طبق این بررسی آمریکا بیشترین میزان شغل را از دست داده است. در انگلستان بیشترین کاهش در ساعات کاری به ثبت رسیده است و اسپانیا شاهد ترکیبی از کاهش ساعات کاری و از‌دست‌دادن مشاغل بوده است. با وجود بررسی تجربیات این کشورها، به‌نظر می‌رسد شرایط مادران شاغل در دیگر کشورها نیز مشابه سه کشور یاد‌شده است. بنابراین به‌کار گرفتن توصیه‌های صندوق بین‌المللی پول برای حمایت از این گروه از شاغلان از سوی دولت‌ها ضروری به‌نظر می‌رسد.

مادران بزرگ‌ترین ضربه را دیدند

تجربیات کارگران از دوران کرونا نه‌تنها در کشورهای مختلف متفاوت است، بلکه در جنسیت نیز تفاوت‌هایی دارد. تحقیقات صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد در ایالات‌متحده آمریکا زنان شاغل بیش از مردان تحت‌تاثیر کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن قرار گرفته‌اند. این تجربه در انگلستان برعکس بوده است و در اسپانیا نیز زنان و مردان همانند یکدیگر تحت‌تاثیر کرونا بوده‌اند. به‌رغم این اختلافات، هر سه کشور مورد‌مطالعه در یک چیز مشترک بوده‌اند: مادران کودکان خردسال به شکل نامناسبی تحت‌تاثیر محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس‌کرونا قرار گرفته‌اند. تعطیلی مدارس و شروع یادگیری از راه دور مسوولیت‌های بیشتری را در رابطه با مراقبت از فرزندان بر عهده والدین و به‌ویژه مادران گذاشت، در نتیجه بسیاری از زنان (که حتی قبل از همه‌گیری نیز بار مراقبت از کودکان و کارهای خانه را همزمان با شغل خود به دوش می‌کشیدند)، شغل خود را ترک کردند یا ساعات کاری خود را کاهش دادند.

کاهش شانس استخدام مادران

این بررسی نشان‌داد زنان با فرزندان خردسال در سه کشور یاد‌شده، بیشتر از زنان و مردان دیگر شغل خود را از دست داده یا مجبور به کاهش ساعات کاری شده‌اند. به عنوان مثال تحقیقی در آوریل و دسامبر ۲۰۲۰ که در آمریکا انجام شده نشان می‌دهد مادر یک فرزند زیر ۱۲ سال بودن، احتمال استخدام‌شدن را در مقایسه با مردی در شرایط خانوادگی مشابه، ۳ درصد کاهش می‌دهد.

افزایش نابرابری جنسیتی و درآمدی

مطالعه صندوق بین‌المللی پول که بازار کار در ایالات‌متحده را با دقت مورد بررسی قرار داده است، به این نتیجه رسیده که ۴۵درصد از کل افزایش شکاف جنسیتی اشتغال در آمریکا به مادران با فرزند خردسال بازمی‌گردد. در نهایت ممکن است همه‌گیری نه‌تنها نابرابری جنسیتی بلکه نابرابری درآمدی را نیز تشدید کند.  تحقیق IMF همچنین نشان می‌دهد مادران با مدرک تحصیلی پایین یا مادران رنگین‌پوست در مراحل اولیه شیوع بیماری بیش از دیگران شغل خود را از دست داده و با سرعت بسیار کمتری نسبت به سایر گروه‌های کاری به‌کار خود بازگشته‌اند.

حمایت از مادران

بنابراین با توجه به تاثیر نابرابر همه‌گیری روی مادران به‌ویژه مادران با کودک خردسال، اقدامات تسهیلگرانه برای بازگشت آنان به‌کار یا تلاش برای حفظ شغل آنان از سوی دولت‌ها لازم است.

از جمله حمایت‌های مالی، تمدید مزایای بیکاری، کمک به مراقبت از کودکان و در اولویت قرار‌دادن بازگشایی مدارس و مراکز نگهداری از کودکان در لیست‌های واکسیناسیون از جمله اقداماتی است که از سوی صندوق بین‌المللی پول به دولت‌ها در حمایت از مادران در دوران کرونا و پساکرونا پیشنهاد می‌شود. افزایش امکان دسترسی به زیرساخت‌های دیجیتال، استخدام ویژه زنان یا آموزش مهارت‌ از جمله مهارت‌های فنی به این گروه از زنان نیز از دیگر توصیه‌های مطرح شده است. ‌در انتهای این گزارش تاکید شده است: مادران در دوران شیوع‌کرونا نقشی کلیدی در مراقبت از کودکان و جذب بسیاری از هزینه‌های مربوط به اقدامات مهار کرونا ایفا کرده‌اند، بنابراین جدی‌گرفتن توصیه‌های یاد‌شده ضروری است زیرا اقتصاد جهانی هنوز با ویروس‌کرونا درگیر و برای بهبودی کامل، اقتصاد جهانی باید برای زنان نقشی جدی به‌عنوان نیروهای کار در نظر بگیرد.