حمیدرضا طغیانی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص توصیه‌های تغذیه‌ای برای مقابله با ویروس کرونا، اظهارکرد: بهتر است در این روزها مصرف کدو حلوایی را در رژیم روزانه خود قرار دهید و همچنین مواد غذایی شیرین و نوشیدنی‌های شیرین را محدود کنید.

وی با بیان اینکه شهروندان از مصرف روغن های جامد پرهیز کنند، خاطرنشان کرد: مصرف غذاهای سرخ کردنی را به حداقل برسانید و روزانه حتما یک عدد تخم مرغ یا دو عدد سفیده آن‌را مصرف کنید، البته به صورت آب پز و سفت شده باشد و از مصرف تخم‌مرغ نیم ‌پز خودداری کنید.

ادویه مصرف کنید

رییس انجمن تغذیه استان اصفهان با بیان اینکه شهروندان ادویه جاتی نظیر زردچوبه و زعفران را در این روزها بیشتر استفاده کنند، تصریح کرد: البته ادویه جات باید در پایان پخت استفاده شود و از نوع مرغوب باشد. همچنین از جوانه‌های جو، گندم، ماش و شبدر در رژیم روزانه خود استفاده کنید که این جوانه ها را می توان در منزل تهیه کنید و بهتر است از مصرف جوانه‌های بسته بندی شده خودداری کنند.

طغیانی با بیان اینکه مصرف انواع مغزهای گیاهی به ویژه گردوی داخل پوسته چوبی و بادام سنگی بهترین‌ها گزینه‌ها هستند که باید روزانه مصرف شود، ادامه داد: مصرف روزانه یک عدد پیاز خام بنفش و پیازچه توصیه می‌شود. مصرف خانواده کلم را فراموش نکنید و همچنین شلغم، ترب، تربچه و لبوی پخته باید به صورت روزانه استفاده شود.

سوسیس و کالباس را حذف کنید

وی تصریح کرد: از مصرف انواع موادغذایی کنسروی خودداری کنید و سوسیس و کالباس را از برنامه غذایی حذف کنید. همچنین به صورت روزانه از خوراک عدسی، دال عدس یا لوبیا استفاده کنید، چراکه مصرف پروتئین در این روزها بسیار اهمیت دارد.

رییس انجمن تغذیه استان اصفهان با اشاره به اینکه روزانه حداقل یک عدد پرتقال، یا دوعدد نارنگی و یا لیموترش تازه مصرف کنید، افزود: به را روزانه مصرف کنید، همچنین انار قرمز  و رب انار خانگی هم می‌تواند مفید باشد.

تأثیر خواب کافی در پیشگیری از بیماری

طغیانی با اشاره به اینکه خواب کافی در پیشگیری از بیماری بسیار مؤثر است، اظهار کرد: از فرآورده‌های پروبیوتیکی یا مکمل آن استفاده کنید و از بین انواع روغن، از روغن زیتون استفاده کنید، همچنین از کنجد و ارده در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

وی با بیان اینکه بهتر است در این روزها مصرف شکلات تلخ فراموش نشود، خاطرنشان کرد: ویتامین D خون خود را چک کنید و اگر کمبود این ویتامین را دارید، باید درمان شود. در این دوره زمانی هر روز یک ویتامین D با دز هزار و یک ویتامین E  هفته ای سه روز با دز چهار صد میل کنید.

آهن خون خود را چک کنید

رییس انجمن تغذیه استان اصفهان ادامه داد: آهن خون خود را چک کنید، چرا که کم خونی سبب ضعف سیستم ایمنی می شود.

طغیانی با بیان اینکه مصرف گز، سوهان، نقل، نبات و شیرینی جات باید حذف شود، تأکید کرد: رعایت تمام توصیه‌ها برای سالمندان، کودکان، زنان باردار و افراد مصرف کننده کورتون یا افراد مبتلا به سرطان بسیار بسیار مهم تر است و باید جدی تر گرفته شود.

استرس و فشارهای روحی سیستم ایمنی را ضعیف می کند

وی با بیان اینکه افراد چاق بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری هستند، افزود: استرس و فشارهای جسمی و روحی سیستم ایمنی را ضعیف می کند.

طغیانی با تأکید بر لزوم رعایت بهداشت فردی در مورد ظروف غذا، خوب پخته شدن غذا و خوب گرم کردن مجدد غذای سرد شده، ادامه داد: سوپ‌های خانگی پر از سبزیجات تازه و آبمیوه تازه فراموش نشود و شب‌ها زود بخوابید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.