وی از کاهش وقوع جرائم مهم خبر داد و افزود: در بهار امسال سرقت منزل در این مدت ۹/ ۱۳ درصد، سرقت مغازه ۲ درصد، کیف‌قاپی ۲/ ۵ درصد و جیب‌بری ۶۰ درصد کاهش داشته ‌است، این در حالی است که کشفیات ما افزایش داشته است.   لطفی با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های ما در حوزه سرقت خودرو است، تصریح کرد: ماموران پلیس آگاهی بر روی این قضیه به شکل ویژه متمرکز شده‌اند، گرچه واقعیت این است که نقش پلیس در وقوع این جرم تنها ۱۸ درصد است و باقی دستگاه‌ها نیز مسوولیت دارند. در این حوزه بیش از ۷/ ۸۶ درصد خودروهای مسروقه در سه ماهه اول سال‌جاری را کشف کردیم و در این میان نکته قابل‌توجه این است که ۶۱ درصد کل خودروهایی که به سرقت رفته بودند فقط متعلق به یک مارک و برند و تولید داخلی بودند.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ ادامه داد: نکته دیگر اینکه ۹۲ درصد از آن ۶۱ درصد هم متعلق به سال‌های قبل از ۸۶ بوده است چراکه خودروهای ساخت آن سال‌ها فاقد سیستم ایمنی بودند و با پیگیری‌های پلیس و خودروساز سیستم ایمنی به آنها اضافه شد، همچنان نیز موارد ایمنی را به خودروسازان اطلاع می‌دهیم.

وی ادامه داد: در سه ماهه نخست سال‌جاری از مجموع سرقت‌ها ۳۶ درصد سرقت خرد شامل لوازم و قطعات خودرو بوده است که به واسطه پارک خودروها در حاشیه خیابان‌ها و پرسه معتادان متجاهر رقم خورده است. به نظر می‌رسد چنانچه شرایط جذب و نگهداری معتادان متجاهر فراهم شود، آمار سرقت‌های خرد نیز به‌طور محسوسی کاهش پیدا خواهد کرد.

لطفی با اشاره به نگرانی شهروندان در مورد کیف‌قاپی گفت: یکی از نگرانی‌های شهروندان در حوزه کیف‌قاپی است و بیش از ۹۰ درصد کیف‌قاپی‌ها شامل موبایل‌قاپی می‌شود، دلیل آن نیز افزایش قیمت موبایل و بی‌دقتی مردم در هنگام استفاده از موبایل در خیابان است. ما در این خصوص باندهایی را دستگیر کرده‌ایم.

وی در مورد اجرای طرح کاشف نیز اظهار کرد: شیوع کرونا منجر به توقف اجرای این طرح نشد و ما امسال در اجرای دو مرحله از این طرح که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شد، ۱۰۱ باند را شناسایی و منهدم کرده و ۴۹۶ نفر را نیز دستگیر کردیم که این افراد به ۴۲۹۸ فقره سرقت اعتراف کردند. اجرای طرح کاشف همچنان ادامه خواهد داشت.  لطفی درباره سرقت‌های خشن و به عنف و مقرون به آزار نیز گفت: خوشبختانه این دسته از سرقت‌ها در بهار امسال ۵/ ۱۴ درصد کاهش داشته است.

لطفی درباره آمار پلیس از جرائم جنایی نیز اظهار کرد: امسال در حوزه قتل عمد سه درصد، آدم‌ربایی ۳۳ درصد و فقدانی ۱۵ درصد کاهش داشتیم؛ اقدامات مسلحانه قابل‌توجهی هم در تهران نداشتیم و در مجموع می‌توانم بگویم که ۱۶ درصد در کل جرائم مسلحانه، آدم‌ربایی و قتل کاهش داشتیم، ضمن اینکه ۹۵ درصد مجموعه جرایم جنایی منجر به کشف شده است.

لطفی در ادامه به تشریح برخی از پرونده‌ها پرداخت و گفت: در وقوع جرائم جعل و کلاهبرداری در سال‌های اخیر ما با بخش‌های جدیدی مانند شرکت‌های لیزینگ خودرو مواجه شده‌ایم. اخیرا نیز یک باند در همین زمینه دستگیر شده که در حوزه لیزینگ خودرو فعالیت کرده و ۵۰ میلیارد تومان کلاهبرداری کرده‌ بودند. اعضای این باند ۶ نفره به بهانه پیش‌فروش خودروهای تولید داخل از ۱۳۰۰ نفر کلاهبرداری کرده و به یکی از شهرهای غربی کشور متواری شده بودند که از سوی همکاران من در پلیس آگاهی شناسایی و دستگیر شدند.

وی از برخورد با برندهای جعلی لوازم خودرو، آرایشی و... نیز خبر داد و گفت: سال گذشته با افزایش قیمت برخی برندهای لوازم آرایشی و نیز قطعات خودرو، ما شاهد جعل این نوع محصولات نیز بوده‌ایم که در این‌خصوص نیز باندهایی شناسایی و دستگیر شده‌اند.  لطفی از شناسایی و انهدام یک باند فروش طلای عیار پایین خبر داد و افزود: در روزهای اخیر شکایات مختلفی از مردم درخصوص خرید طلاهایی با عیار پایین داشتیم که در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که طلاهای فروخته شده در مناطق جنوبی تهران در کارگاهی با فلزاتی مانند مس و برنج تهیه شده‌اند. در این خصوص نیز نفراتی دستگیر شده‌اند و این پرونده همچنان برای بررسی بیشتر باز است.