در یک گزارش الروی دیمسون از دانشگاه کمبریج، پل مارش و مایک استانتون از دانشکده بازرگانی لندن، بازده سرمایه‌گذاری‌ها را از سال ۱۹۰۰ مورد بررسی قرار داده‌اند. نتایج این گزارش نشان می‌دهد نسل انفجار جمعیت متولدین ۶۴-۱۹۴۶، نسل X متولدین ۸۰-۱۹۶۵ و همین‌طور نسل هزاره متولدین ۹۶-۱۹۹۱ همگی متوسط بازده واقعی حداقل ۵ درصدی در سهام و ۶/ ۳ درصدی در اوراق قرضه به دست آورده‌اند. پس از آن محققان تلاش کرده‌اند میزان بازده نسل Z را تخمین بزنند. برای انجام این کار آنها بازده واقعی سهام با بازده تعدیل شده یکی از دارایی‌های بدون ریسک (که با اوراق خزانه نشان داده شده) برابر فرض کرده‌اند، به‌طوری که منفی ۵/ ۰ به علاوه یک صرف ریسک ۵/ ۳ درصدی برای خرید سهام به بازده واقعی ۳ درصدی رسیده است. در مورد اوراق قرضه نیز بازده واقعی و البته منفی، حال‌حاضر انواع اوراق محافظت شده در مقابل تورم در نظر گرفته شده است. جمع همه این موارد به بازده واقعی سالانه ۲ درصدی نسل Z برای یک پرتفو از سهام و اوراق قرضه ختم می‌شود که کمتر از یک‌سوم بازدهی نسل انفجار جمعیت است. این حدس و گمان‌ها بسیار بدبینانه است، اما شاید شرایط این طور پیش نرود. به گفته نویسندگان این گزارش، یک دوره تورم بالا می‌تواند بازده اوراق را افزایش دهد، اما درحال‌حاضر این شرایط کاهش قیمتی است که نگران‌کننده است نه تورم.

اما نسل Z چه کاری می‌تواند برای کاهش این خسارات انجام دهد؟ به گفته مارش این نسل برای داشتن دوران بازنشستگی به راحتی والدین‌شان باید پس‌انداز بیشتری داشته باشند. مارش به‌کارگیری اصول سرمایه‌گذاری بلندمدت از جمله شروع زودهنگام، تنوع بخشیدن به ریسک و پرهیز از هزینه‌های بالای مدیریت، را نیز به نسل Z توصیه کرده است. آنها به جای اینکه هر لحظه ارزش سرمایه‌گذاری خود را چک کنند و با عصبانیت معامله کنند، باید صبر داشته باشند و تا عبور شوک‌های موقت و تلاطم‌های بازار کنار بنشینند.

سرمایه‌گذاران جوان نباید از همه‌گیری کرونا عبرت‌های غلط بگیرند. سهام در ماه‌های اولیه همه‌گیری به‌شدت سقوط کرد ولی به سرعت بازگشت؛ به گفته مارش نسل جدید باید این موضوع را بداند که سقوط بازار به ندرت چنین زودگذر است، بازارهای سهام خطرناک هستند و اینبار شانس آوردیم.

جوان‌های قابل ترحم

بازده واقعی سالانه جهانی نسل‌های مختلف، برحسب درصد

نسل انفجار جمعیت (از سال ۱۹۵۰)

نسل  X(از سال ۱۹۷۰)

نسل هزاره (از سال ۱۹۹۰)

نسل Z (پیش‌بینی)

منبع: سالنامه بازده سرمایه‌گذاری جهانی سال ۲۰۲۱