دز دوم واکسن در روز دوشنبه، فایزر-بیون‌تک درخواست خود را برای تایید دز سوم واکسن به‌عنوان تقویت‌کننده تزریق دو دز اول به سازمان غذا و دارو ارسال خواهد کرد. دولت بایدن روز چهارشنبه اعلام کرده بود که بزرگسالان واکسینه‌شده، هشت ماه پس از دریافت دز دوم باید آماده دریافت دز سوم واکسن باشند. نیویورک‌تایمز تاکید کرده است که فایزر نتیجه تحقیقات خود در باب موثر بودن تزریق دز سوم را هفته آینده ارسال خواهد کرد.

سازمان غذا و دارو موسوم به F.D.A هفته گذشته مجوز واکسن‌های فایزر و مدرنا را برای تزریق دز سوم به افرادی که ایمنی پایینی دارند، صادر کرد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری این کشور نیز این تصمیم را تایید کرد. کارشناسان حوزه بهداشت بر این باورند که تاییدیه نهایی فایزر یک دستاورد بزرگ در مبارزه با همه‌گیری است و سبب واکسینه شدن خیل عظیمی از افراد خواهد شد.

واکسن کووید-۱۹ تا امروز بیشترین محصول پزشکی به فروش‌رفته در تاریخ است و تقاضای بالای جهانی برای آن تاثیر زیادی بر اقتصاد کلان کشورها و اقتصاد بین‌الملل خواهد داشت. بنا به گفته بلومبرگ، پیش‌بینی می‌شود که سود دریافتی از تولید واکسن فایزر تا پایان سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۸/ ۱۸ میلیارد دلار باشد و کشور آلمان بیش از یک میلیارد دز از این واکسن را روانه بازار کند. کمپانی‌های فایزر و بیون‌تک در قراردادی توافق کردند که در سال ۲۰۲۰ بالغ بر یک میلیارد واکسن دو دزی از محصول خود را به بازار عرضه کنند. ماه گذشته کمپانی فایزر اعلام کرد که در سال ۲۰۲۱ درآمد ۵/ ۳۳میلیارد دلاری از فروش این محصول داشته است.